Hallo, ik geef nu al 8 weken borstvoeding en dat ging heel goed. Ik wissel af tussen kolven en live voeden. Overdag kolf ik om de 3 uur tussen 90 en 140ml, snachts kolf ik niet en sochtends kolf ik 280 ml. Maar plots vandaag : ik kolf en er komt amper 30 ml uit!!!!! Hoe kan dit?? Ik ben sinds 1 januari wel 3.2 kilo vermagerd (dus op 3 dagen tijd), dit komt doordat ik buikgriep heb gehad en dus alles wat ik at overgaf. Heb dus niet veel voeding binnengekregen. Maar vandaag ging het wel iets beter met het eten, maar dan loopt de bv plots terug! Heb sinds zaterdag ook niet veel geslapen, kan dit er ook mee te maken hebben dat het zo'n grote invloed heeft? Zijn er mensen die dit herkennen? Op dieet gegaan en bv loopt terug? Ziek geweest en bv loopt terug? door een andere reden,... Ik wil heel graag 1 jaar bv geven en was zo goed bezig, zou echt niet willen stoppen nu! Dus iemand tips om dit terug op gang te trekken? Ik drink al borstvoedingsthee!
Ik herken het zelf niet, maar volgens mij kan het heel goed dat je door de buikgriep wat minder productie hebt. Zorg ervoor dat je zelf genoeg eet en drinkt (als je het weer binnenhoudt). Anders misschien zelf nog ORS nemen? Zie voor manieren om je melkproductie te verhogen https://www.borstvoeding.com/problemen/mproductie/ En vooral: vaker aanleggen. Dan krikt je baby de productie als het goed is wel weer omhoog. Heb je trouwens het gevoel dat je kind (te) weinig binnenkrijgt?
Ik kolf eigenlijk alleen af en toe als de kleine een keer maar 1 borst drinkt of als we willen oefenen met de fles. Maar ik ben voor de kerst wel ziek geweest eerst griep en daarna nog buikgriep en toen had ik wel een heel ontevreden baby die ook ineens snachts weer meer kwam (hij was toen 9 weken denk ik). Ik weet dus niet hie het zit met kolven, maar mijn productie was wel degelijk minder. Toen ik me beter begon te voelen, meer geslapen en meer gegeten had kwam het ook wel weer op gang. Tips van de lactatiekundige waren toen vaak aanleggen, borsten inwikkelen in natte zo warm mogelijke pampers een kwartier voor de voeding zodat de baby efficienter zoveel mogelijk eruit kan krijgen en eventueel bij voeden uit de vriezer als de baby echt niet kan slapen vanwege te weinig voeding en dan zelf wel kolven natuurlijk. Beterschap!
Heel herkenbaar! Veel rusten en slapen en veel drinken. Dan maakt je lichaam zo weer meer melk aan, komt goed.
Bedankt voor de reacties! Ik heb deze nacht 2 voedingen uit de diepvries gegeven. Dus baby eet zeker voldoende. Deze morgen weer 180ml gekolfd, dus hopelijk blijft het vandaag positief! Heb zo lang mogelijk geslapen en terug wat meer gegeten.
Marrit, het is helemaal niet gek dat je minder voeding hebt als je zelf zo ziek bent geweest. Je lichaam heeft niet genoeg energie om alles tegelijkertijd goed te blijven doen als je zo ziek bent. Neem je rust en tijd, en probeer de nachtvoedingen zelf te geven ipv een fles want een betere stimulatie voor voeding produceren is je kindje! Kolf je zelf ook op de moment dat je s nachts je kindje een flesje krijgt? Zo nee, dan zou ik echt de nachtvoedingen zelf doen want anders zal je productie nooit zo goed afgestemd raken dat je het een jaar volhoudt. BV geven (en zeker een jaar) is hard werken, je moet er veel voor laten en veel voor geven. Zorg goed voor jezelf, blijf goed eten, ga zeker niet diëten (je ziet nu wat snel afvallen met je lijf doet, laat staan de afvalstoffen die vrij komen) en geniet van het samen keuvelen!
Ik wil het geen dieet noemen, maar ik ben wel aan het letten op wat ik eet. Gewoon gezonde dingen met af en toe iets ongezonds. En wat meer bewegen dan ervoor. Ik wil op een rustig tempo vermageren. Mijn ongezonde levensstijl veranderen in een gezonde.
Ondertussen zijn we een maand verder en heb ik weer vanalles bijgeleerd over borstvoeding. Tijdens ziekte en menstruatie loopt mijn melkproductie terug, maar komt nadien weer als een pijl op gang! Hoef me dus geen zorgen te maken!