Afgelopen dinsdag ben ik met 39+5 bevallen van een prachtige dochter van 2235 gram. Ze heeft al haar energie nodig om gewoon op de wereld te zijn, borstvoeding is een stap verder. We leggen nu elke voeding aan (kost haar veel energie), daarna fingerfeeden (grotendeels kunst, paar cc borstvoeding) en daarna kolven. 1x hebben we nu de bijvoeding via borst kunnen laten lopen ipv onze pink, mooi was dat ! Maar het kolven komt nog niet echt op gang (ook nog eens bevallen middels een keizersnee, werkt niet mee), maar we zetten door. Vanochtend komt de lk van het zkh langs, maar ook hier de vraag, hebben jullie nog tips?
Van harte gefeliciteerd met jullie kleine meid! Hier pas een prematuurtje gehad, daarvoor een dysmatuur jongetje. Ik heb eerst ook 3/4 dagen continue moeten kolven (ook een keizersnee). Borstvoeding kwM de 3de dag ook pas goed op gang. Is er iets waardoor je erg goed kunt ontspannen? Bijv lekker bakje thee met chocola of de lucht van je eigen kussen/dekbed? Dan zou je dat eens kunnen proberen tijdens het kolven. Dus kolven met een bakje thee of even lekker ruiken aan je kussen ofzo. Je moet dat fijne gevoel zien te ervaren tijdens het kolven. Dan heb je kans een goede ts-reflex te krijgen. Bij mij hielp dat prima en kwam het vlot daarna goed op gang. Probeer rustig te blijven, ook al lijkt het alsof het nooit gaat lukken met kolven. Je kunt ook iets warms op je borsten leggen van te voren of even lekker heet douchen. Ook massage wil wel eens helpen. Verder echt om de 3 uur proberen te kolven, ook in de nacht, anders komt het nooit goed op gang. Liever vaker dan lang kolven. Hoeveel kolf je nu per keer en hoe vaak per dag? Ik wens je heel veel succes met de lk vandaag!
Eerst en vooral gefeliciteerd met je dochtertje. Ik werd enkele jaren geleden mama van een prematuurtje van 2kg. Ik heb voor haar 3w voltijds gekolfd en door fouten in die eerste weken (wegens gebrek aan voorkennis en begeleiding) is mijn productie altijd zeer matig gebleven. Achteraf zou ik het heel anders aangepakt hebben... Hier heb ik ooit uitgebreid gereageerd met zowat een plan van aanpak, gebaseerd op mijn kennis en ervaring nu. Hopelijk heb je er wat aan...
Gefeliciteerd! Na 4 dagen beginnen je borsten te stuwen en komt je melkproductie pas echt goed op gang. Geen zorgen dus, want zorgen werken alleen maar averechts. Wat goed dat je al een lk inschakelt om advies en hulp te krijgen!
Mijn oudste dochter kwam 4 weken te vroeg, niets shockerends, maar ze had nog niet genoeg kracht om goed te drinken. Onze nicht beviel vorig jaar van een dysmatuur meisje. Mijn tips: geduld, lange termijn denken, en een goede lactatiekundige je laten helpen. Voor nu is het belangrijk dat je kindje groeit, en via fingerfeeding is de juiste manier inderdaad. Ze zal langzaam maar zeker de kracht krijgen om goed aan de borst te drinken. Bespreek met de lk hoe je het kolven aanpakt. Qua op gang komen, het kan inderdaad even duren, ook.ivm de ks. Jij moet het ook nog met een kolf doen. Hier, en bij ons nichtje, is het helemaal goed gekomen. Het duurt even, maar het is zo de moeite waard!
Bedankt voor de tips! Sinds vandaag ben ik bij! Ik kolf elke 3 uur (behalve 1x in de nacht) en heb nu met 7 kolfbeurten per etmaal voldoende productie voor 8 voedingen per etmaal *trots *. Dus ze heeft afgelopen nacht haar laatste KV gehad. Gisterochtend zat ik pas op 7 ml en nu al op 30 !! Wel flinke stuwing ook, dus oefenen met aanleggen werkt even niet. Maar dit is al een belangrijke eerste stap, die productie.
Bij mij kwam na ks na 3 dagen productie goed op gang. Helaas nooit gelukt om onze dochter aan de borst te krijgen. Heb ruim 4 maanden gekolfd en daarna gestopt omdat ik het niet meer trok. Had toen nog wel ruime voorraad in de vriezer dus ze heeft tot 5 mnd bv gehad. Alleen dus altijd via fles. Maar hopelijk gaat jullie dochter gewoon lekker bij jou drinken. Mijn nichtje is na 12 weken alsnog aan de borst gegaan bij mijn schoonzus dus zo kan t ook
Aan de dames die full time kolven/kolfden, hoe wisten jullie hoeveel te geven? We hebben van het zkh een advies meegekregen, maar vanmiddag kwam ze ineens om 15.00/17.00/19.20. Snel dus. Ik hoor het graag, vanavond was ze uren ontroostbaar, ik dacht krampjes, maar als het honger was vind ik dat heel erg, dat ik dat niet zo herkend heb.
Heb je al met de LK van het ziekenhuis overleg gehad? Die kan je ook met dit soort vragen goed helpen!
Ik bel haar straks even, goed idee . Vind een schema zo lastig, aangezien dat met bv normaal niet zo is. En aangezien ze dysmatuur is kost fingerfeeding haar best veel energie, dus ze krijgt het niet altijd op als ze moe is. We moeten haar dan echt een beetje wakker houden. Zelf heb ik inmiddels 50 ml per keer, diepvrieslaadje leegmaken voor een voorraadje binnenkort .
Onze dochter dronk de melk ook op kamertemperatuur en daar mag je het ook 6 tot 8 uur op bewaren dus wat ik vaak deed als ze erg vaak kwam was alles van 1 kolfbeurt in de fles en die gedurende een uur of 6 elke x aanbieden tot hij leeg was. Als ik ondertussen weer kolfde ging dat gelijk in de koelkast als voorraad. N had ik dat evt nodig warmde ik kleine beetjes a 30cc op vond het beter om 2 x een beetje op te warmen dan de melk waar ik hard voor gewerkt had weg te gooien
Ik had vandaag precies wat zij vroeg... Morgen hard aan de slag de productie een tandje op te krikken. Mijn aanbod stijgt langzamer dan haar vraag . Komt goed. Hopelijk gauw live!