Help! Geen voorraadje!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ilseroc, 6 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Meiden, ik zit met een probeem..14 dec. moet ik weer aan het werk.
    Ik kolf fulltime maar ik heb geen voorraad...:(

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat mijn melkproductie omhoog gaat?
    Als ik vaker kolf dan kolf ik minder per keer zodat ik aan het einde van de dag net zoveel opbrengst heb als dat ik minder zou kolven...
    Moet ik gewoon vol blijven houden met vaker kolven zodat mijn productie op een gegeven moment vanzelf omhoog gaat en zal dit gaan lukken in 1 week tijd?
    Vorige week had ik 2 potjes "over" zeg maar maar Sem heeft de laatste zoveel gedronken dat ik niks extra's heb.
    Ik kan moeilijk minder in de fles doen zodat ik wat overhou voor als ik weer aan het werk ben..

Hoe doen jullie dat en hebben jullie tips voor me?
    Alvast bedankt!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Misschien kan je vanaf nu starten met toch een keer of evt twee keer per dag extra te kolven (evt een keer snachts, dat is ook erg goed voor je productie). De eerste tijd zal je niet veel extra kolven idd, maar zogauw je borsten snappen dat er echt meer melk nodig is zal je meer kolven (als het goed is tenminste, meer vraag = meer aanbod natuurlijk, al is dat met full time kolven misschien wat lastiger te bereiken omdat je natuurlijk al minder uit de borst krijgt als dat een kindje zou krijgen.

Als je maar voor 1 dag op voorraad hebt moet het eigenlijk genoeg zijn. Dit is voor jouw eerste werkdag. Dus vandaag je eerste werkdag, je voorraadje word aan de kleine gegeven, jij kolft melk dat word morgen gebruikt voor de kleine.

Op je tweede werkdag krijgt de kleine de gekolfde melk van je eerste werkdag en kolf jij weer nieuwe melk voor op de derde werkdag.

Op je derde werkdag drinkt de kleine de gekolfde melk van je tweede werkdag en kolf jij weer nieuwe melk voor de vierde werkdag.

Als je dan zo doorgaat zou je precies uit komen, maar oke een beetje extra voorraad is natuurlijk geen overbodige luxe en daar zou ik dus aan proberen te komen door dat bovenste stukje.

Succes in ieder geval! Misschien heeft er nog iemand bruikbaardere adviezen ;)!

Liefs, Hanneke!

3. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Dank alvast voor je antwoord!
    Ik ga komende week echt gebruiken om te kolven, te kolven en nog eens te kolven 8)
    Ik wil inderdaad een dag op voorraad hebben, 's morgens kolf ik 2 potjes van 190 a 200 cc dus dat zijn 2 voedingen, deze drinkt hij dan rond een uur of 8 en dan een uur of 11 a 12.
    Dan drinkt Sem rond 15.00 uur nog een voeding weg, om een uur of vijf krijgt hij een groentepotje en dan rond 19.00 uur krijgt ie weer een fles.
    Dan maak ik hem om 23.00 wakker voor de nachtfles en beginnen we weer van voren af aan.

Hij drinkt 5 voedingen op een dag van ongeveer 150-200ml (net hoeveel dorst hij heeft)
    Ik kolf momenteel net aan genoeg om de dag door te komen, nu heb ik toevallig 120 over en dat is bijna een voeding en zo hoop ik dan wat op te sparen..

Voor mijn eerste werkdag moet ik dus minimaal 3 potjes hebben staan, dan heeft ie net aan genoeg maar als ie dorstig is dan heb ik te kort, dat wordt dus sparen voor 5 potjes dan kan moeders met een gerust hart werken :D

Gelukkig hoeft hij niet naar het kdv maar is papa thuis dus mocht het nou echt drama zijn dan kan hij altijd met Sem naar het werk komen om melk te halen maar ja dat is eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk ;)

Iemand nog tips of herkent dit probleem?

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kolven is net als zelf voeden toch echt een kwestie van vraag en aanbod. Dus als je een aantal dagen vaker kolft dan moet je productie echt omhoog gaan hoor!

5. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Goedemorgen!
    Vanmorgen 2 potjes van 190 afgekolfd.
    Sem heeft er eentje opgedronken dus heb nu nog in de koelkast eentje van 120 (van gisteravond) en het potje van vanmorgen.
    Ik was om half 10 klaar met kolven en ga om half 1 weer kolven. Ben benieuwd hoeveel ik dan heb ;)

6. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    hoe je er wel rekening mee dat je borstvoeding 5 dagen in de koelkast kan bewaren en het binnen 24 uur moet invriezen als je dat wilt?
    Zou zonde zijn als je nu een voorraadje opbouwd die je straks niet meer kunt gebruiken.

7. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Ja dat weet ik, ik gebruik 's morgens altijd de verse melk en in de loop van de dag de voorraad (die ik nu dus bijna niet heb haha) uit de koelkast.
    De melk gaat altijd ruimschoots binnen de 5 dagen op :D

Om 12.30 gekolft en toen had ik 170 cc, zit nu weer te kolven, ben benieuwd hoeveel ik er nu uitkrijg ;)

8. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    De dagopbrengsst:

Vanmorgen 2x 190 cc = 380 cc
    12.30 uur 170 cc
    16.00 uur 110 cc
    21.30 uur 230 cc

Wilde ook nog om 19.00 maar toen moest ik naar de yoga :) dus is het er niet van gekomen...

Totaal vandaag gekolfd: 890 cc

Hmzzz normaal sta ik er niet zo bij stil maar vind het niet bijster veel :(

Is dat niet weinig voor een kindje van 4,5 maand dat ruim 7 kilo weegt?
    (hij eet ook een groentepotje om 17.00)

9. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Je dagopbrengst is idd niet heel veel. Maar ik vind ook wel dat je weinig kolfmomenten hebt eerlijk gezegd! Snap best dat je niet om 19.00 uur kon kolven als je toen naar yoga moest, maar heb je bijvoorbeeld 's avonds om 23.00 uur nog gekolfd? Of 's nachts? Dat zou na een paar dagen echt resultaat moeten geven!
    Enne.. ik begrijp ook wel dat je als je fulltime kolft niet zo'n zin hebt in zeven keer per dag kolven..
    Ik heb veel te veel melk op voorraad, zucht. Een luxe probleem natuurlijk, maar mijn meisje drinkt live aan de borst en we hebben daarnaast een vrieslade vol..

10. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Ik had om 23.00 niet meer gekolfd, ben zo'n 20 minuten per borst bezig en dan is de tijd ertussen zo kort lijkt mij? (van 21.30 tot 20.00?)
    Vandaag ga ik wel wat meer kolven hoor, hoef niet naar de yoga :):D dus dan kolf ik rond 19.00 en dan rond 22.30 dus dat is 2x 's avonds.

Je hebt wel gelijk, het is soms best vervelend om ALWEER te moeten kolven, soms valt het me best tegen maar ik hou het gewoon vol hoor, je bent er alleen zoveel tijd aan kwijt en daar baal ik wel eens van maar goed, zolang ik genoeg melk heb ga ik geen kunstvoeding geven ;)

11. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Ilseroc heb je wel een krachtige toeschietreflex bij het kolven? Dat kan de tijd dat je kolft aanmerkelijk verkorten. Als ik kolf ben ik in vijf minuten klaar en heb ik 150 ml (ik kolf soms na de ochtendvoeding), ik gebruik bij het kolven vaak een neusspray die de tsr stimuleert.

12. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Ja, volgens mij wel, maar heb niet constant die toeschietreflex.
    Gebruik je die neusspray dan halverwege het kolven ook nog een keer? (oh nee, je kolft maar 5 minuten :D)

Misschien ook voor mij handig zo'n neusspray, vooral omdat ik volgende week ook weer ga werken ;)

Hoe heet die neusspray?

groetjes Ilse

13. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Vandaag 950 cc gekolfd, 60 cc meer dan gister, gaat goed dus :D

14. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Goed dat je 60 cc meer hebt gekolfd! Die neusspray heet Syntocinon. Je kunt hem wel halverwege het kolven nog een keer gebruiken. Ik wacht meestal een minuut of twee af of ik 'gewoon' een tsr krijg, zo niet, dan gebruik ik dat spul. Is op recept verkrijgbaar via de huisarts :)

15. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Dank je wel voor je tip, zal eens met de huisarts bellen, heb ook een nieuw receptje voor de pil (cerazette) nodig dus dat is dan 2 in een ;)

Heb nu anderhalf bakje in de koelkast staan als "extra" zeg maar dus het gaat de goede kant op, wordt het kolven wel helemaal beu deze week maar goed, we doen het ergens voor he ;):D

Dat bakje laat ik natuurlijk niet de hele week staan he, vervang het steeds voor een verse :p Niet dat jullie denken dat ik mijn kind bedorven melk geef haha

16. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Even een update voor de forummers die goed hebben meegedacht en hebben gereageerd in dit topic ;)

Ben nu inmiddels 2 dagen aan het werk, heb me afgelopen week het rambam gekolft en ik heb genoeg op voorraad, de voorraad is niet mega groot maar heb zeg maar 2 bakjes "extra" dus mocht Sem het in zijn hoofd krijgen om lekker veel te drinken dan hebben we genoeg :D

Kolven op het werk gaat ook super, ik kolf net zoveel als thuis dus daar ben ik erg blij mee!
    Op deze manier valt het voorlopig nog wel vol te houden!!

(alleen valt het wat tegen dat mijn wekker al om 06.15 gaat omdat ik best lang bezig ben met het kolven maar goed, ik zie wel hoe lang ik het volhoud, optijd naar bed maar ;):D )

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heb je al eens aan een dubbelzijdige kolf gedacht? Dat gaat minstens 2 keer zo snel als 2 kanten apart, en omdat je van de tsr van 2 kanten profiteert levert het vaak ook meer op. Tel daar nog bij op dat die dubbele kolven vaak een sterkere motor hebben en je ziet wat je er mee kunt winnen!

18. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Daar heb ik wel overnagedacht maar die kosten 300 euro en heb deze toen aangeschaft voor 150 euro...wordt een beetje prijzig dan ;)

19. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Ik weet niet hoe je tegenover 'bijvoeding' staat (ik vind het zo'n vreemd woord..) maar als Sem honger heeft en je zou eens NIET voldoende op voorraad hebben, kan het absoluut geen kwaad om het flesje aan te vullen met water.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Ameda Lactaline kost om en nabij de 135 euro. Swing is heel goed te verkopen op Marktplaats...

Deel Deze Pagina