Kinderopvang, sinds ik 16 maanden geleden onze tweeling kreeg zorgt het in steeds aanwezige mate voor pijn in mijn buik. Ik heb een bedrijf samen met mijn man en heb een dag per week opvang om op kantoor zaken af te handelen, de rest doe ik tussendoor thuis. Best intensief, ik heb of de kinderen of ik werk, of eigenlijk beide. Nu houd ik het prima vol maar de reden dat ik elke avond/minuut werk als mijn kids slapen is omdat ik me zo slecht voel bij opvang. Na 5 maanden is de tweeling naar het kdv gegaan. Ik kon er weinigs positief aan vinden. Steeds wisselende leidsters niet alleen in persoon maar ook in niveau ( met sommigen was een normaal gesprek al te veel), nooit naar buiten, alleen het spelen met andere kindjes en spullen vond ik positief. Met een jaar oud over gestapt op een GO. Heel leuke dame maar ik merk dat onze manier van met name voeding heel ver uiteen ligt. Daarin probeer ik echt wel te relativeren omdat ik maar 1 dag per week opvang heb maar diep in mijn hart wil ik geen ranja en koek voor kindjes van 16 maanden dus dat ga ik echt aankaarten omdat ik er gewoon een rotgevoel bij heb. Maar waar ik echt een rotgevoel bij heb bij de GO is dat haar zoon ( dik 20+) hele dagen bij haar thuis rond hangt. Hij woont er niet maar is er altijd en ik weet inmiddels dat hij wel eens met de kindjes achter blijft als de GO even een korte uitstap doet ( bakker, apotheek, dat soort bezoek). Dat laatste zit me helemaal niet lekker, bij het kiezen voor deze GO wist ik niet dat er een volwassen man hele dagen rond hangt en soms zonder toezicht met mijn kindjes alleen is. Ik ben al 2 maanden vreselijk aan het tobben met mijn gevoel. Als ik deze omgang met de GO stopzet is het misschien voor velen een duidelijke conclusie dat ik een 'lastig mens' ben en niemand vertrouw of een kans geef. Ik durf dat van mezelf ook toe te geven dat ik niet snel 100% vertrouwen heb. En aan de andere kant denk ik, wat kan mij het schelen wat een ander denkt. Mijn gevoel wil dit niet en dus stop ik. De grootste angst hoofdmoot is de angst voor onprettige dingen bij de GO als zij er niet is. Ik durf het niet eens op te schrijven wat dat is, zo bang ben ik er voor. Herkennen moeders dit? Die angst/doemdenken als je je kinderen overgeeft? Zijn er moeders die op dit vlak ook gevoel genegeerd hebben of juist wel duidelijke keuzes gemaakt hebben?
Doe wat je gevoel je ingeeft. Heb er lak aan wat andere denken, het zijn jouw kinderen! Ik ben daar heel resoluut in wat mijn kinderen betreft, als mijn gevoel niet goed is gebeurd het niet. Ik heb een alleenstaande zwager die heeeel graag op wil passen. Is rond de 40 jaar een een tikkeltje vreemd. No way dat hij aan m'n kinderen komt, geen haar op m'n hoofd. Ook al vindt hij het heel jammer en is het m'n zwager jammer dan. Ik heb er een slecht gevoel bij.
Ik vind dat onacceptabel, dat een man (of vrouw) zonder de juiste papieren en verklaring van goed gedrag bij de kindjes mag zijn als de GO even weg moet. Dat is niet de afspraak! Zou voor mij een reden zijn om de opvang stante pede op te zeggen. Dan ben je maar moeilijk, luister altijd naar je onderbuik gevoel! Is een GO aan huis een optie?
Idd luisteren naar je gevoel. De opvang van mijn zoon heeft een rommelige periode gehad en dat werkte door in alles. Als het zo was gebleven, was dat voor ons aanleiding geweest om verder te kijken. De situatie mbt je GO zou mij ook een onprettig gevoel geven. Je huurt haar in en niet haar zoon. Wellicht krijg je reacties van moeders die zelf GO zijn. Dan weet je hoe zij hier tegenaan kijken. Succes met je beslissing!
Ik vind dat van je GO echt heel raar, op een kdv gaan ze toch ook geen boodschappen doen en dan bijvoorbeeld een zusje van de leidster op laten passen? Het zou voor mij zeker een reden kunnen zijn om andere opvang te zoeken. Ik zou gewoon op zoek gaan naar een kdv waar je wel een goed gevoel bij hebt, want die zijn er echt!
Dank voor jullie reacties, had verwacht dat jullie meer zouden inzoomen op mijn 'gezeur'. Want ik denk/weet ook dat ik een zeur ben, ik zeik heus niet openlijk iemand af maar heb toch bij heel veel onbelangrijke dingen als een glas ranja of niet naar buiten gaan bij de creche al negatieve gevoelens. De zaak met de volwassen zoon bij de GO is dan van een heel ander formaat natuurlijk, wat boeit dan een glas ranja? Ik merk gewoon dat ik voor het eerst onzeker raak over mijn eigen mening en dat ik het niet durf te delen in mijn omgeving want daar heb je miss kritiek weer denk ik dan. Mijn vriend komt zo thuis, ik ga toch met hem de angst bespreken die ik heb bij de zoon. We verschillen in vertrouwen in de medemens als dag en nacht dus ik ben heel benieuwd.
Ik zou per direct een gesprek aangaan met je go over wat jij wilt voor je kinderen. Geen ranja is heel normaal en willen meerdere ouders niet. Maar dat haar zoon op de kinderen let is echt een Onacceptabel en dat zou voor mij een reden zijn om opzoek te gaan naar iemand die meer past bij ons en qua opvoeding op dezelfde lijn zit.
Wij moeten een oppas gaan zoek voor 's avonds, omdat mijn stiefdochter het hardstikke druk heeft. En dat vind ik dus heel moeilijk. Ik breng hem zonder aarzeling naar het kdv, maar iemand (geen professional) op laten passen.... Lastig lastig... Voor wat je GO betreft: volg je gevoel!
De zoon van je GO mag geen toezicht houden als zij even naar de bakker ofzo moet, dat is echt niet acceptabel en ik zou dat ook bij het go-bureau melden! Verder zijn er ook echt fijne kdv's hoor. Mijn neefje gaat naar een kdv met vooral vaste werknemers, dus er is eigenlijk altijd een bekend gezicht (enkel bij hoge uitzondering niet). Daarnaast gaan ze iedere dag naar buiten, doen ze allerlei leuke activiteiten en uitstapjes (samen fruit kopen op de markt bv), eten ze er gezond... Ik zou als ik jou was bij andere kdv's en go's gaan kijken, want er is vast iets waar je wel die klik mee gaat hebben!
Vind je het sowieso moeilijk om je kinderen ergens onder te brengen? Ik denk namelijk dat je bij bijna elke go of kdv iets kunt vinden wat jij graag anders ziet. Althans dat kan ik wel Dus als je het sowieso moeilijk vind kan je eerst voor jezelf uitzoeken wat voor jou wel een oplossing is. Vind ik dat je zeurt? Nee. Ik doe niet zo moeilijk over ranja of een koekje, maar een onopgeleid iemand die zonder afspraak op mijn kinderen oppast is niet acceptabel. Constant wisselende leidsters ook niet. Dus ik snap je keuze te stoppen bij kdv en zou zelf ook stoppen bij de go. Een gevoel heb je vaak niet voor niets. Ga eens goed opzoek naar de opties die je hebt en wat voor jou/jullie past.
Ja, heel erg. Vanaf de allereerste dag. Ik kies er vaak voor om opgesplitst naar feestjes te gaan of regelmatig niet en dat doe ik met alle liefde. Zit er niet mee. Op het kdv zag ik ook altijd alles, bijvoorbeeld dat alle kinderjasjes bij het ophalen hetzelfde hingen als bij vertrek. Allemaal! Zo wantrouwend ben ik dus dat ik vrijwel altijd alles zie. Bij de GO zelf heb ik een fijn gevoel, ik vind haar een leuke vrouw en ze is waanzinnig lief en creatief met de kindjes maar de zoon daar in huis ben ik heel erg bang voor. Ik vind hem in het volwassen contact ook maar raar. Vannacht met mijn man gesproken, hij is normaal degene die me altijd probeert te laten inzien dat iets vast toeval is etc etc maar hij heeft ook een heel naar gevoel bij de zoon en redeneert als enkele van jullie: ik heb een afspraak met haar en niet met hem! En hij vind het raar dat iemand van die leeftijd niet met werk/studie/ social life bezig is maar met babies en kinderen wil rondhangen.
zowel het KDV als de GO klinken niet erg leuk, misschien kun je rond gaan kijken bij andere GO-ers en bij andere KDV's in je omgeving. Dat een zoon van de GO alleen bij je kindjes is hoort absoluut niet. en een KDV, waar ze weinig naar buiten gaan en veel wisselende leidsters hebben, daar lijkt mij iets mis in het bestuur,(hebben wij ook gehad tijdens een reorganisatie binnen de overkoepelende organisatie, maar ondertussen is het opgelost) er zijn bij ons altijd vaste leidsters op de groepen, als er een op vakantie is, dan is er altijd nog de andere vaste kracht. Mijn idee is altijd dat het voor je kindjes ook leuk is om contact te maken met andere kinderen, dat kan nu ze nog klein zijn bij een go of KDV, maar als ze straks wat groter zijn ook bij de peuter speel zaal. dus als het nergens echt fijn voelt voor je, dan kun je misschien wachten tot ze die leeftijd hebben en kun je een aantal dagdelen je kindjes misschien op een psz laten spelen. Succes en doe wat goed voelt!
Dan kan je je misschien eens richten op een go in jullie huis? Onze jongste is deze week 2 keer naar het kdv gegaan. Dinsdag was hij nog schoon, had veel binnen gespeelt. Maar he, echt lekker weer was het ook niet Woensdag was hij zwart. Gezicht zwarte vegen broek zwart en jas ook. Dus hij heeft heerlijk buiten gespeelt. Mijn kinderen zijn wat ouder en gaan 3 dagen per week. Soms hoor ik 3x per week "ik heb tv gekeken" maar vaker hoor ik weken lang "ik heb geen tv gekeken". Knutselen, spelen, zingen etc. En ja, ik kan ook negatieve punten benoemen, maar probeer vooral realistisch te zijn. Als ze 1x per week gaan kan je ook gewoon net de pech hebben. Maar mijn kinderen gaan buiten de opvang die nodig is voor werk bijna nooit naar een andere oppas oid. Vind ik niet nodig.
Ik zou per direct mn kids daar niet meer laten komen. Ik zou dit ergens aangeven, weet dus niet wat waar en hoe. Maar dit kan dus echt niet! Ik krijg er de kriebels van.. ehh nee je bent niet overdreven aan het denken. Het is toch ook te bizar voor woorden. Brrr een onbekende volwassen kerel alleen bij je kids. Zeg dit niet om nog meer angst aan te jagen, maar meer dat je naar je moeder gevoel moet luisteren. Liever het zekere voor het onzekere.
Allereerst: de zoon behoort ook een verklaring van goed gedrag te hebben afgegeven bij het gastouderbureau. Iedereen die structureel in het huis van de GO is, behoort dit te doen. Dit is het bureau verplicht. Partners en volwassen kinderen vallen onder deze wetgeving. Dit kun je checken. Ten tweede, de zoon behoort niet alleen te zijn met je kindjes, tenzij jullie dit hebben afgesproken, en in het contract staat. Onze gastouder had een volwassen dochter, en bij noodgevallen was zij wel eens bij onze kinderen (denk aan kindje wat naar de dokter moest, GO die plots met haar eigen kindje weg moest ivm ziekte). Dan werden wij gebeld, en gaven toestemming. Gastouderbureau wist dit ook. Je betaalt niet voor niets kosten aan het gastouderbureau, dus ga eens bij hun informeren wat ze weten over deze situatie, maar wees ook open naar de GO zelf, dat je het niet accepteert.
ik ben ook net als jij 'moeilijk' met mijn kinderen ergens anders onderbrengen. Ik zie ook snel gevaar maar dan meer mbt Ongelukken ed­­­. Ik snap dus je gevoel heel goed. Mijn moeder komt over een paar weken oppassen ivm een bruiloft en ik zie er nu al tegenop . Ik vind dat je hier wel een terecht punt van zorg hebt overigens. Onze twee kinderen gaan ook naar een go waar ik het trouwens wel vertrouw. Mijn oudste vertelde laatst dat zij naar de winkel was geweest met de go terwijl mijn jongste bij haar thuis sliep en haar tienerdochter oppaste. Ik vond dit niet zo heel erg maar het mag natuurlijk niet zomaar. Ik denk echter dat het wel bij veel go af en toe gebeurt maar het is wel belangrijk dat het familielid vertrouwt. Ik zou in jouw geval denk ik wel er eens goed naar kijken/over hebben. Als je verder heel tevreden bent (en die limonade zou ik me dan dus echt niet druk om maken J ) dan zou ik toch kijken naar een oplossing. Maar als je dat structureel niet ziet is een andere oplossing natuurlijk prima. Voor je tweeling is een wat drukkere omgeving misschien sowieso langzaamaan wel leuk, 2 ochtenden psz zou misschien ook genoeg voor je zijn of niet? Of toch een andere creche proberen of een oppas aan huis voor alle kinderen. In dat laatste geval denk ik dat je het wel met psz zou moeten combineren om ze wel met andere kindjes te laten spelen.
In dit geval vind ik absoluut niet dat je zeurt. Voor een dagje in de week zou ik me niet te druk maken over een koekje of een glaasje ranja (hoewel ik dat zelf ook doe hoor ), maar ik zou het bij je huidige GO niet vertrouwen! Een rare bedoening vind ik het. Overigens was dit de reden dat wij hebben gekozen voor een kdv ipv een GO. Niet omdat er wel of geen man rondloopt, maar of iedereen die met mijn kind in contact komt daarvoor de benodigde papieren heeft en er een 4-ogen principe is! Ook het kdv waar je kids zaten klinkt maar raar. Onze dochter gaat 1 dag naar het kdv, maar toch altijd vaste gezichten (muv vakantie/ziek natuurlijk), met redelijk weer altijd even naar buiten (dus niet als het plenst natuurlijk) en vooral erg leuk en vriendelijk personeel!
Fijn, dat ik blijkbaar niet de enige (over) kritische ouder ben. Ik ga eens kijken naar een psz hoe dat werkt. Verder komt er over 5 weken nog een moppie bij. Dat is er 'maar' eentje dus die wil ik eigenlijk wel meenemen naar kantoor, ga ook weer BV geven en ik heb een afgesloten kamer. Ergens voelt het heel hypocriet om een man zo te veroordelen/wantrouwen. Maar aan de andere kant zijn mijn kinderen mijn verantwoording en ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als er dingen gebeuren die het daglicht niet verdragen kunnen. En nogmaals bij aanvang van het oppassen 2 maanden geleden wist ik niet dat deze jongeman er telkens is. Ze heeft overigens meer kinderen die aanwaaien voor een maaltijd ( heel normaal) maar dat de hele ochtend erbij zijn vind ik puur onprettig.
Misschien belt zij hem wel om langs te komen? of misschien vind hij het lekker makkelijk dat zijn moeder van alles voor hem doet..? Gelijk de conclusie trekken dat hij graag met baby's en kinderen wil rond hangen hoeft natuurlijk bij lange na de waarheid niet te zijn. En wie weet vind hij kinderen gewoon heel leuk, dat kan ook. Ik zeg niet dat je het niet fijn mag vinden, maar je weet helemaal niet precies waarom hij daar is neem ik aan. Sowieso zou ik het niet fijn vinden als ineens iemand anders oppast waar ik niks van weet, en als mn kinderen niet naar buiten zouden gaan bij t KDV zou ik dat ook niet waarderen.. Ik denk dat je met deze dingen gewoon pech heb.. want er zijn heus wel kdv's of GO die aan je wensen kunnen en willen voldoen, zoals elke dag naar buiten, geen snoep en ranja e.d. Je moet alleen niet vergeten, het is niet zoals thuis, en het gaat ook niet zoals thuis, het zal niet precies gaan zoals thuis... Er zullen dingen altijd anders zijn, en zolang dat kleine dingen zijn moet je je daar gewoon bij neerleggen. En niet lullig bedoeld, ik zou gaan werken aan jezelf... want je kinderen nooit eens ergens anders heen durven brengen/iemand anders bij ze laten en altijd maar gescheiden naar feestjes e.d. gaan vind ik erg ver gaan.