Mijn baby is inmiddels ruim 7 maanden oud. Qua bijvoeding loopt het alleen nog niet echt lekker. Ze weigert nog altijd elke hap warm eten, het maakt niet uit hoe je het aanbied. Als ik een bordje voor haar neer zet met het een en ander erin en haar zelf wat laat klooien, maakt ze er puree van en smijt het vervolgens door de kamer heen. Als je wat in haar mond wil stoppen, draait ze alleen meteen haar hoofd weg, word boos, begint te huilen, kokhalzen en spuugt het weer uit. Dat werkt dus ook niet. Pap weigert ze ook. Brood wil ze af en toe nog wel wat aan sabbelen maar het echt opeten doet ze niet. Alleen fruit gaat nog wel redelijk maar het liefst heeft ze gewoon melk. Ik vraag mij af vanaf wanneer dit een probleem word. Ik heb inmiddels namelijk al vaak gelezen dat bijvoeding vanaf 6 maanden noodzakelijk word omdat ze dan meer ijzer en eiwitten en zo nodig hebben. Ik kan het er alleen moeilijk inproppen. Dat wil ik ook sowieso niet. Ze doet het verder hartstikke goed en groeit ook erg goed, dat is het probleem dus niet. Ik vraag mij alleen af of ik mij hier ook zorgen om moet maken.
Bijvoeding is BIJvoeding en dat blijft het Tot ongeveer 1 jaar.het komt naast de melk wat hoofdvoeding blijft. Rustig blijven aanbieden en bij de meeste komt het vanzelf wel goed.
Als ze tot een jaar dus vrijwel alleen melk binnen krijgen, is dat geen probleem? Wij blijven het gewoon aanbieden, in de hoop dat ze er vroeg of laat wat van zal eten. Waarschijnlijk komt het vanzelf wel goed inderdaad. Misschien heeft ze gewoon wat meer tijd nodig.
Het ene kindje is sneller dan het andere kindje. Ik zou het gewoon elke dag op vaste tijden aan blijven bieden, dus bv. in de ochtend fruit, tussen de middag brood en 's avonds wat groente. Wil ze niet, dan niet en eet ze toch wat is het mooi meegenomen. Zo lang ze gewoon nog voldoende melk krijgt is er niks aan de hand. Je zal zien dat het over een paar weken waarschijnlijk al wel beter gaat.
Wat er al gezegd wordt blijven aanbieden. Kindjes gaan verschillende fases door waarin ze meer of minder open staan voor andere smaken. Meestal staan ze rond de 9 a 10 maanden minder goed open voor nieuwe smaken, maar misschien heeft jouw kindje die fase nu al. Maak er geen strijd of probleem van, en als het straks nog steeds niet lukt kan je aan de bel trekken Of als je je echt zorgen maakt.
Bedankt voor jullie reacties. Ik eet eigenlijk altijd samen met haar en daar zit een duidelijk ritme in. Ik blijf het gewoon aanbieden en dan zien we wel hoe het loopt.