Stoppen met nachtvoeding...hoe?

Discussie in 'Voeding' gestart door Elo, 17 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elo

Elo Lid

29 jan 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag allemaal,
    Ik ben enorm aan t worstelen met hoe ik moet stoppen met BV, vooral in de nacht. Ik vind het vreselijk moeilijk en voel me schuldig.. Mijn zoontje is nu bijna 9 maanden. 9 maanden lang heeft hij BV gehad en minimaal 2 nachtvoedingen..ik ben totaal gesloopt en wil over op de fles zodat mijn vriend kan helpen. Het liefst wil ik die nachtvoeding eruit hebben, maar ik heb geen idee hoe. Het is namelijk nogal een dingetje.. Op het moment is de situatie zo:
    Hij krijgt BV op verzoek en eet daarnaast heel goed: pap van KV met een lepel, fruit, brood en groente, alles vers door mama bereid. Probleem is: hij wil geen fles en geen kv. Hij slaapt bij mij op de kamer en vaak in mijn bed. Om 23:00 wordt hij standaard wakker voor een laatste voeding en snachts dus nog 2x.

Als eerste stap wil ik dat hij op zijn eigen kamer gaat slapen en geen BV meer krijgt snachts. Maar beiden in 1x veranderen lijkt me wat heftig voor hem. Nu dacht ik het zo te doen: om 23:00 laatste voeding. Ideaal zou denk ik zijn om pap te geven, maar dan wordt ie zo wakker lijkt me? Normaal slaapt ie half door aan mijn borst.
    Dan, als hij snachts wakker wordt gaat mijn vriend hem halen en geef ik hem bv en legt vriend hem terug in eigen kamer. Zo een paar dagen om te wennen en daarna geen bv meer snachts, maar vriend erheen en troosten en weer in laten slapen.
    Is dit een handige manier? Hoe zouden jullie dat doen? Wat kan ik verwachten?
    groetjes

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Lekker slapen zonder huilen is hier een fijn boek bij! Ik heb 'm alweer verkocht dus kan de tips niet opzoeken voor je. Maar je zegt zelf al; in een eigen bed en geen nachtvoeding meer dat is wel veel in 1x. Daarbij kies je een HEEL moeilijke leeftijd uit om naar eigen bedje te gaan. Beide kindjes sliepen hier vanaf een maand of 5 en zoon vanaf geboorte, goed in hun eigen wieg, maar met 9-10 maanden, de fase van verlatingsangst, zijn ze allebei weer bij mij in bed gaan slapen. Wij konden - doordat ik geen borst gaf en ze mama dus niet met melk vergeleken - makkelijk van de nachtvoeding af als ze er aan toe waren. Maar je kindje ruikt jou en dus melk en dat is lastig. Ik denk inderdaad dat je man er 's nachts uit zal moeten om te troosten. En misschien afbouwen naar 23u borst, dan 1 nachtvoeding en later verder afbouwen? Het is heel normaal dat je kindje 's nachts nog veel drinkt, ook op deze leeftijd maar ik weet ook dat kindjes zonder voeding zouden kunnen op deze leeftijd. Als je hem voed en terug in bed legt slaapt hij dan wel? Die van mij (10,5 maand) slaapt namelijk alleen in mijn armen, of op een andere manier contact met mij. En als mama er niet is, is papa even goed.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou allereerst papa laten troosten maar als dat niet werkt, nog even wachten tot 12 maanden. Want zoals Suusjeuh al zegt, 9 maanden is een extreem moeilijke leeftijd. Verlatingsangst, tandjes, en daarbij hebben kinderen vaak die nachtvoedingen echt nodig. Misschien is het geen honger, maar wel mamahonger (zoeken naar geborgenheid). Dan gaat de fles jullie niet helpen.

Mijn dochter vroeg vanaf 6 tot 12 maanden elke nacht weer om 1 of meerdere nachtvoedingen. Soms waren het er 4 of 5. Het is inderdaad slopend, maar het niet doen was gewoon geen optie. Met een nachtvoeding sliep ze na 5 minuten weer als een blok, en ik ook.

Op de dag van haar eerste verjaardag sliep ze opeens weer een hele nacht door. Tot nu gaat het heel goed, ze krijgt haar laatste voeding om 20 uur en de eerste om 6.30 uur.

Voor nu, probeer zo vroeg mogelijk naar bed te gaan en houd je voor: het is een fase. Het gaat echt beter worden. Maar ik denk door nu te gaan afbouwen, je nachten integendeel veel korter en onrustiger worden. En misschien heb je straks een peuter met slaapproblemen.

4. Elo

Elo Lid

29 jan 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    O jeetje, daar schrik ik van. Heb ik ook niet bij stil gestaan. Ik dacht eerlijk gezegd dat hij er zelf ook klaar voor was. Overigens, echt heel frappant!, hij heeft vandaag opeens 2x uit een fles gedronken en niet een beetje ook. Afgekolfde melk. Hij wilde niet aan de borst, maar toen ik het in de fles gaf, tikte hij zo 100 ml. achterover..
    Ik zal uiteraard doen wat het beste voor hem is en als dat betekent dat ik nog even op mijn tanden moet bijten, dan doe ik dat natuurlijk met liefde.
    Waar het hier op lijkt is dat hij overdag steeds minder aan de borst wil drinken, maar snachts dat inhaalt. Op zich prima, maar dan maak ik me zorgen over mijn productie. Die heeft namelijk sinds mijn eerste menstruatie vorige maand al een flinke deuk opgelopen. Ik moet al veel kolven om t in stand te houden, heb zelfs even Domperidon geslikt.
    Om je vraag te beantwoorden Suusjeuh: ja, als ik hem snachts bij me neem en voed, slaapt hij eigenlijk 9 van de 10 keer aan de borst weer in binnen een paar minuten. Ik leg hem dan terug (soms, als ik zelf niet ook slaap :D) en dan slaapt hij verder.
    Poe, lastig hoor
    Bedankt voor de reacties in iedere geval!

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Is hij overdag misschien te afgeleid? Hier voedde ik toen in een donkere slaapkamer, anders was ze al na 30 sec klaar...

Ik herken het vele drinken 's nachts helemaal en wil je een hart onder de riem steken. Vooral bij tandjes was het raak.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Dat bied hoop, als je hem slapend weg kan leggen. Die van mij zoekt me heel de nacht ( Die slaapt bij ons in bed ) en slaapt na een flesje echt niet verder helaas. Overdag is hij ook te druk om te drinken hoor, halve flessen gaan er maar in dus flessen gaan geven ipv borst zal dat ws ook niet oplossen, dan is idd voor een paar voedingen per dag in een rustige slaapkamer gaan zitten handiger? Overdag steekt mn dochter meestal haar hoofd tussen baby en fles en dan wil hij alleen maar spelen.

7. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Je zou misschien s'avonds een papfles kv kunnen proberen misschien dat hij daar wat langer op slaapt en dan eerst nog bij jou op de kamer inderdaad ivm mogelijk verlatingsangst angst.

Of het zou werken geen idee hier helaas maar tot 2 maanden bv mogen geven :( dus geen idee hoe kindjes van 9 maanden gehecht zijn aan bv ten opzicht van kv

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Zou geen papfles met kunstvoeding gaan geven, babies slapen door als ze daar aan toe zijn. Of ze nou vol zitten of niet, ze worden vaak even wakker - zoeken mama - en als je BV geeft dan geef je dan toch vaak een voeding. Flessen gaan geven als je graag BV wilt blijven geven is geen goed idee voor je productie.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Papfles hier geprobeerd (met afgekolfde melk) en het maakte helemaal niets uit voor het wakker worden. Het is echt een fase en op een gegeven moment stopt het vanzelf. Ik heb dat zo ervaren en hoor het ook van anderen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik lees heel veel 'ik wil'...
    Heb je er wel bij stilgestaam dat hij heel jong is, pas 9 maanden? E dan hij juist op deze leeftijd borst heel hard nodig heeft?
    Niet alleen maar als voeding (moedermelk is de normaalste zuivel voor een kind van deze leeftijd), maar ook omdat hij begint te ontdekken dat de wereld groter is en dan kan overweldigend zijn. Beste plek om die indrukken te verwerken is op een veilige verrtrouwde plek, bij mama aan de borst. Kan dat overdag niet genoeg, dan gaan ze dat 's nachts vragen.

Deel Deze Pagina