Baby 2wk krijst snachts zodra in wieg

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Twinkelbell, 9 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    Als kersverse mama vraagje aan ervaringsdeskundigen. Mijn zoontje is nu bijna 2 wk oud. Ik geef bv op verzoek en opzich gaat dat goed. SAvond probeer ik hem wel iets vaker aan te leggen in de hoop dat hij snachts met 1 voeding kan zodat ik iets kan slapen. Ben nog gehavend van de bevalling en ernstig oververmoeid. Het probleem is dat zodra ik hem na de laatste voeding in z'n wieg leg (direct naast m'n bed, ik kan hem dus door de spijlen aanraken) hij gaat jammeren en huilen, soms zo hard of ie geslacht wordt. Aan m'n borst of in m'n armen is ie stil en valt in slaap. Overdag als ik hem in z'n wiegje of de box leg is er geen vuiltje aan de lucht.

Wat zou de reden van zijn gehuil toch kunnen zijn??? En wat kan ik er tegen doen? Tegen mij aan in ons bed slaapt hij dus wel, maar dan doe ik zelf geen oog dicht uit angst hem te pletten. We hebben hem ook al 2 nachten tussen ons in op aankleedkussen laten slapen maar dat vind ik ook eng omdat m'n man zich nogal lomp in z'n slaap kan omdraaien.

2. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ooh wat lastig zeg, ik herken t wel hoor en t komt goed. Je kan proberen een tshirt wat je hebt gedragen over t matras te trekken, dan ruikt t naar jou. Ook kan je hem inbakeren, dat was hier de oplossing. En na de voeding een kwartiertje bij je houden voor je hem in bed legt, dat hij dieper in slaap is.
    Sommige babys klusteren ook graag savonds of snachts. Gewoon heel vaak aan de borst. Hier deed hij dat ook, ik liet m gewoon een tijd aanliggen en dan sliep hij daarna wel een poosje.

3. Koon

Koon Niet meer actief

Herkenbaar. Onze 2 kinderen sliepen de eerste 6-8 weken alleen óp ons 's nachts. Heel soms konden we ze dan overleggen in de wieg. Dochter bleek een buikslaper, dus die lag met 3 weken op haar buik en toen ging het ietsje beter.
    Het dag- en nachtritme kan ook omgedraaid zijn, dus misschien is je kindje nog niet moe genoeg om te slapen.

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Mijn jongens sliepen op of naast mij. Ben nooit op ze gaan liggen en ook als mijn man bewoog duwde ik hem in mijn slaap terug :D dat instinct heb je. Is het een idee om de zijkant van zijn bedje eruit te halen om er een co-sleeper van te maken? Ik ging soms half in de co-sleeper liggen en voedde ze daar in slaap. Meestal kon ik dan terug trekken.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou vooral proberen om wat hulp te vragen zodat je wat bij kunt komen. Een klein babietje schikt zich nog niet zomaar in het ritme wat ons uitkomt. Nachtvoedingen zijn normaal en juist goed voor ze dus daar zou ik niet zo snel aan rommelen.

Kun je wat hulp vragen van familie of vrienden?

Onthou wel dat elke moeder doodop is die eerste weken, dat hoort erbij en met wat acceptatie zal het denk ik beter gaan. Probeer overdag wanneer je kindje slaapt, mee te slapen.

Verder doen wat werkt! Als het samenslapen beter gaat en jij daardoor ook slaapt, waarom niet? Je kindje heeft jouw geborgenheid nodig, daar groeien ze van.

6. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties :) Het stelt me al gerust dat dit dus eigenlijk 'normaal' is, dat is al een grote opluchting. Ik dacht echt dat er een oorzaak was of dat ik iets fout deed... Dan toch maar doen wat m'n zoontje wil en hem bij me houden met slapen... En m'n man maar wat wegduwen... We hebben standaard wiegje van de Prenatal daar kan de zijkant niet van af helaas om er een cosleeper van te maken.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Heel herkenbaar, hier sliep ik de eerste weken soms ook 's nachts half rechtop met een kind op m'n borst, niet ideaal, maar dan sliep hij tenminste en kon ik ook wat dommelen.
    Overdag probeerde ik ook wat te slapen zodra hij sliep, maar mijn zoontje sliep erg slecht de eerste periode dus dat was soms erg lastig.
    Wel ging ik 's avonds al vroeg naar bed als we geen visite hadden en hield m'n man ons zoontje beneden 's avonds zodat ik een paar uurtjes kon pakken.
    Je kindje is pas 2 weken oud, het zal vanzelf beter gaan, waarschijnlijk wil hij nu graag bij je zijn.
    Maar je zou als hij onrustig is ook kunnen denken aan inbakeren inderdaad. Ik stopte ook wel eens een spuugdoekje of hydrofiel in m'n bh en legde die dan vervolgens onder z'n hoofd.
    En inderdaad pas wegleggen in z'n eigen wiegje als hij echt diep slaapt. Dus niet gelijk na de voeding, maar echt lekker bij je in slaap laten vallen en dan pas overleggen.
    Hier ging ons zoontje al snel ook met ons in de douche 's avonds. Vaak met mijn man, als hij dan uit de douche kwam gaf ik 'm een voeding. Als m'n man uit de douche kwam was hij klaar, dan lag hij een half uurtje bij m'n man, dan ging ik douchen en als ik terug kwam was hij vaak al diep in slaap en legde we 'm in z'n bedje waarna wij ook konden gaan slapen. Maar wij hadden in het begin ook echt wel 2-3 nachtvoedingen en daar had de voeding overdag (helaas) niet zo'n invloed op.

8. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Mijn zoontje deed precies hetzelfde. Ik heb hem gewoon naast me laten slapen, met het wiegje tegen mijn bed aan als soort bedrekje zodat hij er niet uit kon vallen.

Als je de regels voor veilig samen slapen volgt, kun je hem zonder gevaar bij je in bed nemen. Eén van die regels is dat je borstvoeding geeft, en dat doe je. Heb je Facebook? Meld je dan eens aan in de groep Veilig Samen Slapen. Daar vind je allemaal informatie over hoe je hem veilig bij je kunt laten slapen.

9. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    Dank je voor de Facebook tip, ga ik doen 👍🏻

10. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Heel normaal. Pak overdag je rust.
    Ik heb 6 weken met de kleine op mn buik geslapen.
    Na een poosje heb ik een voedingskussen om haar heen gewikkeld. Toen viel ik zelf ook in slaap. Alles lag vast en klem haha

11. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Wees gerust. Borstvoeding geven en samen slapen is het natuurlijkste wat een moeder kan doen. Dat je lichter slaapt is logisch. Je moet er aan wennen, zo'n kleintje bij je in bed. Maar je zult merken dat zodra je hier aan over durft te geven, het meer rust brengt. Je gaat er aan wennen en je eigen slaap wordt ook steeds beter.

Mij hielp het inderdaad wel om te weten hoe het zo veilig mogelijk kan. Maar ik zag dat daar een facebook groep voor is. Wij hebben van een 2e hands ikeabed een cosleeper gemaakt. Ideaal. Nu mijn zoon 2,5 is ligt hij er nog wel eens in als hij ziek is of een nare droom heeft gehad. Je behoudt de ruimte in je bed, ligt zelf gewoon nog naast je partner en je kunt af en toe proberen terug te sneaken naar je plekje. Dat gaat wat makkelijker dan het kindje overleggen in een wiegje.

Dit vond ik wel een mooi informatief artikel: https://www.borstvoeding.com/aanverwant/samen-slapen/bfhi.html verder sowieso een goede site met eerlijk advies.

Ik klink nu alsof ik het allemaal zo goed weet haha :p. Maar 2,5 jaar geleden moest ik enorm wennen aan dat mijn kindje alles buiten de norm nodig leek te hebben. Het had me veel frustratie gescheeld als ik daar gewoon direct aan toe had gegeven.

Deel Deze Pagina