Mijn dochtertje is nu 4 maanden en weegt 5,3 kg. Ze krijgt 5x 150/5 met 2 schepjes nutriton aangeboden waarvan ze vaak 150ml over de dag laat staan. Ze krijgt dus volgens het rekensommetje (150x5,3= 795) wat te weinig eten per dag. Sommige dagen laat ze 200 staan, soms maar 100. Op zich maakt het niks uit: ze is goed gegroeid, is lekker actief en ze heeft elke luier een plasluier. Op advies van het CB zijn we sinds vorige week begonnen met wat rijstebloem door de laatste fles te doen. Ik doe nog niet de maximale hoeveelheid zodat ze eraan kan wennen. Fruithapjes wachten we mee omdat daarin het risico zit dat ze meer flesvoeding laat staan. Die laatste fles is al een tijdje een probleem. Al zeker 1,5 maand moet ik haar wakker maken uit een diepe slaap en aan het einde vd fles valt ze weer in slaap (soms tijdens de fles). Ze krijgt nu: 7.00 (wakker maken), 11.00 (komt vaak zelf), 15.00 (wisselt), 18.30 en 22.00 (wakker maken). Ik denk zelf dat ze wel langer kan slapen 's nachts. Zou het verkeerd zijn om 4 flessen te doen van 180/6 in de hoop dat ze dan ook meer gaat drinken? Of is dan het risico dat ze te weinig binnen krijgt? Zou dan 5 flessen met 3,5 uur ertussen een betere oplossing nu zijn??
Hoi Zoe, Maak je geen zorgen, de hoeveelheid voeding kan per kindje erg verschillen. Kindjes hebben een aangeboren verzadigingsgevoel en drinken vaak niet minder/meer dan ze nodig hebben. Het is belangrijk dat ze goed groeit, tevreden is en goed plast. Dat is allemaal zo als ik je verhaal zo lees. Ze mag voor haar gewicht maximaal 5x180/6 hebben, maar dit is ook echt een maximum. Veel kindjes zitten hier nog onder. Je mag ook eens proberen om 4 flessen van 180/6 te geven als ze al diep slaapt bij de laatste fles. Dan kan ze hier inderdaad al wel aan toe zijn. Dan laat je iets meer tijd tussen de flessen en vaak gaat het dan goed. Groetjes Linda