hoi hoi mijn dochter is op 18 februari geboren en eigenlijk deed het borstvoeden vanaf het begin al een beetje pijn. in het ziekenhuis zeiden ze dat je daar ff doorheen moet en dat het vanzelf over gaat maar ik heb nu nog steeds aardig wat pijn ,zeker met het aanhappen dus ik vroeg me af of dat wel goed is? mijn borsten voelen ook heel warm aan en heb weinig last van stuwing. ik wil graag bv geven ,maar soms doet het zo'n zeer hopelijk kun je me helpen groetjes cat
Hoi Cat, Pijnlijke tepels komt meestal omdat de baby de tepel niet voldoende ver in de mond pakt. Je baby moet je tepel niet als een spagetti-sliert naar binnen zuigen (of iets wat daarop lijkt) maar als een hamburger aanhappen. Je kunt hem daarbij helpen door de borst een beetje te vormen met een hand en met je andere arm (je linker als je hem rechts aanlegt) hem op het moment van aanhappen heel stevig tegen je aan te duwen: hou hierbij in de gaten dat je niet zijn neus in de borst duwt, maar meer nog zijn kin. Op het moment dat hij goed vast heeft kun je de stevige greep langzaam laten iets verslappen. Verder kunnen pijnlijke tepels wijzen op een schimmelinfectie. Maar dit is iets wat meestal niet vanaf het begin aanwezig is. Dus ik denk dat je het beste eerst kunt proberen de manier van aanleggen te verbeter. Als het je niet zelf lukt is het misschien verstandig een lactatiekundige te bezoeken en een keer samen aan te leggen. Heel veel succes groet Linda