borstvoeding mislukt na gebruik diclofenac?

Discussion in 'Borstvoeding' started by 2ekindjewelkom, Nov 2, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 2ekindjewelkom

2ekindjewelkom Actief lid

Jul 18, 2013
    285
    0
    0
    #1 2ekindjewelkom, Nov 2, 2014
    Last edited: Nov 2, 2014
    Ik ben op zoek naar dames die diclofenac hebben gebruikt tijdens het geven van borstvoeding en toen ook hebben gemerkt dat de borstvoeding sterk terugliep.

Ik heb bij onze eerste een half jaar volledige borstvoeding gegeven, zonder enig probleem. Onze dochter was een natuurtalent in het aanhappen en leegdrinken van de borst, dus dat was mooi meegenomen. Ze was ook nauwelijks afgevallen de eerste dagen en zat na een week weer op haar geboortegewicht.

Drie weken geleden ben ik na een supersnelle bevalling (na ballonkatheter en kunstmatig gebroken vliezen) bevallen van onze zoon. Ik merkte meteen verschil bij het aanhappen en omdat hij door de bevalling erg misselijk was en steeds moest kokhalzen, dronk hij de eerste dagen niet goed. Hij is veel afgevallen die eerste dagen, maar door extra stimulatie kwam mijn voeding goed op gang en was hij op dag 8 weer terug op zijn geboortegewicht. Met de voedingen ging t daarna naar mijn idee vrij goed, tot vorige week. Ik kreeg een spierontsteking in mijn schouder en kon me nauwelijks bewegen van de pijn, slapen lukte helemaal niet. Ik kreeg diclofenac van de huisarts, maar als ik nu terugkijk, lijkt toen de ellende te zijn begonnen...

De kleine begon korter te drinken (stimuleren hielp niet meer), vroeg steeds vaker om een voeding (1x per uur) en huilde tussendoor bijna non-stop. Ik ben toen begonnen met kolven en waar ik bij mijn dochter zeker 150 ml per borst kolfde, kreeg ik nu maar 50 ml uit twee borsten. Ik ben toen extra gaan kolven om de productie te verhogen, maar de kleine bleef ontevreden en met kolven kreeg ik steeds minder voeding in plaats van meer. Na twee dagen van bijna non-stop huilen, steeds aanleggen en een vreselijk slaaptekort heb ik met pijn in mijn hart besloten om over te stappen naar flesvoeding. :(

Vanaf het eerste flesje was mijn kleine manneke weer tevreden, stopte het huilen en sliep hij weer overdag (en ook nog eens in zijn eigen bed).
    Nu vraag ik me alleen af of het teruglopen van mijn borstvoeding en die diclofenac iets met elkaar te maken hebben. De kleine kan toch niet op 4 dagen 400 gram zijn bijgekomen als ik niet voldoende voeding had gehad? :(

Ik heb in de eerste twee weken niet gekolfd, dus ik zou niet weten hoeveel ik toen uit een borst haalde helaas. Het blijft dus raden naar de oorzaak, maar ik denk toch dat die diclofenac er iets mee te maken heeft gehad. Dat de kleine heel hard moest werken voor een klein beetje voeding en het na 10 min van vermoeidheid opgaf terwijl hij niet genoeg had.

Overigens heb ik gisteren overdag helemaal niet hoeven kolven, mijn borsten waren zo goed als leeg. Gisteravond haalde ik uit twee borsten in totaal een klein bodempje (10 ml) :$
    Zijn er dames met zo'n zelfde ervaring na het gebruik van diclofenac?

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,646
    1,252
    113
    randstad
    Ik heb diclofenac geslikt vanwege keizersnede maar voeding is toch goed op gang gekomen dus weet niet of het met elkaar te maken heeft. Misschien dat een lactatiekundige je dat kan zeggen?

3. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ja ik ook en daarna ook nog een week ivm knie problemen maar heb ik niks van gemerkt qua borstvoeding...

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, nooit problemen gehad met diclofenac.
    Lijken mij eerder verkeerd gelopen regeldagen. Gewoon aanleggen, kolven, stimuleren, en vooral geen flessen geven.

5. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Hier ook probleemloos diclofenac geslikt tijdens de opstart van de borstvoeding bij één van mijn kinderen. Ik merkte geen verschil met de andere kinderen. Het product mag ingenomen worden tijdens borstvoeding en ik lees nergens de bijwerking van verminderde productie.

Ik denk ook dat je de regeldagen fout hebt geïnterpreteerd en aangepakt. Als je dan na 2 weken al begint af te bouwen, dan lukt je dat inderdaad ook relatief snel (vb. binnen de week) omdat je dan nog geen stabiele productie hebt.

Share This Page