voedingspatroon 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Jalou, 1 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Mijn zoon wordt volgende week 6 maanden. Ik geef hem nu nog steeds borstvoeding maar ben van plan om dan te stoppen.
    Ik zit er heel erg mee in mijn maag, dat ik geen idee heb hoe ik moet overstappen op een ander eetpatroon.

Hoe zijn jullie overgestapt. Heeft het CB advies gegeve. Of hebben jullie ergens anders advies opgevraagd.

Dit is nu zijn eetpatroon:
    6.00 borstvoeding
    11.00 borstvoeding
    15.00 borstvoeding
    17.00 fruit/groente hapje en wat drinken
    19.00 borstvoeding

We hebben 2 weken geleden geprobeerd om hem 2 keer per dag een hapje te geven, maar daar kreeg hij ontzettend last van zijn ontlasting van. Misschien nu weer proberen? En wat maken jullie dan klaar voor jullie kleine spruit. Is er een website met lekkere recepten?

groetjes Jalou

2. kvinna

kvinna Niet meer actief

Op keukenkikker.nl staan veel dingen. Ook heb ik het boek 'Opperdepop' gekocht, maar daar staan voor kleinere baby's niet zoveel spannende dingen in. Volgens mij is dat later pas handiger.

Mij zelf lijkt én overstappen op de fles en vaste hapjes gaan introduceren misschien wat veel van het goede. Ik geef nog borstvoeding en dat vind ik toch wel ontzettend makkelijk. In het begin kreeg ze eerst borstvoeding en dan een paar hapjes van groente of fruit. Nu is dat andersom, maar als ze dan weinig heeft gegeten van iets, dan leg ik haar aan en soms drinkt ze dan nog veel, soms weinig tot niets en dan had ze dus gewoon geen honger. Vooral 's avonds is ze nog weleens te moe om 'goed' te eten, dus dan drinkt ze nog wat. Zelf lijkt me dat dus onhandig, dat je dan nog flessen moet klaarmaken en hoeveel dan, maar goed, dat kan natuurlijk wel.

Ik ga ervanuit dat ons meisje met één jaar 'netjes' met de pot mee gaat eten, alles wat ze voor die tijd binnenkrijgt is mooi meegenomen. Dan is de druk veel minder hoog.

O ja, als ik een keer geen tijd of zin heb, of we eten iets wat ons meisje niet mag, dan geef ik gerust een potje hoor.

3. misa

misa Niet meer actief

Als je nu wilt overstappen, dan zou ik dat eerst rustig doen. Overstappen op fv en dan pas gaan bijvoeden na 2 weken wennen.

Ons schema is hier (ongeveer): 7:30-11:30-15:30-19:30. Allemaal flessen van 180+6.
    Je kunt ook 5 flessen geven, maar let dan op dat je niet boven de 800 ml komt van voeding nr 2. Bijvoorbeeld flessen van 120 of 150 (deze wordt net ietsje te veel, maar je zou ze kunnen afwisselen).

Misschien eerst beginnen met de laatste bv voor flesvoeding te verruilen, of mengen. Half half ofzo. En zo verder, zodat je met een dag of 2 a 3 over bent.

Wil je eerst gaan bijvoeden, dan zou ik eerst een poos (maand of 2) laten wennen aan vaster eten en dan over gaan op de fles.

Succes!

4. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik zou dan idd eerst het 1 en dan de ander doen. Niet alles tegelijk. Wij geven nu s morgens bij de eerste fles wat rijstebloem er door en voor de rest gewoon fv van gem 150 cc. Ze krijgen als het goed gaat met de rijstebloem, overmorgen voor het eerst worteltjes.

5. Klijntjuh

Klijntjuh Fanatiek lid

28 mei 2010
    1.059
    0
    0
    Freelance Illustrator& Grafisch Vormgever!
    Gouda
    Niet te veel tegelijk veranderen inderdaad..
    Hier krijgt Andy nog potjes NAAST zijn flessen, gewoon voor het proeven en wennen.. (ook allergieen enzo)
    Gister toch al bijna zo'n klein potje peer op! Dus dat gaat super.
    Meestal eind van de middag tussen 2 flessen in.

Savonds heb ik nu een paar keer rijstebloempap gegeven als laatste fles. Ging super zover hij het nog door de papspeen kreeg ;) (halverwege word het te dik.. dan maak ik wat er nog over is opnieuw aan als gewone fles zegmaar..)

6. fafje

fafje Niet meer actief

als je over wilt op kv, zou ik eerst dat doen, langzaam aan, en dan pas beginnen met bijvoeding...

in het begin valt de kv namelijk erg zwaar...dus dan wordt er druk geregeld met de hoeveelheid inname van bv en kv...het zal eerste week of eerste 2 weken erg wisselen ...

Het hapje om 17u wordt vanzelf meer en an kan je daarna es kijken of je bijv sochtends uur of 10 plaats is voor een ander hapje

7. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Bedankt voor alle adviezen. Hij krijgt al vanaf 4,5 maand eind van de middag een klein hapje. Hij krijgt dan nooit meer dan een half potje, maar als hij de kans zou krijgen, dan eet hij het geheal op. Wellicht dan wel verstandig om eerst over te stappen naar FV voordat ik nog meer ga uitbreiden met de vaste voeding

8. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Wat een ongelooflijk leuke site die keukenkikker :)

9. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    verplaatst naar 'voeding'

10. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik geef nog steeds borstvoeding, maar dit schemaatje zou ook wel passen bij flesvoeding. Alleen voor de laatste voeding maak ik mijn dochter wel wakker, zodat ik er enigszins zeker van ben dat er dan minstens 500ml melkvoeding op een dag in zit. Alle andere voedingen zijn op verzoek. Dit doe ik nu sinds ze 6 maanden oud is.

7.30: BV
    11.00: Fruithap + beetje water in een tuitbeker
    15.30: Groentehap + beetje water in een tuitbeker
    18.30: BV
    22.30: BV

Af en toe geef ik haar sinds 7 maanden een broodkorst.

De eerste borstvoeding ben ik met 5 maanden gaan afbouwen, de 2e borstvoeding met 6 maanden, met bijvoeding ben ik met 5,5 maanden begonnen. Tussen de 5 en 6 maanden gaf ik haar ter vervanging van 1 borstvoeding een flesje kunstvoeding, en kreeg ze met het bijvoedingsmomentje ervoor nog borstvoeding. Toen ze steeds beter ging eten, deed ik niet ervoor maar erna nog borstvoeding, geleidelijk aan at ze steeds meer bijvoeding en dronk ze minder uit de borst. Dat was het moment dat ik ook de 2e borstvoeding heb afgebouwd. Ik had toen een beetje last van stuwing, niet zo veel echter dat ik de druk eraf moest kolven. Ze groeit goed, en heb er geen problemen mee gehad.

11. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Dit is ons schema op het moment sinds 4 dagen:

7.00 fles 180+6
    11.30 fruit (proeven)
    12.00 fles 180+6
    16.00 groente (soms half potje al)
    17.00 fles
    21.00 fles

Afgelopen nacht had hij uiteindelijk rond 03.30 tóch honger na 3 dagen 4 flessen dus nog ongeveer 130 cc op. Maar ik vermoed dat dit steeds minder zal worden als hij meer fruit en groente eet.
    Als ik hem overdag meer zou willen geven, moet ik hem wakker maken en drinkt dan maar een halve fles.

Deel Deze Pagina