Help: veel spugen en krampjes

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by GGL, Mar 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. GGL

GGL Lid

Jan 9, 2012
    34
    1
    0
    NULL
    NULL
    #1 GGL, Mar 7, 2013
    Last edited: Mar 7, 2013
    Hallo,
    Lang verhaal maar ik probeer het zo kort mogelijk te houden!!! J

Mijn zoontje is nu 4 weken oud en krijgt borstvoeding.
    Ik heb veel melk. Borsten zijn vaak hard en gespannen en melk loopt (spuit soms) er dan zo uit.
    Mijn zoontje drinkt overdag om de 3 uur en ’s nachts zit er meestal ongeveer 4 uur tussen.
    Hij komt nog uit op 8 voedingen per 24 uur.
    Per voeding geef ik 1 borst zodat deze zo goed mogelijk leeg gedronken kan worden. Ook hoop ik daarmee te bereiken dat hij genoeg achtermelk binnen krijgt. Soms duw ik zelf al wat melk uit de borst voordat hij gaat drinken zodat er al een beetje spanning van af is. Als ik dit niet doe verslikt hij zich vaak doordat melk er met grote hoeveelheden uit ’schiet’.
    Ik heb nagedacht over het afkolven van melk vòòr de voeding zodat borst minder gespannen is maar dit doe ik liever niet omdat je dan alleen maar de aanmaak van nog meer melk stimuleert. M.i. maak ik het probleem dan alleen maar erger.
    Sinds maandag geeft mijn man hem een flesje met ong 35cc afgekolfde melk zodat hij vast kan leren om uit een flesje te drinken. (daarna drinkt hij verder bij mij aan de borst). Uit de fles (speen met 1 gaatje) drinkt hij dan extreem gulzig (aan de borst soms ook als hij grote honger heeft) en heeft het flesje, als we tussendoor geen pauze nemen, binnen 2-3 minuten leeg.
    Is dit normaal???

En verder mijn grote vraag;
    Hij spuugt veel melk terug. Dit gebeurd na iedere voeding. Via neus en mond komt het weer met golven naar buiten. Het helpt niet om hem een poosje rustig rechtop te houden, hij spuugt evengoed.
    Het lijkt soms ook of het hem pijn doet. Zuurbranden???
    Hij maakt dan echt van die braakgeluiden en moet flink aanzetten. Loopt daarbij ook helemaal rood aan. Heel zielig. Ook 2 uur na een voeding als hij rustig in zijn bedje of in de box ligt spuugt hij nog veel. Het is dan minder waterig. Hij spuugt dan van die dikke witte drab.

Ook heeft hij vaak (dunne) groene ontlasting. Ik dacht dat het mosterd-kleur/gelig moest zijn namelijk.?
    Daarbij laat hij ook veel scheten. We lachen er soms om omdat ze zo hard gaan maar vaak is het echt zielig omdat we merken dat hij echt last heeft daarvan.
    Hij heeft dan veel last van krampjes. Huilt dan en is onrustig. Dit word gevolgd door flinke scheten.

Zou dit allemaal komen omdat ik mogelijk te veel melk heb waardoor mijn zoontje te weinig achtermelk krijgt of zou er sprake kunnen zijn van reflux of koemelkallergie bijvoorbeeld??????????

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen want ik weet niet zo goed WAT ik hiermee moet en OF ik er iets mee moet.

Alvast super bedankt!!!

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste GGL,

Aangezien jouw kindje meerdere klachten heeft (spugen, dunne ontlasting, krampen) lijkt het mij verstandig om contact op te nemen met het consultatiebureau. Zij kennen jouw kindje en kunnen je misschien helpen met bijvoorbeeld andere manieren van aanleggen aan de borst en sowieso helpen bij het analyseren van de klachten.

groet,
    Anne

Share This Page