Ik zit echt even in de war met het voedingschema voor mijn zoontje van 6 maanden. Op het kdv is het gebruikelijk dat wanneer ze groente en fruit eten dat ze geen melk meer meekrijgen?? In mijn geval borstvoeding. Ik snap het niet, zo krijgt je kindje toch veel te weinig vocht en melk binnen waar ze toch nog veel voedingsstoffen uithalen? Als ik het kdv zijn schema aan zou houden ziet het er zo uit: 8 uur BV 11 -12 uur Groente 15.00 fruit 18.00 ga ik hem terug halen en krijgt hij BV En dan om 20.00 nog eens BV of pap voor hij naar bed gaat. Ik sta er niet helemaal achter,vind het zo anders als dat ik zelf doe aangezien hij meerdere keren per dag bij mij bv. krijgt naast zijn groente en fruit. Hebben jullie tips voor een prettiger schema waar we ons beide in kunnen vinden? Alvast Bedankt!
Huh, wat raar! Hier altijd gewoon nog BV meegegeven hoor toen ze bij 6 maanden begonnen was met bijvoeding... Ze eten in de ochtend fruit en rond 12u boterhammen. Maar je kindje moet tussendoor toch ook gewoon drinken? Zou dit nog maar even goed bespreken en gewoon BV meegeven hoor naar het kdv! Hier pastte het kdv zich overigens wel altijd aan aan je eigen ritme/ schema wat betreft melkvoedingen (BV/FV).
Hij gaat nu een maandje naar het kdv en sindsdien ook aan het modderen met zijn voeding. Hij was een flesweigeraar maar ook dat gaat steeds beter. Ook komt hij niet echt veel aan dus vind zijn melk zeker belangrijk! Jaa, het klopt wat je zegt, hij moet zeker tussendoor ook drinken. Hun zeggen we houden om de 4 uur aan.. Komt er dus op neer rond 11 a 12 uur zijn groente en om 3 uur zijn Fruit. Hij is natuurlijk bij mij gewend meerdere voedingen per dag te drinken. ook geven hun meer fruit en groente dan ik. Tot nu toe is het bij mij 120 gram ongeveer per keer. Hun porties bestaan uit 230 gram. Tja dan lust hij inderdaad zijn melk niet meer. Wat zouden goede tijdstippen zijn om melk te geven? Tussen 11-12 uur krijgen ze standaard groente en rond 3 uur Fruit. Ik heb ook al eens gevraagd om hem eerst melk te geven en vervolgens een 1/2 fruit/groente portie. wanneer ik hem dan kom halen blijkt hij toch een heel portie groente en fruit gegeten te hebben en nauwlijks melk. Nu vandaag weer overlegd, en nu gaan ze hem om 3 uur zijn melk geven maar dan geen fruit?? Pfft
Ze verwarren moedermelk met kunstvoeding. Aangezien jouw kind moedermelk krijgt kan je kind ook op het kdv gewoon moedermelk blijven krijgen. Dat is beter voor je kind dan diksap o.i.d. Het beste is als je kind bij een groente- en fruithap ook wat melk krijgt.
Bij het starten met bijvoeding is het belangrijk dat ze niet meteen melkvoedingen gaan vervangen. Pas als het noemenswaardige hoeveelheden zijn... maar dan is het bij BV weer anders dan bij FV. Tja, denk dat je toch nog een keer het gesprek aan moet gaan met de mensen van het kdv. Een keer goed duidelijk maken wat jullie willen en hoe dat dan in het schema van het kdv te passen! Vindt overigens de tijd tussen de BV van 8u en dan pas weer rond lunchtijd groenten. Schema vind ik ook een beetje vreemd eigenlijk. Krijgen alle kindjes groenten/warm eten tussen de middag? Hier is het: - Boterham met beker melk of pap voordat we gaan (als ze daar ontbijt krijgt ze een boterham met beker melk) - 10u fruit - 12u boterhammen met melk - 15-16u koekje met beker diksap - 17.30-18u thuis weer warm eten (als ze daar eet krijgen ze om 17.30u daar versgekookt warm eten) Wat als je tussen de middag gewoon BV laat geven en dat je hem 's avonds thuis groenten geeft??
Ik zou ze daar duidelijk uitleggen dat: 1. hij nog geen 1 jaar is, dus KDV zijn ritme hoort te volgen en niet andersom; 2. bijvoeding op deze leeftijd nog niet alle benodigde voedingsstoffen kan leveren en zeker geen volwaardige vervanging is van melk (laat staan borstvoeding) 3. jouw zoon melk mag en moet krijgen op de momenten dat jij dat aangeeft, ongeacht hoeveel bijvoeding hij krijgt. Als de leidsters hun fruit of boterham eten, drinken ze toch ook wat erbij? En andere kinderen neem ik aan ook? (anders komt elk kind vocht tekort op die kdv!). Al die drinkmomenten moeten ze jouw zoontje bv aanbieden, en dus geen water/ diksap enz
Vreemd. Er moet toch gedurende de dag gedronken worden. Bij ons mannetje is de fontanel nog niet dicht en heeft hij te weinig gedronken gedurende de dag dan zien we dat. Dan is zijn fontanel ingedeukt. Hier heeft hij tot 7,5 maand nog twee melkflessen gehad op het kdv. Na zijn broodje en rond 16 uur. Zijn schema op het kdv is als volgt 8 uur pap uit een bordje 9.30 uur fruit met wat drinken 12.00 uur 2 boterhammen met een flesje melk 15.00 uur soepstengel met wat drinken Ik vind uberhaupt het hele schema wat jouw kdv hanteert een beetje raar.
Thx meiden hier kan ik wat mee. Hij zit in Belgie op het KDV en daar is het volgens mij de gewoonte dat er een warme maaltijd wordt gegeven. Me schoonzus gaf nadat ze was gestart met bijvoeding helemaal geen melk meer mee naar de kinderopvang :S pfft wist niet wat ik hoorde. Ik ben dus erg tegendraads voor hun blijkbaar Heb het gisteren weer besproken daar en het blijkt dus dat ze hem tussendoor water geven. Dit wist ik eigenlijk helemaal niet, hebben ze me ook nooit gezegt. Ga nu een nieuw schema maken en wil dat hij daar voorlopig ipv. fruit dan melk krijgt. En dan geef ik hem zijn fruit wel thuis.
Ja, ben het met mijn voorganger eens. Borstvoeding is toch het beste, en je kolft toch niet voor niks?? Oh, ik zou echt gefrustreerd worden
Hier past het KDV zich aan mijn schema aan, ik heb een schriftje waar ik elke week het schema en ritme van Lars in schrijf en dat volgen ze dan precies. Daar ben ik wel heel blij. Dit doen ze tot een jaar, dit is een KVD in Nederland.
hoi hier op 6 maand was dat ook zo smorgens fles dan groente dan fruit en als ik haar ging halen terug fles of middag en voor het slapen fles. dus ook geen melk meer in KDV hoor. daar dronk ze andere dingen ..... gr
Blijf het erg vreemd vinden! Maar zou op mijn strepen blijven staan dat ze hem overdag ook nog BV geven... Zou er niet blij mee zijn (dan druk ik me nog zachtjes uit!)
Weet je zeker dat je het niet verkeerd hebt begrepen? Het lijkt me toch niet dat Belgische kinderen wel zonder vocht kunnen en de Nederlandse niet. Misschien nog even om opheldering vragen dat je zeker weet dat het geen misverstand is? Op mijn werk krijgen alle kinderen volgens het schema van thuis hun voeding. Met zes maanden meestal om de vier uur een fles en om 10 uur een fruithapje. Wanneer ouders er mee starten evt ook brood.
. Maar wat ik dan niet begrijp: - In Belgie krijgen kinderen ná 1 jaar toch nog steeds 500cc melk? Maar met 6 maanden zo weinig nog? Is dat niet raar? - en wanneer moet de baby aan haar melk komen als ze de hele dag op kdv zit? - en eten alle babys en kinderen rond de middag warm? Belgen over het algemeen eten toch niet warm om 12 uur s middags? (ik ben iig vaak zakelijk in België geweest en heb nooit iemand warm zien eten tijdens de lunch). Betekent dat dat kinderen nooit met hun ouders avondeten? Of eten ze 2 keer warm per dag?
Oei! Je baby is nog maar 6 maanden! Hij is net begonnen met BIJvoeding, dat zijn kleine hapjes groente en fruit voor erBIJ die geen melk vervangen! Melk blijft tot zeker 1 jaar de hoofdvoeding, of dat nu moedermelk of kunstvoeding is! Melk bevat heel andere bouwstoffen dan groente en fruit. Het bevat essentiële voedingsstoffen die nodig zijn voor groei en hersenontwikkeling zoals eiwitten en vet. En calcium voor sterke botten. Ik vind dat dit kdv echt de plank mis slaat! Het is jouw baby en jouw melk, ik zou toch op mijn strepen gaan staan!
Wat andere ouders en kinderen doen is eigenlijk niet zo belangrijk...jij huurt het kdv in om voor JOUW kind te zorgen, jij betaalt ze daarvoor...dan hoort je kind ook (binnen het redelijke natuurlijk, maar dit lijkt me redelijk) te krijgen wat jij wilt qua eten en drinken. Ik zou eerlijk gezegd ook al stennis gemaakt hebben over het feit dat een kind onder de 6 maanden zonder mijn instemming water krijgt. Daarover hoort niet een kdv te beslissen, daarover beslissen de ouders. Ook water is bijvoeding.
hoi hier spreekt de KA vanaf 1 jaar over 300 cc zuivel, dus vb 200 cc melk en een papje. alle mijne KA toch nu mijn dochter kreeg op 6 maand nog 3 flessen omdat ze veel te weinig van de rest at. maar bv het nichtje dat at en eet super goed die had nog maar twee flessen. nu zei at toen al wel groentyepap en fruitpap. hier is ze nu 15 maand en krijg er nog max 150 cc melk in. en dit toch al van haar 12 maand hoor. smorgens wil ze niks drinken, geen fruitsap, geen chocomelk geen melk niks savonds rond 18u30 drinkt ze dan nog 150 cc melk.
Het is verder inderdaad niet gebruikelijk dat Belgen smiddags warm eten. Ik vind het opzich niet erg dat ze daar hun groente krijgen, zo kom ik zelf thuis na een dag werken, dan is het vaak al tegen half 7 en om dan nog groente te gaan geven.. Alleen het tijdstip is niet zo handig. Want ons thuisschema is wel ochtend fruit en namiddag groente. Nu nog eens goed overnagedacht en ga het kdv nogmaals een nieuw schema voorschotelen. Thx voor jullie reacties. Mijn klomp brak toch eigenlijk ook wel toen ik hoorde dat hij al water krijgt :O Kan ik het beste vragen om een fles te geven VOOR de bijvoeding dan? Hoeveel CC zou dan ongeveer goed zijn zodat hij ook wat van zijn groente/fruitpap zal eten. Dacht zelf aan 100cc. Dan zou ik dit schema hebben: 8.00 BV 11.00 100cc BV en Groentepap 15.00 100 cc BV en Fruitpap 18.30 BV 20.00 BV (of papfles) Dan zit ik gelijk met het volgende. Wanneer kan ik iets van broodkorst/soepstengel/rijstwafel aanbieden? Daar zit ik zelf een beetje mee in de knoei. Tot nu toe werkt hij ook alles waar stukjes vanaf komen (bv een broodkorst dus) uit zijn mond. Kan ik het beste vragen om een fles te geven VOOR de bijvoeding dan? Hoeveel CC zou dan ongeveer goed zijn zodat hij ook wat van zijn groente/fruitpap zal eten. Dacht zelf aan 100cc.
Wij zitten nu hierop (ze zijn zowat even oud, onze kleintje) 07:00 papfles 10:00 fruit 11:30 melk (hierna groot dutje) 13:30 brood 15:00 melk (en soms nog een keer fruit als hij niet te moe is.) 17:30 warm eten (groente met aard/pasta/rijst) 19:00 melk en naar bed