Hallo dames. Graag zou ik wat verhalen willen lezen of jullie grote verschillen hebben gemerkt tussen jullie kinderen met het leren van het eten van vast voer. Ik ben een rapley aanhanger. Met mijn dochter (die nu 2,5 is) ging dit geweldig. Het is ook een hele goeie eter geworden. Ze lust nog meer dan ik. Alleen mijn zoontje heeft duidelijk een andere aanpak. Hij is nu net een half jaar, en we zijn nu zo'n 2 weken aan het rapleyen. Maar daar waar mijn dochter alles heel gretig in haar mond stopte, heeft hij soms gewoon helemaal geen interesse naar het eten. Van broccoli gaat hij huilen. Echt waar. Hij houdt het goed vast, maar zodra hij een hap neemt ervan gaat hij hard huilen. Dat is nu al 3 keer gebeurd. Er gaat wel wat voedsel naar binnen (dat kan ik zien in zijn luier) maar echt weinig. Ik zeg steeds tegen mezelf... Geduld, komt vanzelf wel goed. Maar soms begin ik em toch te knijpen. Is dit wel de juiste aanpak voor hem? Mijn dochter kon ook echt lekker lang aanrommelen met het eten, maar mijn zoon is eigenlijk na 5 minuten wel weer uitgerommeld... Rapley mamma's met meerdere kinders.... vertel me aub jullie ervaringen...
Kijk gewoon eens of hij het eten op een andere manier lekkerder vindt. Prak eens een aardappeltje, en geef dat van een vork of lepel. Ik heb al heel snel verschillende manieren van eten aanbieden gecombineerd. Als je aan babyled weaning doet betekent dat niet dat vorken en lepels verboden zijn hoor!
MIjn 3 kinderen (van dezelfde leeftijd) zijn echt totaal verschillend qua eten. Ik ben niet Rapley begonnen, maar hier aten ze vanaf ong 9 maanden alles zelf in stukken, en af en toe ook geprakt. Daar waar mijn zoontje met bijna 6 maanden vanaf de eerste hap helemaal dol was op vaste voeding, moest mijn dochtertje er niks van weten. Ze heeft 8 weken lang alleen wat gelikt aan een lepel, en meer ook niet. We kregen er max 3 hapjes in per keer. Nu nog steeds heb ik: - 1 grote eter, hij is echt een kliko; - 1 gemiddelde eter, ze eet veel als ze iets echt lekker vindt, voor de rest eet ze alleen om haar honger te stillen, en is meestal binnen 5-10min klaar met haar avondeten; - 1 heeeleee langzame eter. Met mijn derde dochter kun je gerust uit eten gaan en dan voor een 4-5 gangen menu kiezen. Ze kan uren aan tafel zitten en kauwt elke hap minstens 20x. Ze speelt ook met eten, onderzoekt het enz. Qua hoeveelheid krijgt ze niet echt veel binnen, maar ze groeit wel goed. Ieder kind is anders, met een eigen karakter en een eigen spijsvertering. Ga gewoon mee in haar manier van eten ontdekken, probeer inderdaad of ze misschien iets geprakt lust (of niet), en het komt vanzelf wel goed.
Hier een Rapley aanhanger. Dat ging met Eva echt heel goed, die at met 7/8 maanden echt alles. Nu eet ze nog wel goed, maar is wel een kleine mieperd met alles en lust ook geen prutjes/prakjes, of misschien lust ze het wel, ze wil het in ieder geval niet eten . Met Lisa ging het hele idee de mist in, ze kreeg vanaf 2,5 maand volledige sondevoeding en om dan met weinig mondmotorische ervaring Rapley te gaan doen, nee, dat ging 'm niet worden. Dus zij heeft prutjes gegeten, vooral fruit, groente wil ze niet. Het ging allemaal heel goed en vanaf 10 maanden ongeveer zijn we haar met de pot laten mee eten, oftewel, eerst maar even wennen aan alles. Met 11 maanden at ze best weinig, wilde de potjes niet echt meer, maar ook de stukken niet. En met 11,5 maanden ging ze ineens eten! Sindsdien krijgt ze geen prutjes meer (ja, soms wat appelmoes ) en eet ze alles zo mee! Alleen groente moet ze echt niet en we moeten nog wat meer fruitsoorten introduceren. Lisa staat heel erg open voor al het soort eten, ze proeft alles wel en ze wil ook wel prutjes soms (pastasaus bijvoorbeeld). Meer dan Eva in ieder geval.
dit was ook mijn twijfel in het begin..alleen de interesse was er dus wel ect heel erg aanwezig.. Hij huilde dan niet, maar dat kokhalzen was ehct zo vaak...dat reflex was nog zo gevoelig,, dat maakte het niet zo leuk voor hem...was niet zozeer bang voor stikken ofzo.. Maar hij widle zo graag het lukte alleen niet... maar ik zga wel dat ie onwijs trek had, en de smaak dus wel heel lekekr vond..ik ben dus bij bepaalde dingen gaan prakken, ondertussen zo vaak mogelijk oefenen.. Ikzelf heb gemerkt, dat fruit rapleyen echt heel goed ging, en dat ie daardoor dus ehct goed heeft geleerd dat ie eerst moet happen dan iets ermee doen in de mond en dan pas slikken... peer en banaan, meloen en mango ging echt heel snel goed...omdat ie echt honger heeft en veel kan eten..maak ik vaak nu een mix van fruit prakje...end an een stuk in zn hand...zo eet ie 2 a 3 stuks per dag.. Idem met avondeten, altijd ene prakje van 2 soorten groente ( als ie de groentes wel eerst een tijd apart heeft geproefd hoor) en dna paar stukjes voor in het handje...ik vind dit dus heel goed werken.. Zo ziet hij wat hij te eten krijgt, herkent hij de groente, structuur en smaak tegelijk...ookal is het dus geprakt.. maar dit heeft dus voor mij goed gewerkt omdat hij echt graag wilt eten, maar het eerst niet snel genoeg ging voor hem en hij kon het niet goed... Brood kan hij nu echt heel goed en rijstewafeltjes, hij begrijpt het nu ehct... Het scheelt trouwens ook dat ik nu ook fv geef, als ik bv had gegeven nog..dan maakte het niet zoveel uit dat ie niet veel binnen kreeg, kon het dan gewoon aanvullen met bv, maarja ik heb nu liever dat ie gewoon zn normale aantal cc melk krijgt met oed groente en fruit ipv een fles meer