Mijn zoontje heeft altijd heel goed gegeten, en was gek op brood. At altijd 2 boterhammen tussen de middag! Toen hij een maand of 14 was ging hij ineens slechter brood eyen en moest veel moeite doen om hem 1 boterham te laten eten. Nu eet hij al een maand of 2/3 helemaal geen brood meer tussen de middag...heb echt alles al geprobeerd maar weigert echt, heel soms zit er een.dag tussen.dat hij er 2 eet maar die zijn echt zeldzaam! Herkennen mama's dit? En hoe zou dit ineens komen? Hij vond t altijd heerlijk! Hij eet dus nu heel vaak niks of 1 cracotte voor zijn middag slaapje...en vind t toch erg weinig! Hoop dat t een fase is al denk il zelf van niet...
ik herken het wel, alleen is het bij ons het ontbijt wat mijn dochter opeens niet meer wilt eten. ze at eerst altijd pap en dat ging ze weigeren, toen cornflakes en na een tijdje hetzelfde verhaal, dus ben ik weer terug gegaan op een bordje pap en dat ging goed, maar nu weigert ze dit dus ook weer en eet ze 's ochtends weer brood... mijn dochter wilt dus variatie 's ochtends.. misschien dat je hem tussen de middag iets anders kan aanbieden dan een boterham?? bv een paar volkoren cracots of crackers, zodat hij toch wat eet en na een paar dagen weer eens een boterham??
Heb alles al geprobeerd!!! ben toen tijdje gestopt met brood geven en weer opnieuw gaan geven maar nee hoor! Als ik hem bijv crusley ofzo aan bied eet hij dat wel altijd! Maar goed wil het brood niet vervangen door wat anders, ook omdat hij ander teveel melk binnen krijgt op een dag! Hij krijgt s'morgens altijd een papfles op bed, omdat hij dus ook geen brood wil eten...Hoop maar dat t een fase is!!!
lastig... en ander brood?? ik weet niet of jullie altijd hetzelfde brood eten?? misschien vind hij het brood niet lekker? ik denk dat ik anders toch volkoren crackers zou geven ipv brood zodat hij toch graanproducten binnen krijgt. Kan me voorstellen dat je geen producten wilt geven waar melk bij moet. hoop idd dat het een fase is, want dit is ook niets als hij 's middags geen brood wilt eten...
Heb ook alle soorten brood geprobeerd! Heel donker, licht, pitten, wit brood nou noem maar op.....haha Maar goed wat je zegt hoop idd echt dat t een fase is en dat hij weer goed brood zal gaan eten!
Waarom krijgt je kind teveel zuivel binnen als je iets ander geeft dan brood? Als je er voor kiest om kwark of yoghurt te geven, dan kun je een glas melk weglaten toch? Je kunt ook sojayoghurt naturel geven. Een beschuit met roomboter. Een stuk ontbijtkoek. Fruit.
Onbijtkoek lust ie niet, yogurt is ie wel gek van, maar hij krijgt s'morgens al een fles met 190 melk en dan banmix granen, die kan ik niet weg laten want hij eet dan niks anders en hij krijgt een toetje na zn eten (magere yogurt) als ik dan ook s'middags nog zuivel ga geven komt hij aan teveel zuivel vandaar....
je kunt het toetje ook weglaten of vervangen door bijv fruit, en de ochtendfles iets verkleinen, en zo genoeg zuivel overhouden om crousli oid aan te bieden tussen de middag. En het komt ook niet op een paar cc's zuivel hoor. Hier krijgen ze ook gewoon rond 400cc zuivel. Het gaat erom dat je kind daardoor niet minder gaat eten van andere voeding.
Heb al een paar keer de ochtend fles geprobeerd te verkleinen, maar hij gaat dan huilen na zn fles omdat ie honger heeft... En fruit at hij altijd heel erg goed, maar tegenwoordig eet ie dat dus bijna niet meer, hij weigert gewoon!!! Echt balen want hij at altijd zo gezond, fruit komkommer tomaatjes... Maar ga wel weer een keer proberen om s'morgens minder te geven en wat strenger zijn met een tussendoortje om 10.00, want hij eet tegenwoordig vaak meer als 1 koekje..... Maar goed ben dan allang blij dat ie iets eet... Is totaal niet mager of wat dan ook hoor, woog met 18 mnd 14 kilo en was 87 cm dus t is een grote vent, maar toch wil graag dat hij gewoon goed en gezond blijft eten!
jij kunt wel van alles willen maar eten is de ultieme machtstrijd tussen veel ouders en kinderen. hoe meer jij de nadruk erop legt hoe harder hij gaat weigeren. alle kinderen hebben periodes dat de pertinent weigeren om te eten ( of drinken) veel kinderen kiezen daar het warm eten voor uit, jou zoon besloot om het bij brood te doen. aan jou dus de taak om niet te gestrest en gefocesd erop te zitten maar op andere manieren toch wat binnen te laten krijgen. een kind krijgt echt niks als hij een half jaartje geen brood eet. je hebt ontzettend veel andere dingen met granen erin.maar zo te horen is het bij jullie een aardige strijd een strijdt die je als moeder altijd gaat verliezen. hoe meer nadruk jij erop legt hoe feller die strijdt wordt. hier is de kunst van het loslaten van toepassing en van het inventief omgaan en creatief denken.
als ik het goed begrijp is je kind 1 jaar en 7 maanden? dan kun je er ook allang voor kiezen de ochtendfles te schappen en een normaal ontbijt te geven van wat dan ook. brood, ontbijtcrackers, ( je hebt tig soorten tegenwoordig) cruesly of pap. in de middag kun je dan de fles die je overhoud met met pap vanaf een lepel geven en de fles dus wegdoen. of je geeft de fles op een ander moment als je dat liever doet.
Maak er niet te veel drukte om. Julia is klein en dun en heeft maandenlang haar avondeten laten staan. Niks hielp! Maar uiteindelijk ging ze pas weer eten toen ze zelf wilde, en helemaal niet door iets anders aan te bieden. Papfles zou ik nu zeker gaan vervangen voor brood (of in ieder geval zo snel mogelijk). Hij is daar echt te oud voor en komt nu op een leeftijd dat de speen ook een verslaving voor hem is. Daardoor is het nu zo lastig om het af te leren of te verkleinen (daarom adviseert het CB om het rond een jaar al te doen, stoppen met flessen). Je kunt hem prima pap uit een bordje geven of zelf laten helpen. Tussen de middag zou ik gewoon normale brood-producten aanbieden. Brood, crackers, cracotte, lijken me allemaal volstrekt normale dingen in een broodmaaltijd. Wat hij dan zelf het lekkerst vindt, dat zou ik hem dan lekker geven. Ontbijtkoek oid zie ik meer als koek. Ik zou crackers niet zien als vervanging van de maaltijd. Genoeg mensen die crackers eten als lunch. Beschuit kan ook, of andere soorten crackers. Maar, bovenalles, weet dat dit een fase is waarin hij altijd weer een keer zal weigeren, en hoe moeilijk je er ook over doet, hij leert nu dat hij ook nee kan zeggen en je moet dat loslaten. Je kunt hem niet dwingen om te eten! Zeker met zijn gewicht en lengte zou ik me daar echt geen zorgen over maken!!! Julia eet gemiddeld 1,5 boterham (verdeeld over ontbijt en lunch), 1 stuk fruit, 2 koekjes, 0-5 hapjes avondeten en af en toe een klein beetje (100cc ong) pap als toetje. Dit is voor haar een gemiddelde dag en ze leeft hier prima van. Er zijn zelfs dagen dat ze nog minder brood eet en helemaal geen avondeten en toetje. Maak je dus niet te snel te druk of hij te weinig binnenkrijgt!
Ik snap wel dat je die fles niet weg wilt doen. Mijn dochter drinkt ook nog 3 papflessen. We heel sterk verdund. ivm de calcium. Ze krijgt 180 water met 2 schepjes peutergroeimelk. En dan bonbebe granen ontbijt pap. Daar zit geen calcium in of andere vit. Gewoon alleen granen zijn dat. Mijn dochtertje weigert ineens ook haar groenten ed. Ze wil alleen aardappel (gebakken) ik ben hiermee naar het cb gegaan en daar zeiden ze dat het niet uitmaakt. Ik haar dat vooral moet geven (mits het in de olie is gebakken) en ze vanzelf wel weer gaat eten. Wel groenten aanbieden maar als ze niet wil dan niet aandringen of er een punt van maken. Nu gaat dat prima. Er zitten dagen tussen dat ze dan toch wel groenten wil eten. Nu is het alleen zo dat mijn dochter die flessen heeft omdat ze de hele dag alleen maar honger heeft. Ze eet 3 broodjes, 4 beschuit, 1 cracker, koek (smoeltjes of bescuitje), fruit, 3 pap flessen, bijna een half zakje minikriel en drinkt een halve liter thee op een dag. En dan word ze snachts soms nog wakker van de honger... Maar misschien werkt het bij jou wel om die fles af te bouwen. Zijn wij ook nog steeds mee bezig. Ze krijgt altijd eerst "normaal" eten. Dus eerst brood en later pas pap. Niet direct erna want dan denk ze miss als ik mijn brood niet eet krijg ik wel pap. En zo hebben we dat bij elke maaltijd. Eerst normaal eten, later een fles. Misschien kan je dat nog proberen. En als hij dan geen brood wil iets anders aanbieden wat hij wel lust. Maar de gouden tip is denk ik om het los te laten. Heel veel succes ermee!!
Ja hij is 19,5 maand en hij krijgt s'ochtend pap! Als hij vroeg komt (7.00) krijgt hij het lekker in zn bedje en als ie wat later wakker is krijgt hij het op een bord! Brood eet hij dus niet, ook niet s'ochtends! En als ik hem een cracotte of een volkoren cracker of wat dan ook geef, eet hij een paar hapjes en hoeft hij niet meer! En ik weet dat er tegenwoordig veel soorten zijn, maar heb al zoveel dingen geprobeerd en eet overal maar een paar happen van en dan is t klaar! Zn pap eet hij altijd op, dus mocht ik hem dat niet meer geven s'ochtend dan eet hij gerust de hele dag niks!(op zn tussendoortjes na) en eet dan s'avonds zn warm eten. En dat vind ik dus niet de bedoeling!
Los laten heb ik allang al gedaan want het gaat al maanden zo! Maar dacht misschien heeft er iemand tips vandaar mijn toppic! Die papfles ( 180 cc halfvolle melk en bambix granen 12mnd) ga ik s'morgens er zeker niet af halen, want hij is vaak redelijk vroeg wakker, rond 6.30 /7.00 en dat zou betekenen dat ik iedere dag om dat tijdstip al beneden moet zitten met hem om hem een broodje te geven (die hij toch niet eet), dus vandaag dat hij hem in bed krijgt en gaat daarna regelmatig nog even slapen of zit rustig in zn bedje te spelen! En als hij late rwakker word gaan we wel altijd beneden eten, maar dan eet hij zo goed als niks als hij geen pap (in fles of bord) krijgt!