Hi meiden, Ik heb een kleine man van nu bij a 11 maanden en we hebben nog steeds de late avondfles van 22.00 uur. Hij komt hier altijd zelf vooor en maak hem niet wakker. Heel soms komt hij om 23 uur. En als hij geen last van tanden of verkoudheid heeft dan slaapt hij daarna door tot 7/7.40 en anders komt hij om 2 uur nog een keer. Ik zou nu toch echt wel een keer met die fles willen stoppen. Hij eet volgens mij meer dan genoeg en lekt elke nacht door met al die flessen. Maar hoe pak je het aan?! Ik lees voornamelijk hoe het bij die kleintjes van 4 maanden vanzelf gaat, maar niet bij Beebs van 11 maanden. Dus wie wil z'n ervaring of ideeën met mij delen. Ter info nog even z'n schema: 7.30 wakker en fles 150+5 &3 schepjes pap 9 uur fruit 9.30 slapen 11 uur fruit of wafeltje 12 uur een boterham met kort en water 15 uur een koekje/cracotte of knijpfruitjes 17 uur warme hap vers ( gokje) 250/300 gram 18.30 uur fles 180+6 22.00 uur fles 150+5 2 uur fles 150+5
Met die leeftijd nog 4 flessen (incl. pap) is wel veel! Voedingsstoffen zou je kindje nu langzamerhand uit ander eten moeten gaan halen. Misschien eet hij overdag toch niet voldoende om verzadigd de nacht door te komen... Ik zou beginnen met een groter ontbijtje en lunch. Bij de lunch dan ook melk aanbieden. Tussendoor of als toetje zuivel. Misschien iets later avondeten en een laatste fles? 's Nachts lijkt me dat het flesje toch meer als troost dient dan dat hij echt honger heeft; ik zou 's nachts proberen te sussen met water. Succes!
Ik denk niet dat het aan je schema ligt...al zou je meer brood s ochtends en tussen de middag kunnen proberen. Maar ik denk dat het gewenning is: wakker worden en een fles krijgen. Ik zou hem na die fles van 18.30 alleen nog wat water geven als hij wakker wordt en hem leren weer terug te gaan slapen. Dat zal hij niet meteen doen, dat kost even tijd.
Ik zou stoppen en als hij wakker wordt water aanbieden.misschien een paar avonden drama, maar dan ben je er wel vanaf.
Ik ben er ook een beetje bang voor dat het gewenning is. Hij kan namelijk best doorhalen na de avondfles en doet dat best eens in de week. En nu als hij wakker is dan liggen we na 5 min weer lekker in ons bed. Ik had gehoopt dat er een soort van afbouwmethode is ofzo haha. Hij zal flink de boel op stelten gaan zetten vermoed ik als ik met water kom. Zou ik niet eerst de fles steeds meer verdunnen? Wat betreft ontbijt en lunch; hij is niet zo gek op brood en ontbijt is dit wat ik er max inkrijg. Hij snoept soms wel nog wat fruit extra mee dat wij in onze havermout stoppen.
Ik denk dat verdunnen alleen maar uitstellen is. Sowieso lijkt mij melk met steeds meer water heel vies en dan zal hij dat dan net zo goed niet pikken als een bekertje water. Ik denk ook wel dat hij de boel op stelten zet...maar misschien valt het mee. Ik denk toch dat het iets is waar je gewoon ineens mee moet stoppen.
Vannacht was hij weer volledig doorweekt en besloten vanaf vandaag moet het gebeuren. In een keer stoppen vind ik toch te spannend en ga vanavond een fles van 90+3 doen en kijken hoe dat gaat en dan is de stap naar weglaten iets minder groot voor mijn gevoel. Gelukkig slaapt de oudste overal doorheen. Dus ik ga me opmaken voor een paar rotavonden.
Ik sluit me bij de andere dames aan, zou dan ook in 1x stoppen. Eventueel wat water aanbieden als hij wakker wordt, maar geen melk. Ik vind het ook aardig wat melk voor deze leeftijd. Zou sowieso in de ochtend beginnen met wat brood met een klein bekertje/flesje melk. Als hij in de nacht wakker wordt door verkoudheid/tandjes zou ik hem zeker geen fles meer geven. Vervelend dat hij wakker wordt, maar een fles lijkt me dan echt niet nodig. Voor het doorlekken in de nacht zou je ook een andere luier kunnen proberen. Weet niet of je dat al gedaan hebt? Wij hebben in de nacht ook andere luier voor dochter.
Jullie hebben me overtuigd! Het is denk ik idd het beste om maar koud te stoppen. Het werkt natuurlijk hetzelfde als stoppen met snoepen en roken, dat doe je ook hoppa en niet elke dag minderen haha. Pfff ik kijk er best tegenop.
Dat snap ik goed. Ik had zo'n zelfde gevoel toen wij besloten om de speen met slapen weg te doen. Mijn man kwam met eerst tijdens het middagslaapje weg en s nachts nog wel...maar ik vond dat verwarrend dus ook in 1 keer weg. En ik had hetzelfde gevoel als jij nu hebt denk ik: wat nou als hij wakker wordt....dan krijg ik hem dus nooit meer in slaap, want dat lukt alleen met zn speen (bij jullie dus de melk) En het viel alles mee
Het is ook best wat melk nog. Uiteraard zit hier wel een geschiedenis achter en doe/deed ik het niet voor de fun. Hij is een periode erg afgevallen door onbekende rede en in overleg met de kinderarts zijn we daardoor langer op meer flesvoeding gebleven. Inmiddels eet hij flink en is het ook gewenning geworden denk ik. Wellicht dat hij straks meer trek heeft in de ochtend, maar nu is hij niet zo te porren voor z'n ontbijt. Dat doorlekken, ik heb echt zoveel luiers geprobeerd. En eerlijk, welke luier kan op tegen zoveel flesjes en watert en ook nog buikslaper. Ik ga de strijd tegen de flesjes aan! Haha