voedingsschema 6 maanden voor grote baby)

Discussie in 'Voeding' gestart door Seth, 27 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Seth

Seth Niet meer actief

Hi,

Wil hier stoppen met de bv en ben dus op zoek naar een beetje een passend voedingsschema om aan te houden aangezien mijnheer hier nu gewend is om veel tussendoor te drinken...
    hij eet wel al half potje fruit (6 maanden)... en half potje groente (6 maanden)

Nu vond ik deze folder op internet
    http://www.ggd.net/pool/gezondheidspublicaties/babyvoeding.pdf

harstikke handig natuurlijk maar er staat bij de voedingsschema's voor 6 maanden de gewichtklasse 6300-8600 gram :(:(

ik wist niet dat daar verschil in zat.... iig... mijn mannetje woog van de week al boven de 10 kilo.. (niet dik, maar groot en grof)....

heeft hier iemand ook een groot kind? en DAAR een voorbeeldschema van....

2. Seth

Seth Niet meer actief

zullen toch wel meer mensen zijn met een wat groter exemplaar...? :D

3. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Jeetje met een half jaar over de 10 kilo, denk niet dat je dat snel zal zien. Als ik het goed heb is dat het gemiddelde gewicht bij 1 jaar.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vanaf 6 maanden kun je vezels gaan toevoegen. Dit is een schema wat je zou kunnen doen:

ontbijt: 180/6 + bambix
    tussendoor: fruit
    lunch: fles 180/6 + broodkorst (en als de boterham goed gaat, dan geef je gewoon meer en bouw je de fles wat af)
    tussendoor: fles 180/6 (of iets kleiner)
    warme maaltijd: groenten
    voor het slapen: fles 180/6 + rijstebloem

800-1000 ml opvolgmelk en verder (bij voorkeur) verse groenten en fruit. De hoeveelheden bepaalt je kindje zelf. Als je merkt dat hij goed groenten en fruit eet (of juist nog niet) dan kun je de flessen wat terugbrengt. De omvang van je zoontje is niet zo belangrijk, zijn eetlust daarin tegen wel!

5. babyproject

babyproject Niet meer actief

Seth! Is jouw kleine man al over de 10 kilo?! Wow! :) Indrukwekkend! Sorry, heb geen advies mbt voedingsschema. Jen is nog niet zo groot :)

Hoe gaat het verder?

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.087
    3.870
    113
    Mijn zoontje was nogal reusachtig bij de geboorte, maar na een jaar was hij gewoon gemiddeld.
    Met 6 maanden was hij 8660 gram. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen enkel voorgeschreven schema heb gevolgd. Heb niet eens een schema meegekregen bij het CB. Uiteindelijk maak je dan natuurlijk gewoon wel zelf een schema of dat komt er al snel in.
    's Ochtends bv en een uurtje later een papfles. Rond een uur of 9 wat fruit, tussen de middag bv en een boterhammetje (waarvan meer op de grond dat in zijn mond terecht kwam), rond een uur of 3 een fles kv, avondeten wat groente, na het eten nog een papflesje en naar bed. Rond een uur of 11 kreeg hij nog een bv.
    Eigenlijk vooral gekeken naar hoeveel hij zelf wou. Met 6 maanden ben ik de bv gaan afbouwen met 8 maanden gestopt. Hij kreeg dus wat van beiden, eerst meer bv, later meer kv.
    Ik zou me niet teveel fixeren op schemaatjes, gewoon zelf kijken hoe je kindje eet. En hoe meer ze gaan eten van vaste voeding, hoe minder behoefte ze aan die melk hebben. Ook met het aantal flessen/voedingen per dag heb ik me alleen aan de max. hoeveelheid per dag gehouden, verder gewoon mijn kindje gevolgd. Die hoefde ik echt geen flessen van 200 ml te geven, dat was veel te veel, gaf gewoon wat vaker een kleinere hoeveelheid.
    Klinkt misschien wat chaotisch, maar ik kon er vaak gewoon de klok op gelijk zetten wanneer hij hoe laat at en in welke hoeveelheden.
    Bij mijn dochtertje net zo gedaan.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou eerst verder gaan met het opvoeren van het vaste voedsel, dus groente en fruit, en dan gewoon vers. Dat vult en voedt veel meer dan een potje (in potjes zit VEEL water). Die vaste happen zou ik voorlopig nog even begeleiden met borst, omdat jouw melk enzymen bevat die helpen bij de vertering van vast voedsel.

Voor een kind dat slokjes tussendoor gewend is is het veel makkelijker om gewoon borstvoeding te blijven geven. Kun je niet overwegen om gedeeltelijk gewoon zelf te blijven voeden? Juist na 6 maanden vond ik zelf voeden veel makkelijker worden omdat je kind naast borst allerlei andere dingen gaat eten. En juist na 6 maanden gaan veel van die gezondheidsaspecten die je bij borstvoeding hebt extra meewegen.

Voor een gezond eetschema kun je kijken op borstvoeding.com (ook als je geen borst geeft).

8. welcomehome

welcomehome Niet meer actief

ik wist niet dat daar verschil in zat mijn zoontje is boven het gemiddelde maar moet net zo eten als een kindje dat gewoon netjes op de curve zit het cb heeft daar nog nooit wat over gezegt en denk ook niet dat je je kindje meer moet geven
    ik heb wel als flesvoeding friso extra dat het wat meer vult maar dat moet je wel eerst aan het cb vragen of je die mag geven en hun hebben ook wel een schema voor je ik kreeg er een mee met 7 maanden

9. adi

adi Niet meer actief

Als je overstapt op kunstvoeding zou ik hem niet op een klein aantal flessen zetten.

Je zoontje is gewend om vaker kleine hoeveelheden te drinken. Dat kan ook prima met fles als je overstapt.
    Je kunt max 800cc opvolgmelk per 24 uur geven (dit is voor jou wel het grote nadeel van kv!!!), en die kun je verdelen over net zoveel flessen als je wilt. En elke keer 100cc aanbieden of zo?

Als je zoontje al zo groot is, betekent het niet dat je hem veel meer eten moet gaan geven, want dan rijst ie helemaal de pan uit. Wel de gezonde bijvoeding opbouwen, als je kv geeft niet over de maximale gaan en die ook langzaam gaan afbouwen.

10. Seth

Seth Niet meer actief

Dank jullie voor jullie tips....

Tja tis gewoon een grote jongen... (ook qua bouw en lengte, maatje 80/broek 74).... mag trouwens donderdag weer naar het CB.... dus ben benieuwd wat ze daar zeggen.....

hmmmm afbouwen zal nog moeilijk worden.... gisteravond huilde hij zo, dat hij perse bij mama wilde drinken.... tja... :)

het zal allemaal wel goed komen.... maar probeer een beetje regelmaat te vinden, zeker met de haal-brengtijden van school... wel handig....

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Regelmaat kun je met borstvoeding op deze leeftijd ook prima inbouwen hoor. En borstvoeding geeft je juist op momenten dat het nodig is wat extra flexibiiteit.

Verder eens met Adi, niet omdat hij groot is meer eten geven, anders kan hij bij Michelin gaan solliciteren. Voordeel van borstvoeding is dat het geen blijvend vet is wat ze aan hun lijf krijgen.

Deel Deze Pagina