Nu nog een papfles, is dat zo raar?

Discussion in 'Voeding' started by Kimmy83, Apr 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kimmy83

Kimmy83 Lid

Jun 27, 2007
    92
    0
    0
    Ons meisje is bijna 14 maanden en krijgt nog iedere ochtend en voor het slapen gaan een papfles. 's Morgens 180 cc met 2 scheppen bambix en 's avonds 120 cc met 1 schep bambix.

Gisteren op het CB zeiden ze gooi de flessen maar weg, want ze moet 's morgens brood gaan eten. Ik zal dan misschien wel heel lui uit gevallen zijn, maar ik ga echt niet om 6.00/7.00 uur 's morgens (is wisselend, wanneer ze komt) er een boterham in zitten duwen. Ze wil ook echt meteen als ze 's morgens wakker word eten en daarna weer lekker slapen tot een uurtje of 10 :D !

Mijn vraag is, zijn er nog meer kindjes van deze leeftijd of ouder die ook nog gewoon lekker een papfles krijgen?

Ik heb zoiets van ze geeft het zelf wel aan als ze die fles beu is, of niet dan?

2. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Thijmen krijgt 's ochtends wel brood, maar nog wel elke avond voor het slapen een fles pyamapap. En die gaat ook echt helemaal op...
    Je zou evt wat brood bij de pap kunnen geven 's ochtends. Gewoon om te kijken of ze dat wil/interessant vind.

3. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Mijn neefje dronk nog steeds pap 's ochtends toen hij al 2 jaar was! Gewoon uit de fles.
    Het cb zei toen ook dat het beter was om dat niet meer te doen. Maar hij is er wel groot op geworden hoor. Er zijn toch ook zat volwassenen die ontbijten met brinta?

4. rodelief

rodelief Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    1,527
    0
    0
    HIer ook nog steeds elke ochtend een flesje pap.
    Zie er het kwaad niet zo van in. Van een lepel wil hij het niet en een broodje vind hij s`ochtends ook niet echt lekker.
    Ik vind het prima, zolang hij het nog lekker opdrinkt.
    Ik ken zelfs kindjes van 3 die nog een papfles krijgen s`ochtends.

5. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Hier ook, geen enkel probleem. Ik vind het belangrijker dat ze vocht binnenkrijgt dan 2 keer per dag brood. Ze drinkt gewoon heel weinig zonder papfles.

6. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    1,652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Mijn broertje kreeg het ook tot aan zijn 2e...maar die kreeg wel een verrot melkgebit...
    Maar mijn moeder deed ook yoghurt in de fles.
    Het is volgens mij heel slecht voor het gebit!

7. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Waarom is het slecht voor het gebit als je daarna poetst?

8. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Volgens mij is er voor het gebit geen enkel verschil of je pap drinkt uit een fles of eet met een lepel. Als je daarna maar poetst.
    Volgens mij is het probleem dat veel ouders na de laatste papfles 's avonds niet meer poetsen. Of nog een flesje melk in bed geven.

9. Kimmy83

Kimmy83 Lid

Jun 27, 2007
    92
    0
    0
    Gelukkig ben ik dus niet de enige, die het zo nog doet. Vind het stiekem ook nog wel heel gezellig zo samen 's morgens in bed de fles drinken.

Omdat zij ook weinig drinkt overdag heb ik het idee dat ze op deze manier toch nog wat vocht binnen krijgt.

Zelf hoef ik 's morgens ook geen brood, heb ook liever iets van joghurt met fruit of muesli. Zal ze dan toch een beetje op haar mama lijken!?

10. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Hier krijgt onze knul (nu 2,5 jaar) ook nog steeds s'morgens een fles pap hoor, hij vind het zo gewoon lekker, hij krijgt op die manier zijn dagelijkse portie melk binnen en ik vind het ook wel makkelijk.

Ik eet 's morgens ook geen brood maar musli met melk, heb dit bij Kylian ook geprobeert maar dat wil hij (nog) niet.

Groetjes Anita

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier krijgen ze smorgens nog steeds een fles met 165cc kunstvoeding+bambix en savonds voor het slapen gaan een fles van 165cc kunstvoeding.

Soms ook tussen de middag een flesje met 100cc kunstvoeding bij het brood, hebben ze die niet gekregen, dan krijgen ze hem meestal bij het avond eten.

Genoeg flesjes hier dus nog op een dag!

En tja idd het is wel slecht voor de tandjes, vooral als er niet na gepoetst word. Maar ook meteen na die flesjes mag er eigenlijk niet gepoetst worden. Door de melk word het beschermlaagje/glazuur van de tanden zachter en dan meteen poetsen zorgt dus voor meer beschadigingen in het glazuur. Beter eigenlijk een uurtje wachten, maarja de meeste kindjes gaan na die laatste fles slapen ;)! Heel lastig dus vind ik persoonlijk. Eigenlijk weet ik gewoon vanuit mn beroep dat het heel slecht is wat ik doe, hier poetsen we na het flesje dus niet :oops: (laat mn collega's het maar niet horen :oops:) maar smorgens na het opstaan een tijdje na de eerste fles en savonds na het avond eten tussen het eten en naar bed gaan poetsen we. Totaal niet ideaal eigenlijk, maarja zonder fles gaan ze niet slapen dus doen we het maar zo. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan ;)!

12. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Maar dat het slecht is voor de tanden heeft niets te maken met waaruit het eten/drinken komt.

Hier mag Kylian 's morgens meteen na het opstaan zelf poetsen en 's avonds voor het slapen gaan dan poets ik ze 'even' .

Groetjes Anita

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Mijn zoontje heeft ook nog een poos zijn papfles gehad. Was voor ons ook makkelijk bij het opstaan, en hij at dat beter dan zijn brood. We maakten het wel aan met gewone melk na zijn 1e verjaardag.
    Ik geloof dat we rond de 17-18 maanden zijn opgehouden. Hij wilde eigenlijk nergens anders uit drinken dan de fles. En dat vond wij niet zo handig (en het KDV wilde liever de tuit geven). Dus de fles eruit, en wel boterhammen 's ochtends. Maar toch was die papfles wel lekker makkelijk.

14. Willes

Willes Fanatiek lid

Nov 14, 2006
    1,127
    70
    48
    Hier 's ochtends ook nog steeds een fles pap. Brood gaat er sowieso nog niet goed in (papkindje haha). Ik vind het wel makkelijk en gezellig.
    Tussen de middag krijgt hij een bordje pap met een lepeltje, omdat brood eten echt één groot drama was.

15. josie

josie Bekend lid

Sep 28, 2007
    685
    0
    0
    Ons oudste zoontje kreeg tot 1,5 jaar 's ochtends een bambixpapje en at tussen de middag brood. Volgens het consultatiebureau was dat een prima oplossing en is bambix een volledige broodvervanger wat je tot op volwassen leeftijd kunt eten.
    Ons jongste zoontje is nu een jaar en krijgt als onbijt en als lunch nog bambix (niet uit de fles maar met een lepeltje) Dit in verband met slikproblemen waardoor brood nog niet kan.

Groetjes, Josie

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    :) Leuk dat er toch meer kindjes zijn die nog lekker pap uit een flesje krijgen 's ochtends... Ik zie mezelf ook nog niet om 7.30 beneden zitten met Jelle en een bordje pap... De eerste woorden die ik 's ochtends hoor zijn "Papa? Sjesje?" (hij heeft een beetje moeite met de "f" :) ) Papa geeft al bijna 2 jaar elke ochtend om 7.30/7.45 een flesje en Jelle vind het heerlijk...

Ik heb ook nog nooit brood gegeven 's ochtends, als Jelle het zou willen zou hij het krijgen, maar aan de andere kant, papa en ik eten elke ochtend een stevog bord Brinta omdat we allebei geen brood weg kunnen krijgen dan... :)

En wat betreft het tanden poetsen... Sinds vorige week doen we het "na" het flesje, maar daarvoor was het altijd tanden poetsen, douchen, pyama aan, naar boven, flesje, boekje lezen en naar bed. Jelle drinkt nu zijn fles beneden, dat leek ons wat makkelijker in de plannign ivm de komende baby. Dus poetsen we na de fles... :oops: En nu bedenk ik me ineens dat ik het vanavond vergeten ben... Foei, mama! :) (hier worden de tandjes trouwens al maanden 2x per dag gepoetst, Jelle poetst mee met mama 's ochtends... :) )

Voorlopig zie ik echt geen reden om te stoppen met de fles. Eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat met de baby erbij en dan zien we wel weer verder...

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Precies! Dat maakt voor die papfles niet uit!
    Wel maakt het uit voor de hele dag een fles/beker met zoetigheid die ze bij de hand hebben ;)! Dus de hele dag door steeds een slokje en weer een slokje en dan nog maar weer een slokje ;)! Dat is wel slecht voor de tandjes. Zo komen ze aan veel meer dan ong 7 zuur/zoet momenten op een dag ;)!

18. BrB

BrB Actief lid

May 20, 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Hier met 15 maanden ook nog een fles hoor. Welliswaar geen papfles, maar een gewoon kv-fles (Pepti). Gewone melk gaat nog niet goed, andere melk (geit bv) gaat er niet in, dus dan maar dit. Ze is 's ochtends ook niet te genieten als ze haar flesje niet krijgt. Ze vraagt (lees gilt) er zelf om :( . En ik vind het heerlijk nog zo met haar in bed. Daarna gaan we wel naar beneden en eet ze een broodje.
    Ons CB heeft hier overigens nog nooit om gevraagd of hier iets over gezegd. Zolang ze er goed uit ziet, ze zich goed ontwikkelt maken zij zich nergens zorgen over. Heel fijn!

Ik wist trouwens niet van niet poetsen na een flesje. Hmm...dit doen we dus wel 's avonds. Dan krijgt ze ook nog vaak een flesje en daarna gaan we poetsen. En als ze zo klein zijn mag het toch maar 1x per dag?

19. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

Jul 15, 2008
    1,081
    0
    0
    Ergens in NL
    Hier een wat jongere dame, maar 's morgens ook echt wel een papfles. Wanneer zij wakker is wil ze a la minute een flesje en krijst alles bij elkaar tot ze die heeft.

Weten jullie trouwens of Friso granenpap en Bambix vergelijkbaar zijn???

De bambix krijgt ze niet door de M-speen van de Difrax fles en de granen van Friso wel...
    We hebben al verschillende spenen en flessen geprobeerd, ik werd er gewoon gek van. Iedere keer was de speen weer verstopt.

Tandenpoetsen doen we wanneer ze naar bed gaat, na de laatste fles. Eigenlijk doen we het 's morgens dus nog niet, vanaf wanneer doe je dit dan meerdere keren per dag?

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Geadviseerd word om vanaf het eerste tandje tot ong 2 jaar de tandjes 1 keer per dag te poetsen (het liefst voor het slapen gaan). Vanaf 2 jaar word geadviseerd om 2 keer per dag de tandjes te poetsen (smorgens ong een uur na het ontbijt en savonds voor het slapen gaan).

Ik zelf heb er dus voor gekozen nu al 2 keer te poetsen (met heel weinig tandpasta) omdat ik die ene keer niet voldoende vind aangezien ze hier savonds dus na de fles melk meteen gaan slapen en we niet nog tandjes kunnen poetsen. Dit voelt voor mij gewoon wat veiliger aan in de preventie ;)! Maar ik ben een mieperd, ik poetste zelf ook meestal 4-5 keer op een dag ;)! Nu terug gegaan naar 3 keer ;)!

Na het drinken van de pap is het glazuur zacht geworden (door de suikers in de melk, wat omgezet word door zuren door de bacteriën in de mond - ook het zuur in de melkproducten niet te vergeten ;)) ga je dan de tandjes poetsen 'beschadig' je het glazuur nog meer en heb je sneller kans op cariës/gaatjes ;)!

Hmmm gaat wel eventjes heel ergens anders over ineens :)!

Hier drinken ze overigens NutrilonHA2 met Bambix door een difrax M speen, en dat gaat prima. De Nutrilon zonder bambix savonds drinkens ze door een difrax S speen.

Share This Page