eten zoontje 6 maanden

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door vriendlief, 29 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vriendlief

vriendlief Fanatiek lid

25 apr 2009
    1.982
    0
    0
    toekomstig huismoeder
    zaanstreek/waterland
    Hoi,
    Ik maak me een beetje zorgen.
    Ik gaf 2 weken geleden nog volledige borstvoeding en mocht na een afspraak met het CB vast voedsel gaan geven.
    Dit schema hadden we gemaakt
    7:00 BV of FV
    10:00 fruithapje
    12:00 broodje met beleg en flesje van 150ml of BV
    15:00 kopje thee met tussendoortje of bv
    17:30 Groente vlees aardappels
    21:00 BV of Fv

Nu lees ik in andere berichten dat een baby al zijn voedingsstoffen uit Fv of BV haalt. Als ik naar mijn schema kijk dan krijgt mijn zoontje bijna geen flesvoeding of bv meer. Ik geef nu namelijk alleen nog sochtends en savonds bv en overdag krijgt hij dan nog 130ml flesvoeding. Is dit wel voldoende? Krijgt hij zo wel binnen wat hij nodig heeft?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Dat klinkt inderdaad als weinig borstvoeding/flesvoeding! Geef je nog borstvoeding? In dat geval is het belangrijk om gewoon op verzoek te blijven voeden. Als je (volledig) flesvoeding geeft dan drinken kindjes van een 6 maanden meestal toch nog wel 700-800 ml opvolgmelk per dag.

Als je gaat beginnen met vaste voeding, gaat dit altijd erg geleidelijk. Borstvoeding en/of flesvoeding blijft nog de belangrijkste voedingsbron. Eerst zal je zoontje namelijk nog niet meer dan een paar hapjes fruit eten. Wanneer hij een fruithapje goed opeet, dan kan je beginnen met een groentenhapje. Wanneer dat goed gaat, zou je kunnen beginnen met een beetje brood. Wanneer je volledig borstvoeding op verzoek geeft, heeft je zoontje ook geen ander drinken nodig. Succes met het uitproberen van vaste voeding, dat is erg leuk en spannend!

Groetjes Linda

3. vriendlief

vriendlief Fanatiek lid

25 apr 2009
    1.982
    0
    0
    toekomstig huismoeder
    zaanstreek/waterland
    bedankt voor het antwoord.Een fruithapje at hij al erg goed en nu dus ook groente en brood wat hij goed doet behalve de groente niet zo. Maar eigenlijk hou ik het schema aan wat ik het neergezet maar dan met 3 of 2xBv en 1 flesvoeding op een dag. Dit hebben ze mij bij het consultatie bureau gezegd. Is het dan beter als ik nu weer meer bv ga geven of is dit nou voldoende? Wou het namelijk eigenlijk een beetje afbouwen. Ik ben ook van de 1 op andere dag begonnen met dat schema kan dat eigenlijk geen kwaad? Er is mij niet verteld dat ik dit geleidelijk moest doen......

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    3 keer op een dag borst- of flesvoeding geven is prima hoor! De hoeveelheid van een flesje zou dan 210ml water met 7 schepjes kunnen zijn. Als het een borstvoeding is, is dat ook goed. De hoeveelheid hiervan is niet te meten en kan ook variëren. Het kan geen kwaad om in één keer te starten met het schema, kindjes geven vaak goed aan wat ze wel en niet willen eten.
    groetjes Femke

5. vriendlief

vriendlief Fanatiek lid

25 apr 2009
    1.982
    0
    0
    toekomstig huismoeder
    zaanstreek/waterland
    super bedankt voor het antwoord! ik moet wel zeggen dat hij nu veel minder plas luiers heeft maar als hij dorst zou hebben of behoefte aan vocht zou hij dat zelf wel aangeven denk ik kk bied het wel gedurende de dag aan!

Deel Deze Pagina