Erg hoesten na voeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door SuusW, 10 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SuusW

SuusW Actief lid

5 mei 2010
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 SuusW, 10 sep 2011
    Laatst bewerkt: 10 sep 2011
    Hallo,

Even een vraag. We hebben een dochtertje van 10 weken. Ze was behoorlijk verkouden (niezen en hoesten) vorige week. We zijn ook even bij de huisarts geweest maar alles was ok, gezonde goed uitziende baby met schone longen was de conclusie.

Het niezen is nu eigenlijk ook wel over, maar het hoesten is gebleven. Het klinkt heel slijmerig, alsof ze het slijm niet weggehoest krijgt. Dit resulteert vervolgens in kokhalzen en vaak ook spugen. Het hoesten is ook alleen maar rond de voedingen en dan ook eigenlijk bij alle voedingen. Ze slaapt wel heel rustig, dan hoor je haar helemaal niet hoesten. Soms lijkt het ook alsof ze "overloopt" , veel gepruttel en dan komen er golfjes melk terug.

We geven nu sinds een week of 4 nutrilon 1 standaard. Daarvoor heeft ze zo'n 6 weken borstvoeding gehad. 150 ml is ook vaak iets teveel, we bieden het meestal wel aan zeker als ze zo'n 4 uur geslapen heeft, soms gaat het goed, maar meestal geeft ze bij 150 ml wat terug. Heeft ze maar kort geslapen maken we een fles van 120 ml. Ze wordt trouwens ook vaak nog 's nachts wakker voor een voeding, haar zus sliep al veel eerder door...

Ze heeft ook wat uitslag (droog en rood) op haar gezicht (haar zus van 3 heeft eczeem, hier lijkt het wel een beetje op).

Krijgt ze met 150 ml gewoon teveel voeding waardoor ze voeding teruggeeft? Waarbij ik dat hoesten zelf wel erg raar vind... Of moeten we denken aan koemelkallergie, reflux o.i.d?

Ik hoor graag wat jullie ervan denken. Alvast bedankt voor de reactie!

Ze drinkt trouwens heel rustig. Ongeveer 20 min doet ze over een fles. Boertje komt soms wel, soms niet. We houden haar best een tijdje rechtop. Zetten haar dan vervolgens eerst in de wipstoel om even te spelen en leggen haar daarna pas in de box of in bed. We gebruiken speentje 1.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Het drinktempo klinkt goed, hier kunnen jullie niks meer aan verbeteren. Het is voor mij erg lastig om in te schatten wat de oorzaak is, dat kunnen namelijk veel dingen zijn. Het is sowieso goed om dit eens met een arts te bespreken.

Komen er allergieen voor in jullie gezin? Hoe zwaar is jullie dochtertje nu? En hoeveel voedingen geven jullie per dag?

Groetjes Linda

3. SuusW

SuusW Actief lid

5 mei 2010
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Linda,

Ja, er komen idd allergien in de familie voor. Zusje van 3 heeft eczeem en mijn partner heeft allerlei soorten allergien (dierenallergie, pollenallergie) maar geen voedingsallergie.

Ze krijgt 6 a 7 voedingen per dag. Dus van 150 of van 120 ml. Ze weegt nu 6350 gram (was ruim 9 pond bij de geboorte) dus ze zou best wat moeten kunnen drinken.

Mijn vraag is eigenlijk, kan dat hoesten op koemelk allergie duiden of zie je dan ook andere symptomen?

En gaan we de voedingen de komende tijd wel ophogen? En in welk schema dan? En ook als ze blijft hoesten/ spugen?

En wanneer zou je evt. overstappen op hypo allergeen? We hebben juist bewust voor de gewone nutrilon gekozen omdat we begrepen hebben dat ha geen andere allergien voorkomt behalve de kans verkleint op koemelk allergie. Maar ja, heeft ze dat dan nu?

Ik hoor graag wat je/ jullie advies is.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Hypo-allergene flesvoeding werkt preventief, om een allergie voor koemelkeiwit te voorkomen. Als er allergieen (maakt niet uit welke) in je gezin voorkomen, dan heeft je kindje een hogere kans om een allergie te ontwikkelen. Wat betreft de voeding is het enige waar ze een allergie op kan ontwikkelen de koemelkeiwitten.

Mocht ze inderdaad een allergie voor koemelkeiwit hebben, dan werkt de hypo-allergene voeding vaak niet meer voldoende en zou je over kunnen stappen naar een voeding om koemelkallergie te behandelen. Bijvoorbeeld FrisoPep.

De hoeveelheid voeding die je geeft is prima voor haar gewicht. Wanneer je flessen van 120 ml geeft, spuugt ze dan wat minder? Het is sowieso fijn om dit even te bespreken met een arts, om eens te kijken wat hij/zij daarvan denkt.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina