Voedingsschema 7 maanden vraagjes

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Gember, 29 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gember

Gember Niet meer actief

Onze dochter zit sinds een week op het volgende "schema" (tijden zijn een indicatie):

7:00 fles 180+6
    9:30 fruit + oefenen met water drinken
    11:00 fles 180+6 + broodkorst
    15:00 fles 180+6 + cracotte/rijstwafel
    18:00 warm eten (groente + aardappel/binnenkort pasta)
    19:00 fles 180+6

De ochtend- en avondfles zijn pas sinds een paar dagen kunstvoeding ipv borstvoeding.

Ik heb even wat vragen:
    - 's Ochtends wil ik pap (fijne granen) geven omdat ik merk dat ze een betere bodem nodig heeft om de ochtend door te komen. Ik heb geprobeerd om het van een bord met een lepel te geven, maar dat duurt ein-de-loos. :p Dus nu wil ik het uit een fles geven. We hebben voor melk Dr. Brown, maar bij de drogist zag ik de Difrax paples en dacht 'handig!'. Maar die XL speen gaat veels te hard! :$ Daarna L geprobeerd (ook te snel) en M (aan het einde te langzaam).
    Heeft iemand ervaring met een driestandenspeen op de Difrax fles? Welke? Heb je die speciale ring nodig? Iemand nog ervaring met de Dr. Brown fles en pap?
    Hoeveel pap doen jullie door een fles van 180+6? Ik heb nu drie schepjes gedaan.
    - Wanneer gingen jullie van 4 naar 3 flessen, welke viel dan af en hoe ging dat in z'n werk?
    - Wanneer gingen jullie van broodkorst naar stukjes brood?
    - Hoeveel groente en fruit aten jullie kindjes op deze leeftijd? Groente is echt nog maar max. 2 eetlepels; fruit ook zoiets.

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Met de pap kan ik je niet echt helpen. Zoontje raakte van rijstebloem verstopt en de 6+ pap hoefde hij vervolgens niet meer.

Maar hier ging hij rond de 6 maanden van 4 naar 3 flessen. Hij liet van alle flessen redelijk wat staan, met 3 flessen gingen ze allemaal weer leeg. De tijden verschoven hierdoor een beetje. Was het eerst 8.00- 11.30- 16.30- 21.00 werd het daarna 8.00-12.30 en 20.00.
    Hier ben ik met 6 maanden ook gelijk begonnen met brood in stukjes. Broodkorst snapte hij niet en stukjes brood met een vorkje ging gelijk goed.
    Groente en fruit at hij op die leeftijd nog gepureerd en dan ongeveer van beiden 200gram verse groente of fruit en af en toe een potje als we weg waren. Maar mijn zoontje was gewoon een vreetzakje. Als ze nu nog niet meer wilt dan dat je aanbied, gewoon zo laten. Als ze al haar flessen nog leeg drinkt kan je ook prima nog op 4 flesjes blijven, dat komt allemaal vanzelf dan wel. Ze gaat vanzelf melk laten staan of meer van de bijvoeding eten.

3. Gember

Gember Niet meer actief

Nog veel dank voor je reactie (en sorry voor mijn traagheid... :))!
    Wow, wat at jouw zoontje op deze leeftijd al veel! Ik kijk dan inderdaad wel hoe het loopt met de flessen. Als ik merk dat ze niet meer goed leeg gaan, dan laten we er een vallen. Vooralsnog gaan ze allemaal leeg. :)
    De pap gaat nu ook best goed. Even zoeken naar de beste fles en speen. Difrax met L-speen vond ik wat snel; M-speen wat traag. Nu Dr. Brown met level 4 speen en dat gaat aardig goed.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Geeft niet hoor!
    Ja mijn zoontje had de smaak inderdaad snel te pakken, maar dat is geen richtlijn.
    Gewoon je eigen kindje volgen, dan doe je het prima.
    En ik ben met 4 maanden al begonnen met bijvoeden, wellicht dat dat ook het verschil maakt hoor. ;)

5. vdH

vdH Nieuw lid

9 mrt 2016
    1
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Hoi hoi, Ik ben hier nieuw met eigenlijk de insteek voor bovenstaande vragen. Ik lees hier even mee.

Voor ons is het de eerste en ze is 7mnd. Ik lees hier allemaal moeders die al veel verder zijn als dat wij zijn. Ze is nu 7 mnd en krijgt fruit, groente, brood en soepstengel. Ik zie al kindjes die warm eten met vla krijgen, brood met een vork, diksap, papjes, vruchtensap enz. en dan vraag ik me af of ik me er meer in had moeten verdiepen of dat ik gewoon lekker doe zoals ons meisje haar tempo aangeeft.

Eind van de maand terug naar het CB en daar zal ik ook te horen krijgen dat we van 4 naar 3 flessen zullen moeten. Ik zie mezelf echt in een zwembad vol informatie die ik nog niet kan plaatsen in de dagelijkse voedingen. Wat moet weg, wat moet ik toevoegen, hoeveel mogen ze, hoeveel moeten ze ( drinken buiten opvolgmelk)

Voor nu is het onderstaand schema :
    07:30 180 / 6 opvolgmelk
    10:00 fruithapje naar behoefte, half potje of heel, wat ze wil
    11:30 180 / 6 opvolgmelk
    12 / 13 een korstje brood, of wat stukjes brood proberen met margarine
    15:30 180 / 6 opvolgmelk
    17:30 groentehapje 100 gr. maar dit pakt ze de laatste week dus niet
    20:30 180 / 6 opvolgmelk

De rijstebloem is er al een paar weken af, en ze slaapt vaak zo'n 12 uur aaneengesloten. Ze is nog wel even wakker voor de fles van 20:30.

Ik weet dat er waarschijnlijk meerdere moeders zijn van hun eerste die dit ervaren. Ik ben wel een moeder die vooruit wil en haar kind wil helpen met stimuleren van groei en ontwikkeling. Ik weet alleen niet hoe en wanneer, waardoor ik weer ga twijfelen aan mezelf als moeder... Hahaha tips, GRAAG ;)

6. Louloute

Louloute Niet meer actief

1-2-3 speen van difrax is een onding, er komt niks uit! Die ring is ook nutteloos. Het is veel handiger om een streepje te zetten op de gewone ring en die dan goed draaien.
    Het handigst vind ik dr Brown fles met lvl3 speen, gaat prima hier.
    M'n zoontje eet best veel groente, kan al zo'n 150g op zeker, maar hij weigert z'n fles :D

7. Gember

Gember Niet meer actief

@Louloute: Dank voor de tip van de speen! We gebruiken nu level 4 van Dr Brown en dat gaat goed. Ze krijgt 180+6 en 3 schepjes pap. Level 3 ging te traag. En wat grappig: hier eet ze juist nog niet goed groente en drinkt ze haar fles voor het slapengaan juist zo leeg. Het is ook zo'n lastig moment van de dag met avondeten. We zijn allemaal moe en hebben trek, snel koken en eigenlijk wil ze alleen maar naar bed... Op vrije dagen gaat het veel makkelijker hoor, want dan kunnen we vaak eerder eten. Maar op werkdagen, pfff.

@Vdh: herkenbaar! Het is altijd goed om je er wat in te verdiepen, juist omdat je dan beter je eigen lijn kunt volgen. Maar luister naar je gevoel! Ik probeer me niet druk te maken om de hoeveelheden die m'n dochter eet (maar dat hoef ik ook niet, want ze groeit goed), zolang ze maar dingen proeft en er wel een stijgende lijn in zit. Fruit gaat bijv. steeds beter, ze wil het echt eten. Brood ook. Groente heeft wat meer tijd nodig denk ik. Komt allemaal wel goed! Wat de anderen hier zeggen, gewoon je kindje volgen!

Deel Deze Pagina