S is nu 10 maanden en absoluut melkverslaafd. Hij heeft nooit graag gedronken: wellicht door de verborgen reflux en door zijn ongeduldige en nieuwsgierige karakter. Rond 7 maanden werd het echt drama: hij dronk toen nog vooral borstvoeding, maar kon zo een 30-60 minuten willen drinken en een uur later weer. Of dronk 2 slokken en was weer klaar. Van flesvoeding werd hij blijer, wij dus ook. Inmiddels is de situatie dat hij op sommige dagen meer dan 1 liter flesvoeding zou willen. 'Normaal' eten wil hij niet of nauwelijks. Gisteren was het zoiets: 7u paar stukjes brood 9u fles 180 weigert brood en fruit 11u fles 180 weigert brood en fruit 13u fles 180 weigert brood en fruit 17u misschien 10 hapjes groenten 19u fles 180 21u fles 180 1u borstvoeding, zeker een uur aan het drinken ... (wil duidelijk een fles, maar we zitten al aan de liter) En vanochtend weer hetzelfde. Eet misschien 4 stukjes brood en is vervolgens supersjaggie. Ik probeer echt hem aan het brood of fruit te krijgen, maar hij weigert alles en wordt woest. Ander drinken neemt hij een paar slokken van en wordt boos. Net geef ik hem een fles en die drinkt ie helemaal leeg (had nog wel meer gewild). Wat te doen? Gisteren met Nutricia gebeld en die dame zei: je moet dit patroon doorbreken, want hij zit te vol van de melk. Helder en ik dacht eigenlijk 'ja duh ...', maar hoe? Hij eet namelijk, zelfs als hij loeiende trek heeft, niets of in ieder geval niet genoeg ... Ook valt hij dan absoluut niet in slaap en als hij moe is gaat hij al helemaal niet brood/fruit/groenten eten ... Stukjes fruit/groenten smijt hij sowieso op de grond, proeft er niet eens van.
Misschien kan je de eerste fles met pap doen... Dat vult soieso meer En komt hij zelf elke 2 uur of bied jij elke 2 uur aan? Want zie dat hij vanaf 1 tot 7 geen fles krijgt.. Hij kan het dus wel.. Geef je trouwens nog nr 1 voeding? Hijzit idd te vol van de melk voor ander eten.. Maar weet niet zo goed hoe te doorbreken.. Lastig.. Zit te denken maar kan niet heel veel bedenken Misschien kan je 180/5 maken?
En ook gezond en gelukkig? Ontwikkelt zich goed; doet wat hij moet doen? Dan zou ik me geen zorgen maken. Je hebt natuurlijk het vergelijk van twee andere kindjes die het wsl anders deden. Dat van het vol zitten van de melk, kan ik wel begrijpen. Ik denk dat het toch de moeite waard is om hem lekker van fruit, brood en groente te laten proeven en dan niet meteen een fles geven als hij driftig wordt. Zo houd je die vele flessen zelf in stand: S eet niet, gaat gillen en krijgt weer een fles. Misschien vindt hij het wel hartstikke lekker op den duur, dan maar even driftig zijn. Misschien wil hij lekker kauwen op een cracker of beschuit? Pakt hij zelf stukken? Wat doet hij met een banaan?
- pap blieft ie niet - hij 'vraagt' zelf om die flessen - we laten hem echt even driftig zijn hoor, maar na een uur met een bloedchagerijnig kind ... - hij is, zolang hij zn fles krijgt, supervrolijk en blij - banaan pakt ie, knijpt ie fijn, kijkt vies en smijt het weg; of hij pakt het en smijt het weg Cracker vindt ie meestal wel ok, idd harde dingen gaan iets beter. Maar goed, een stukkie cracker vult natuurlijk niet. Op zich maak ik me niet heel erg veel zorgen, komt vanzelf wel, maar ik vind het wel zorgwekkend dat ie meer dan 1 liter wil drinken. Zeker omdat het kunstmelk is, met allemaal toegevoegde vitamines ed, overdosis lijkt me niet gezond ...
O ja ... idd in de middag lukt het soms wel om geen fles te geven. Maar dan slaapt hij niet én is hij vanaf 15.30-16.00 niet te pruimen. Vervolgens eet hij om 17u wél van de groenten, maar echt minimaal. Dus hij stilt dan zn beretrek en gaat vervolgens zeuren om fles ... Vanochtend heb ik hem een fles met 180 ml water en 5 scheppen gegeven ... Misschien idd over naar kleinere flesjes.
Maar hij eet dus dan wel groenten.. Ondanks dat het niet heel veel is.. Misschien wil ie na die hroenten een beetje griekse yoghurt ofzo.. En dan kan je die fles erna ook wat kleiner maken.. Ik denk echt dat het ook wel een klein beetje doorzetten is.. Misschien moet je er zelf een beetje regelmaat in brengen.. Gewoon niet eerder dan om de 3 uur een fles ofzo.. Geef je nog nr 1 of opvolgmelk?
Oeps! Temperament vol manneke of niet? Jij weet ook wel dat ze gewoon gaan eten als ze daaraan toe zijn, maar die kv is een ander verhaal. Hij heeft de leeftijd voor koezuivel of blieft hij dat ook niet? Lekkere Griekse yoghurt ofzo?
Yoghurt vond hij lekker. Nu neemt hij met mazzel 1 hap. Hij krijgt opvolgmelk. Gewone koemelk gaan we proberen maar mn lief heeft net twee pakken opvolgmelk ingeslagen dus dat eerst opmaken. Als ik hem koemelk geef uit een bekertje of een scheut in de thee dan is het geen succes (maar dat geldt ook voor opvolgmelk op die manier). En idd misschien gewoon een kwestie van geduld hebben. Met ons zeer temperamentvol menneke ... (hij is van de grote emoties: heel blij, heel boos, heel verdrietig, van wie hij dat nou heeft ...)
Bedankt in ieder geval voor alle suggesties en tips. Na twee relatief makkelijke eters (honger = eten, ook bijvoeding), toch nog wat te leren
Nagevraagd bij nutricia en max is 1 liter ... (maar raden 300-500 ml aan). Verder een (hele) goeie dag: 7u paar stukjes brood 9u wil geen fruit, wel een fles melk 180/5 11u wil geen fruit, wil geen brood 12u paar stukjes brood 12.30 fles koemelk 180 helemaal op 15u fruit bijna helemaal op (goodies fruithapje met appel, peer, framboos) 15.30 fles melk 180/5 17u groenten helemaal op (!) ik denk zo'n 60 gram? (zat in een maatpotjebekertje) 18u wat bamisliertjes op de grond gesmeten (kon ik later onder mn slof vandaan schrapen) 19u fles melk 180/6
Over de tijden van de fles ben ik trouwens niet zeker. Tweede fles (koemelk) zou ook om 11u geweest kunnen zijn en de derde dan ook eerder (dus voor fruit). Mn lief weet het ook niet meer (ja wij zijn duidelijk mensen van de klok )
Dit ziet er wel goed uit! Vraag me alleen af waarom je hem 's morgens bij het ontbijt geen melk aan biedt? En begint hij om 11u te mopperen of wat is de reden dat het je hem dan weer fruit en brood aan biedt? Persoonlijk zou ik er meer 'structuur' in aanbrengen, op enigszins regelmatige tijden (of in ieder geval steeds dezelfde volgorde), bijv: 7u brood met fles 180/6 9.30u fruit aanbieden, evt met wat water of thee? 12u brood met fles 180/6 15u fruit aanbieden (als dit 's morgens niet op is) of cracker/rijstwafel oid, evt met water of thee? (of nog een fles 180/6 of kleiner, maar zit dan ook weer voller voor z'n avondeten natuurlijk) 17-17.30u avondeten (in stukken of geprakt) met griekse yoghurt/volle franse kwark als toetje oid (evt met wat diksap of zo'n fruithapje erdoorheen geroerd) 19u fles 180/6 voor het slapen gaan Weet niet of dit haalbaar is hoor en weet niet of en hoe vaak hij nog slaapt overdag? De tijden zijn natuurlijk variabel. Ik probeer maar even mee te denken!
Structuur is in dit huishouden lastig. Allereerst omdat ik zelf niet zo van de structuur ben, maar vooral ook omdat alle dagen anders zijn ivm halen en brengen M (school, woe korte dag) en T (speelzaal ma, di, do). Ik bied eten aan als hij honger heeft, dat is ook eigenlijk altijd de structuur geweest die wij hebben: trek = eten. Maar je hebt gelijk hoor, ik heb ook de neiging te gaan overaanbieden ... We lijken nu een goede manier te hebben gevonden om S wel aan het eten te krijgen: met een boekje erbij, gaat het eten wel prima. Net weer een heel bakje fruit (100 gram) op. En ondertussen dus wel wat entertainment. Maar daar heb ik persoonlijk niet zo'n probleem mee: M had ook een 'eetboekje'. En ik merk ook direct verschil in zn humeur, speelt weer lekker zelf ipv continu aan mij te hangen en te jengelen ... (ik zie nu trouwens dat er in mijn eetschema van gisteren een fles te veel staat, die van 12.30 klopt niet, dat was een flesje thee met een scheutje melk, bliefde hij niet). Drinken bij het eten bieden we altijd aan: gewoon water. Hij neemt een paar slokken, verder niets. Koude melk weigert hij structureel. Maar goed, vooralsnog vind ik melk uit een fles geen enkel probleem, tis nog een baby
Ik heb alleen je eerste post gelezen dus ik weet niet of deze tip al is geweest; Maar kun je de flessen niet 'kleiner' maken? Dus bijvoorbeeld een flesje van 120+2a3 ipv 120+4 schepjes? Dan zou hij vaker overdag een beetje kunnen drinken? Mijn zoontje is ook dol op melk! Het liefst drinkt hij ook niet anders overdag, maar hij drinkt aan de borst, gisteren lag hij 1,5 uur bij me te drinken en te dommelen, wel heel erg lief als je het mij vraagt. Tussendoor wil hij verder niet echt wat anders drinken, maar eten doet hij wel goed!
Ja dat is echt het grote voordeel aan borst. Hier ook vaak zo lang willen drinken, maar dat is niet te doen met twee grotere kinderen (vind ik). Kleinere flesjes is eigenlijk geen optie, hij vindt 180 eigenlijk al weinig (krijgt wel 180/5 ipv 180/6). Gisteren was het zo: 2.30 fles 180/5 5.30 borst 7u paar stukjes brood 9u beetje pap, smerig! Wel 100 gram fruit 1030 fles 180/5 13u paar stukjes brood + 180/5 (140 ml op) 14u halve boterham 15u paar slokken borst + soepstengel 17u drie hapjes groenten + 180/5 20u 180/5 (100 ml op) 23u 180/5 Hij heeft de hele dag niet (!) geslapen (15 min), dus stortte echt in aan het einde van de dag. Vervolgens een onrustige avond ... Tot nu toe gaat het goed (ligt nu ook al een uur te slapen): 3u 180/5 7.30 halve boterham met roomboter 10u fruit 100 gram 10.30 180/5
Herkenbaar probleem. Wel fijn dat hij soms wel eet. Lijkt het toch langzamerhand iets beter te gaan. Mijn dochter is 9,5 maand en is ook gek op haar flesjes..door ernstige spruw heb ik de borstvoeding moeten staken en daar baal ik op het moment flink van..Mijn dochter wil het liefst nog 4 volledige flessen en dan soms 's nachts ook nog. Daarbij eet zij wel erg goed, dus ze is gewoon een hongerlap denk ik. Momenteel geef ik haar 's ochtends (rond 5:00) 180/6, in de loop van de ochtend 120/4, 's middags 120/4 en voor het slapen 180/6. Dit gaat nu goed. Eerst pikte ze dit niet en dan krijgt ze ook gewoon waar ze om vraagt.Daarnaast eet ze 1,5 a 2 boterhammen per dag, een aardige portie fruit, rijstewafel/soepstengel en een bordje vol avondeten. Ze zal het wel nodig hebben... Veel succes ermee, hoop dat hij binnenkort met smaak eet
Ziet er prima uit toch? Ook die flessen! Fruit gaat de laatste dagen erg goed, eet het met smaak en wordt enthousiast als hij ziet dat ik het pak (en ongeduldig). Brood gaat ook beter, zeker als hij ondertussen in een boekje mag kijken. Dat voorkomt dat hij met zn brood gaat spelen (gooien), hij doet het dan wel (zelf) in zn mond. Maar daarnaast nog steeds die flessen (5-6x 180/5, meestal gaan ze op een na allemaal leeg). Maar misschien is het wel een idee om in de middag een kleiner flesje te geven (150/4) zodat hij echt trek heeft in zn avondeten. Hij is ook wel eenkennig want paprika, courgette, ui, wortel, tomaat eet hij met (veel) smaak. Paprika, broc, courgette, ui, room (en beetje komijn+oregano) = vies. Vanavond eten we velderwtjes met aardappel ... ben benieuwd! (vorige keer heeft ie alleen maar een nepspekje geproeft, dát vond ie heerlijk, maar mocht er maar 1).
Tja het blijft een beetje zoeken he. Heb zelf geen ervaring met flesvoeding. Maar misschien dat zodra hij meer eet (wat hij nu dus lijkt te doen) hij wat kleinere/waterige flessen wel pikt? En toch blijven afwisselen met slappe thee/met beetje koemelk in flesjes? En terug in speengrootte, zodat hij er wat meer moeite voor moet doen/het meer lijkt? Tegelijk: het verandert ook vanzelf wel weer, als je gevarieerd blijft aanbieden, is mijn ervaring. Meisje hier was borstverslaafd (zit je gelukkig niet met die 1 liter ) maar ging na haar verjaardag duidelijk meer eten. Ik zou wel proberen heel creatief te blijven, iets dat "nieuw" is is vaak interessant. Dus een keer geweekte muesli om van te snoepen, of idd granenpap dun/dik, crackers, rijstewafel, brood, geroosterd brood, bolletje, knackebrood, roggebrood, etc. Net als fruit, grote stukken, heel stuk fruit (half geschild voor de houvast), kleine stukjes, voeren, zelf grabbelen, prutje, etc. Ook voor dingen die ze wel/niet lekker vinden geldt dat het vaak na een paar weken weer anders is, dus gerust weer eens aanbieden.