Brood voor eerste verjaardag

Discussie in 'Voeding' gestart door Livia75, 22 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Hi,
    Ik ben bij een Ostheopaat geweest en hij adviseert niet met brood en pasta te beginnen voor zijn eerste verjaardag.
    Nou heb ik nog niet om wetenschappelijke onderbouwing gevraagd maar misschien weet iemand hier de voors en tegens.

Ik las juist in de laatste richtlijn dat ze juist adviseren tarwe/brood te geven.

Wat vinden/doen jullie?

Valt rijstebloem ook onder granen?

2. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind ik een raar advies want het is hier gangbaar om vanaf een maand of 7 te starten met brood. Daar zijn de meningen uiteraard ook over verdeeld, ieder doet toch wat het beste bij hen past.
    Mijn dochter is 14 maanden en krijgt al heel lang brood, ik denk idd vanaf een maand of 7. Ze krijgt ook alle soorten brood, en ze vind het lekker. Ze heeft er ook nooit klachten ofzo van gekregen. Nou ben ik ook een type die mijn dochter vrijwel alles laat eten, ik wil dat ze alles probeert en dat ze een makkelijke eter wordt (en dat is ze gelukkig nu al)

3. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Eens met Wappie. Zelfs het conservatieve schema van Stefan Kleintjes geeft aan dat brood ruim voor het jaar kan. En inderdaad volgens recent onderzoek zou het bij risico op glutenallergie (ik geloof eerstegraads familie met een dergelijke allergie) verstandig kunnen zijn om kleine hoeveelheden brood voor de zes maanden te geven..

4. Mango88

Mango88 Niet meer actief

Bij de bakker hebben ze ook broden zonder gluten. Misschien bij de supermarkt ook wel. Mocht dat een probleem zijn tenminste.

Ik vind het een vreemd advies. Wat zou je je kleintje dan moeten geven wanneer de flessen gaan minderen?

Hier eet mijn zoon 2 boterhammen als lunch en soms als hij 's ochtends geen fles wil krijgt hij ook een boterham.
    Zelfde geldt voor zijn 4 uurtje. Soms een boterham, soms crackers of plakje ontbijtkoek. Maar ik heb ook een flinke eter:D

5. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Precies, dat vind ik ook en wat en ook wat Wappie zegt, ik wil dat hij juist alles leert eten. Ik ben zelf een makkelijke eter en lust alles.

Ik ga hem maar wat onderbouwing vragen.
    Zijn er hier nog moeders die wel bewust geen brood gaven?
    Ostheopaat zegt dat het idd gluten allergie kan Triggerfinger maar ik las juist dat ze nu zeggen, hoe eerder, hoe beter....

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In alterneutenland zijn nogal wat mensen anti-gluten. Zonder wetenschappelijke onderbouwing. Een ostheopaat is ook erg alternatief, dus ik denk niet dat je een wetenschappelijk onderbouwde mening gaat krijgen.

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Precies.... erg overdreven.

8. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Nou nou het is heus geen schande om je kind minder brood te geven dan de richtlijnen hoor! Een lekker gebakken ei(geel) met groenten is minstens zo gezond al dan niet gezonder/voedzamer dan een tarweboterham! ;) je kunt ook gewoon afwisselen!
    Rijstebloem is volgens mij geen gluten maar de granenpapjes vallen ook onder de categorie brood

9. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    En ik geef mijn dochter dus minder brood en vaker gebakken of gekookt ei.. Waarom? Omdat ik zelf erg slecht reageer op brood en ik mijn dochter niet alleen wil volproppen met brood/crackers/krentenbollen... ;)

10. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Bedankt Kellebel voor je reactie!
    Ik ben vooral benieuwd naar ouders die inderdaad bewust kiezen voor minder brood.

Natuurlijk zijn er allerlei stromingen rondom voeding, zo zijn hier op het forum ook de meningen verdeeld over starten bij 4 of 6 maanden met bijvoeding.

Ik zie volgende week de kinderarts dus ik ga hem ook vragen of hij artikelen heeft die dit tegenspreken/onderbouwen.

11. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Bij en achtergrond met glutenallergie oid zou ik voorzichtig (er) zijn maar nu? Kom op, wij nuchtere Hollanders? Gewoon brood eten! Er worden een hoop studies uitgevoerd wat zogezegd slecht zou zijn.. nou pff 80% is of onzin, of oud nieuws of gewoon bullshit. Tenminste zo denk ik er over.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Het is volgens vooraanstaand scandinavisch onderzoek heel erg belangrijk om voor de 7 maanden gluten te introduceren..dit vanwege een verhoogde kans op glutenintolerantie of de auto imuunziekte coeliakie.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn dochter kiest zelf bewust voor minder brood, telt dat ook:D

14. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Haha, ik merk aan de reacties dat er hier dus weinig ouders kiezen voor minder of geen brood ;)! Ik verwacht ook dat de kinderarts zal zeggen dat je juist ermee noet starten.
    Heb je een linkje naar dat Scandinavische onderzoek?

Bedankt iedereen voor de reacties :)

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ga ff zoeken..was via de internist. Maar om gluten aan te bieden hoef je geen brood te geven he. Als jij geen brood wil geven kun je gluten ook als pap of koek oid geven.

16. tuc

tuc Niet meer actief

17. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Super, Bedankt!

Ik lees dat het onderzocht is icm borstvoeding, helaas krijgt mijn zoontje dat niet meer.
    Ik ga ook even googlen straks!

En hoe kan je gluten aanbieden zonder brood?
    Gluten | Voedingscentrum

Ik lees hier waar het wel in zit, ga de lijst straks ook vergelijken met wat een baby mag eten vanaf 5/6 maanden.

18. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Ik geef niet heel veel brood. Waarom, omdat er zoveel andere lekkere dingen te eten zijn. Maar ben niet persee tegen brood. Zl eet het ook prima. Maar houd van afwisselen en eil graag dat hij meerdere dingen leert eten, geef daarom in de ochtend als ontbijt vaak havermout en tussen de middag weleens ei.
    Hier verder geen allergieën in de familie oid.

19. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Wat voel jij dan Kellebel1987? Ik heb voel me namelijk ook helemaal niet lekker, ongeveer een half uur nadat ik brood heb gegeten. Dit is pas een jaar of twee zo, vroeger had ik het niet. Ik voel me dan heel hyper en mijn hart begint verschrikkelijk te bonzen. Bij pasta heb ik het ook maar minder dan bij brood.

Edit: ik eet dan ook heel weinig brood. Hoogstens een boterhammetje per dag.

Deel Deze Pagina