Vanaf wanneer bestek gebruiken

Discussie in 'Voeding' gestart door Pleak, 6 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik had laatst een schattig filmpje van mijn zoontje laten zien waarop hij heerlijk met zijn handjes zit te eten.
    Ik vertelde dat mijn schoonmoeder er niet zo van gecharmeerd was (van het filmpje en van de eetstijl ;) ) en toen zei ze: Weet je waarom; wij konden toen al met bestek eten.

Ik vind het prima om hem lekker met zijn handjes te laten eten, geef ik hem een lepel dan is hij vooral op zijn lepel aan het sabbelen ipv eten en hij eet graag met zijn handen. Vind het ook goed voor zijn fijn-motorische ontwikkeling.

Maar door de opmerking van mijn schoonzusje werd ik wel benieuwd naar hoe dat bij andere moeders gaat dan.
    Vanaf wanneer hebben jullie je kinderen met bestek leren eten; en vanaf wanneer konden ze dit ook echt?

2. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    niemand? ;)

3. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    We hebben hier al tijden wel bestek er bij liggen, maar dat wil zeker niet zeggen dat het ook altijd gebruikt wordt. Soms zit ze echt heel netjes haar stukjes brood op te prikken en de andere keer gaat het vol met de hand en zit echt alles onder.

Met warm eten en toet wil het nog wel eens gebeuren dat het een gooifestijn dreigt te worden, dus soms laten we bewust het eigen bestek buiten bereik.

Het is in ieder geval wel een goede oefening voor de fijne motoriek. Dus ik zou zeggen gewoon samen aan de slag.

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Uhh nou respect voor een kind van 11 maanden die zelf met bestek eet haha.
    Mijn zoontje kreeg rond die tijd interesse in bestek en kan inmiddels goed eten met bestek maar verkiest ook nog regelmatig zijn handjes :)

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste pakte met 12 maand de lepel van ons af, en ging zelf eten.. Als we hem wilden voeren was het een drama.
    Maar dan nog gingen er echt wel dingen met een handje naar binnen als het zo uitkwam..

6. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Hier ook met de handjes. Hij probeert wel met vork of lepel te eten. Maar heel soms krijgt hij er wat op/aan. En dan moet het nog in zijn mond komen :) Meestal haalt hij het er dan af en stopt het alsnog met zijn handje in zijn mond. Kunt toch niet verwachten dat ze meteen met mes en vork eten. Komt vanzelf. Wel neer leggen en lekker laten oefenen. Ik verwacht niet dat hij met zijn 18 de nog met zijn handen eet.

7. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    beetje laat, maar dank jullie wel voor de reacties.
    Ik ben het gaan proberen en als ik een stukje brood aan zijn vorkje prik stopt hij het netjes in zijn mond. Tot hij het op een gegeven moment zat is en dan pakt hij het idd ook met zijn andere handje van de vork. Ach ik vind het niet erg hoor. Vind het belangrijk dat hij lekker eet, netjes komt later wel ;)
    (het begin is er in elk geval ;) )

8. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Wij zitten in de fase dat meneer alleen zijn fruit van een vorkje wil eten. Wij prikken het aan geven hem het vorkje en hap. Met de handjes wil hij dan niet (wel veel gedaan) en wij mogen het ook niet in zijn mond stoppen:p Zal nog wel even duren dat hij zelf gaat prikken...

9. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Toen dochter 11 maanden was deed ze alles met d'r handjes, laat maar lekker kliederen hoor. Het is toch ook goed voor ze om echt te voelen wat ze eten, brood voelt immers anders aan dat pasta of een wortel. Ze is nu wel geïnteresseerd in de vork en lepel, maar ze kan het nog niet zelf prikken of oplepelen dus dat doen wij nog voor haar. Halverwege de maaltijd heeft ze er vaak wel genoeg van en gaat ze verder met de handjes, ook goed.

10. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier wordt ook nog regelmatig met de handen gegeten, vooral de groentes. Pasta's, rijstgerechten en stamppot eet ze gewoon met een vork/lepel.

11. I love my baby

I love my baby Niet meer actief

Mijn ventje van 14 maanden kan net met een vork en lepel eten. Daarvoor gaven wij het hem, of deed hij het met zijn handjes. Soms lukt het hem nog niet zo goed met de vork en lepel en gebruikt hij weer zijn handjes. Zelfs pap eet hij soms met zijn handjes.. Als ik hem dan wil helpen word hij echt boos, drama soms pff maar ja

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Vanaf 6 maanden met haar handjes en vanaf 14 maanden met bestek.

13. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Onze zoon vind zo af en toe vork vast houden wel even leuk maar naar z'n mond brengen ho maar.. Verder smeert hij ander eten uit over zijn tafelblad en gaat dan mopperen dat het smerig is. Hij wordt nog liever geholpen, gaat als een vogeltje met z'n mondje open zitten wachten tot ik met een hap kom.

Brood geef ik hem weleens stukjes (droog) op een eigen bordje om te 'oefenen' nou dan gaat er hoogstens 1 stukje brood in, en de rest krijgt vliegles..
    Wij eten brood ook uit de hand 9 vd 10 keer, hoeft zoonlief dus ook niet met bestek te eten. Rest vd maaltijden uiteindelijk wel..

Ach ja hier eerst maar eens afwachten tot meneer in de 'zelf doen' fase komt..

14. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    En wat dan nog als haar kids al met bestak aten op die leeftijd!? Ik laat mijn zoontje ook lekker met zijn handen eten, geef hem er wel een lepel/vorkje bij om te oefenen en voer hem onder tussen. Ze gaan echt wel leren om met bestek te eten en die tafel manieren komen dan ook wel moet dat nou echt al bij die kleintjes? Straks mogen ze niet eens meer "lekken"als ze de fles drinken omdat dat niet netjes is! ;)

15. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Hebben jullie het nou over avondeten of iets anders? De boterham eet onze dochter gewoon met de handen maar het avondeten zie ik haar niet direct zelf eten. En yoghurt?
    Onze dochter is trouwens een jaar. Ze heeft nog helemaal geen fijne motoriek en kan nog helemaal geen bestek vasthouden.
    Hoe begin je daar dan mee?

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier iets voor haar 1ste verjaardag dat ze haar boterham zelf prikte met het vorkje. Avondeten nog gewoon met handjes...
    Geleidelijk aan ging het steeds beter en lukte het rond 15 maanden om meestal (afhankelijk van wat we aten) te scheppen of prikken met een vorkje of lepel.
    Yoghurt/soep oid kan ze vanaf 1,5 jaar goed eten met een lepel zonder heel veel knoeien.

Maar nog gaat het regelmatig met de handjes hoor, zeker als het met een vork/ lepel niet snel genoeg gaat, haha!

@Brigitte: ik gaf haar hier op een gegeven moment gewoon een lepel of vork in de hand tijdens het eten, het breidde zich vanzelf uit eigenlijk... Fijne motoriek was hier al redelijk snel best goed: met de 'pincetgreep' kruimeltjes of zo oprapen.

17. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Miriam begon denk ik rond de 12 maanden met een lepel en vork te 'eten', maar zeker weten doe ik het niet.

Nu is ze ruim 2, en varieert ze nog steeds tussen handjes en vork/lepel, en het wordt vaak nog steeds een kliederboel. Ach, komt allemaal vanzelf wel. De vork is vooral leuk om mee te drummen :D

Deel Deze Pagina