voedingsschema 8 maanden

Discussion in 'Voeding' started by Tara84, May 14, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Willen jullie eens meekijken met het voedingsschema van mijn zoontje van acht maanden?

7:30 wakker
    8:00 boterham
    8:30 bv
    9:30 fruit
    10.00-11:00 slapen
    11:30 boterham
    12:00 bv
    14:30 stukje rijstwafel of wat druifjes
    15:00 bv
    15:30-16:30 slapen
    17:30 groente, aardappel en yoghurt na
    19:00 bv en naar bed
    's nachts nog een keer bv

Ik zit dus op vijf voedingen. Heb een beetje het idee dat we de hele dag met eten bezig zijn. Is natuurlijk ook omdat ik nog zelf voed. Zou ik een keer bv kunnen vervangen door iets anders? Hoeveel melk heeft hij nog nodig? Ik doe nog niks op de boterham, is dat al nodig? Ik laat altijd wat tijd tussen het eten en het drinken, of is het handiger om direct aan te leggen na de boterham?

2. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Je zou misschien eens kunnen proberen om hem bij het brood een flesje met water, slappe thee, diksap te kunnen geven.. ? Dat scheelt alweer één voeding. Volgens mij hebben kinderen van die leeftijd nog 500-600 aan zuivel nodig. Hier valt de yoghurt dan ook onder.

En wij geven ook nog niks op brood.. Zo lang hij het zo lekker genoeg vind..

Mijn zoontje is nu bijna 8 maanden en ons schema ziet er zo uit:

07.30 Fles 180+6 + fijne granen van Bambix
    10.00 Fruit (hele stukken, zo'n 2 stuks fruit)
    12.30 Brood en een flesje van 90cc met water
    15.30 Fles 180+6
    17.30 Groente (hele stukken) en flesje van 90cc met water
    19.30 Fles 180+6 + rijstebloem van Bambix

Misschien heb je er wat aan. :)

3. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Dank je! De yoghurt is hier echt alleen nog om te proeven, maar een heel klein beetje. Ik zou het wel fijn vinden om een keer minder te kunnen voeden. Als hij vier keer zou drinken, komt hij ook aan de 600cc ongeveer. Ik ga eens proberen of hij wat water of thee wil drinken. Diksap wil ik hem niet geven.

4. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Ik wou liever ook geen diksap geven.. maar thee vind hij gewoon echt vies.. ik doe nu een paar druppeltjes diksap mengen met koud water.. zodat het net iets verkleurd.. nu drinkt hij het erg goed.. en dat ene druppeltje.. :)

5. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Op werkdagen heb ik dit schema

06.00 bv
    08.30 slapen in de kinderwagen
    10.00 1 stuk fruit
    11.00 bv
    12.15 halve boterham
    12.45 bv
    Daarna slapen 1,2,3 uur kan allemaal..
    Na wakker worden bv
    16.00 koekje of rijstewafel
    17.00 groente
    18.00 bv
    19.45 bv en daarna slapen

Nu een periode van 2.5 maand heel veel wakker ' s nachts dus soms wel 5a6 keer in de nacht een paar slokken drinken..

Water krijgt hij af en toe een paar slokjes.. Hier ook geen beleg, alleen boter vind hij prima.

Ik werk vaak maar tot 11.00 ' s morgens dus hij drinkt altijd als ik terug kom.. Daar wacht hij ook op lijkt het want afgekolfde melk wil hij niet..

6. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Dus maar een halve boterham? Mijn zoontje eet er nu twee en 's avonds ook nog aardappelen of pasta bij de groente. Zou dat te veel zijn?

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Pittige nachten heb je trouwens.... Heb je echt het idee dat hij dan honger heeft of wil hij even troost bij je zoeken?

8. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0

Ik denk niet dat het teveel is.. dan eet mijn mannetje ook teveel..

Hij eet smorgens 2 stukken fruit, 2 sneetjes brood met niks, savonds een aardappel/pasta en groente.. en dan nog de flessen..

9. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Ik denk dat je nog op zoveel zit, omdat je, net wat je zelf al aangaf, zelf nog voed. En daar is helemaal niks mis mee, lijkt mij. Maar goed, ik ben geen bv expert.

Verder zie ik geen gekke dingen in het schema.

Wij doen al wel beleg op de boterham, maar dat was onze keuze. Deden wij vanaf 7 maanden. Wij geven na het broodje wel gelijk de melk, maar daarna gaat dochter gelijk naar bed.

Ons schema met 7.5 maand:

06:30/07:00 Bord pap van 165cc melk
    08:00 - 09:30 slapen
    09:30 fruit + thee
    12:00 1-2 Boterhammen en 165cc melk
    12:45 - 15:00 uur (ja, het wordt tijd nu om te gaan;)) slapen
    15:30 soepstengel/rijstenwafel/cracker, yoghurt en water
    17:30 aardappel en groente en wat water
    18:45 200cc melk (fles)

Ik ga er vandoor, dochterlief wilt uit bed.

10. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Ik ben net even voor een nieuw schema gaan zitten. Ik ga proberen om de eetmomenten samen te pakken, dus eten en drinken na elkaar en ik ga een voeding vervangen door thee/water.
    Nieuwe schema ziet er zo uit:
    7:00 wakker
    7:30 boterham + bv
    9:30 fruit
    10:00-11:00 slapen
    11:30 boterham + thee/water
    14:00 rijstwafel + bv
    15:00-16:00 slapen
    16:30 warm eten + yoghurt
    19:00 bv en naar bed

Een voeding minder kan nu wel denk ik. En door het eten en drinken samen te pakken krijg ik wat meer ruimte tussendoor.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Met 8 maanden zaten wij nog op zeker 7 a 8 voedingen per etmaal (ze kwam toen ook weer 's nachts) en ze at stevig, ongeveer net als jouw zoon.

Sinds ze 1 jaar is hoeft ze geen nachtvoedingen meer en eet/drinkt ze dit op een dag:

-6 uur: bv
    -8 uur: ontbijt, 2 broodjes met roomboter
    -10 uur: stuk fruit
    -11 uur: bv en slapen
    -13 uur: lunch, 2 broodjes met avocado/ei/roomboter/tomaatjes/geplet fruit, bv
    -14.30: stuk fruit
    -15.30: bv
    -17 uur: volkoren cracker
    -18 uur: warme maaltijd (1 eetlepel vlees/kip/vis, flinke schep groenten, flinke schep pasta/aardappelen/rijst), daarbij water uit een rietjesbeker. Ze drinkt nu flink water
    -18.30 uur: toetje (meestal Griekse yoghurt met fruit, of alleen fruit/vijgen
    -19.30 uur: bv en slapen

In principe hoef je natuurlijk niets anders te drinken geven dan bv, maar als je het vervangt zou ik altijd water of kruidenthee geven.

12. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Ja maar een halve en die gaat soms nog niet eens op..

En groente wil nog niet erg lukken dus ik denk eerder dat mijn zoon weinig eet en jou kindje normaal..

En inderdaad pittige nachten maar ik denk dat het door zijn tandjes komt hij heeft er nu bijna 8 alweer.. In 2.5 maand dus dat is best heftig natuurlijk.. Meestal drinkt hij maar een keer echt en de andere keren maar een paar slokken..

Volgens mij ziet je nieuwe schema er aardig uit! En als het werkt voor jullie is het toch sowieso prima..

Ik denk altijd als je kindje tevreden is en goed groeit doe je het goed!

13. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Weet ik, maar ik vind het wel erg fijn als ik een keer minder hoef te kolven en een keer minder live voeden als ik thuis ben vind ik ook wel fijn. Geniet nog heel erg van het voeden hoor, maar vind het soms ook wel veel worden. Ik geef ook zeker alleen water of kruidenthee.

14. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Jeetje, zoveel tandjes al. Hier zijn er nog geen tandjes te bekennen:) Ja, klopt. Hij is tevreden en groeit goed, maar het is gewoon weer even zoeken. Hij heeft lang alleen maar gedronken, maar sinds de laatste weken gaat hij ineens heel goed eten.

15. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Mijn zoon is morgen 8 mnd, dit is zijn schema:
    - tussen 7 en half 8: fles 180/6
    - 8 uur: boterham
    - rond half 11: fruit, gepureerd, 2 stuks
    - rond 1 uur: boterham met fles 180/6
    - rond 3 uur: tussendoortje (rijstwafeltje oid met flesje diksap
    - rond 6 uur: verse groenten en aardappels met griekse yoghurt
    - in de avond: fles 180/6 (soms voordat hij naar bed gaat, anders als wij naar bed gaan en hij wakker wordt)

16. Dronty

Dronty Fanatiek lid

Dec 5, 2011
    1,359
    0
    0
    NULL
    dronten
    Het schema van mijn zoontje is:

06:00 papfles 180/6 met 2 schepjes pap
    9:30 fruit met wat water.
    12:00 broodje met fles 180/6
    14:30 fruit met wat water
    17:00 groenten met wat yoghurt toe
    19:00 fles 180/6

17. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Kijk, dat vind ik nu toch weer bizar. Ik las die schema's hier en ik vroeg me af hoe ik dat voor mijn dochter van bijna 8 maand moest doen. Want ik woon in België en hier worden standaard groenten rond de middag gegeven en fruit in de namiddag. Dat gebeurt ook zo bij de onthaalmoeder, dus daar kan ik niet echt aan morrelen als ze thuis is bij mij.

Dus gisteren toch even gevraagd aan de kinderarts wat mijn dochter nu ongeveer zou moeten eten. Antwoord: fles 's ochtends, groenten op de middag, fruit als vieruurtje en dan een fles voor het slapengaan.

Ik snap het niet, dat is toch veel minder dan wat jullie geven? Hoe kan dat nu zo verschillen van land tot land?

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het tussen de middag warm eten hebben we hier alleen in het begin gedaan, dus ongeveer tot 8 maanden. Mijn dochter sliep beter op een warme lunch.

2 flessen vind ik wel erg weinig, aangezien tot 1 jaar melkvoeding de belangrijkste voeding is en ze nog 500 ml zouden moeten binnenkrijgen. Met 2 flessen kom je daar niet aan, aangezien je ook geen yoghurt 'mag' geven tot 12 maanden (CB hier was daar niet over te spreken).

Maar waar is het brood dan? Met 7 maanden zou je al gluten moeten introduceren, dat is het advies van Kind en Gezin immers.

Ik zou dus zeker 3 flessen geven en het groente en fruit kan je op een gegeven moment zelf omdraaien. En brood geven.
    Fruit als vieruurtje hoeft natuurlijk niet, wij hebben meerdere fruitmomenten op de dag (meestal 2 of 3).

19. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Maar dat is dus net het probleem. Dochter zit van 8 tot 5 bij de onthaalmoeder. Ze krijgt er nu groenten 's middags, fruit in de namiddag en daarna nog een fles. Maar de onthaalmoeder heeft al vaker laten merken dat die fles eraf moet, om zo dus uit te komen op het schema dat de kinderarts ook voorlegde. Dat is het schema dat crèches en onthaalmoeders hier overal hanteren. Vandaar dat ik het zo vreemd vind dat jullie het helemaal anders doen, met veel meer eetmomenten.

Brood geef ik haar vaak als ze thuiskomt van de onthaalmoeder, dus voor haar laatste fles.

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Tja,als je kindje daar niet klaar voor is zou ik zeker geen fles laten vervallen. Schema's zijn leuk en aardig maar kinderen verschillen en ze hanteren hun eigen tempo. Hoe meer ze uit de bijvoeding halen, hoe minder ze uit de fles gaan halen. Dat doen ze helemaal zelf en zomaar een fles laten vervallen wordt echt niet aangeraden.

Meer eetmomenten op de dag is veel gezonder, ook voor ons volwassenen.

Raar dat een onthaalmoeder denkt dat elk kind in een bepaald schema moet passen. Zeker als je geen andere vorm van zuivel geeft (en dat wordt hier immers niet aangeraden tot 12 maanden), zijn die flessen echt heel belangrijk! Je wil niet dat hij met een tekort komt te zitten, natuurlijk.

Share This Page