4 maanden en beginnen met vaste voeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Joepsefloeps, 6 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joepsefloeps

6 nov 2018
    6
    5
    3
    Vrouw
    Hoi hoi,

Er is hier vast al wel eens iets over gepost, maar ik kon het zo niet vinden. Ons zoontje is nu vier maanden en ik wil graag beginnen met oefenhapjes. Ik merk dat hij er aan toe is, gezien alle signalen. Nu heb ik mij al wel ingelezen over hoe te beginnen en met wat e.d. Maar ik vind het toch best lastig om te bepalen hoe ik hiermee moet beginnen. Nu lees ik bijvoorbeeld over bambix rijstebloem pap, maar ook over de rapley methode en natuurlijk het groente en fruithapje. Ik zat eigenlijk zelf te denken om zelf hapjes te gaan maken (stomen en pureren). Maar met welke groente/fruit zijn jullie begonnen? En waar past rijstebloem in dit verhaal? Geef je dit ipv groente en fruit of erbij? Of begin je met een van de twee?
    Ik ben er duidelijk nog niet over uit, hoe doen jullie dit?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Allereerst zou ik je goed inlezen of je wel met 4 maand wilt beginnen. Er wordt aangeraden te wachten tot minimaal 6 maand vanwege de darmrijping.
    Signalen om te beginnen met hapjes zijn onder andere zelfstandig kunnen zitten en dingen naar de mond brengen. (Half)liggend hapjes geven wordt afgeraden omdat in het geval van verslikken je naar voren moet kunnen komen om te kokhalzen.

Ook zou ik niet dagelijks rijstebloem geven. Rijst bevat kleine hoeveelheden arsenicum waardoor het wordt afgeraden dat regelmatig te geven.

Mocht je wel met 4 maand willen beginnen kun je beginnen met hapjes groente of fruit. Enkele hapjes per keer ná een melkvoeding. Het moet namelijk geen melk vervangen, want melk heb je nodig om te groeien, van groente en fruit geoei je minder hard dan melk.
    Je kunt een papje maken van rijstebloem, of met 6 maand van een granenpap. Dit kan je dan als ontbijt geven. Of je geeft tegen die tijd gewoon een stuk brood naast de melk, wat jij makkelijker vindt. Als je zelf geen pap eet, waarom je kindje dan wel.

Verder gaat iedereen wat anders zeggen dus doe waar jullie je goed bij voelen.

Wij zijn met beide kinderen met 6 maand begonnen met rapley. Gewoon wanneer ik at gaf ik daar wat van. Je mag dan alles geven als er maar geen suiker, zout of honing in zit. En in beetje handige vorm gesneden.
    Deze methode bevalt ons goed, je laat de regie namelijk helemaal bij het kind in hoeveel het eet en hoe snel/langzaam de melkvoedingen worden afgebouwd.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Welke signalen bedoel je precies?

nizzie86 vindt dit leuk.
  4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    De signalen die nutrucia aangeeft zijn geen signalen dat je kindje toe is aan vaste voeding. Je kindje is geïnteresseerd in wat jij doet. Er wordt ook vaak als voorbeeld gegeven: áls je baby je autosleutels wil pakken betekend het niet dat je baby toe is aan autorijden ;)
    Wij geven onze 5 maanden oude baby bijvoorbeeld een (leeg)lepeltje als wij aan tafel eten. Dat vindt ze helemaal geweldig!
    Je kindje is toe aan vaste voeding als;
    Het goed rechtop kan zitten
    Kolhalsreflex naar achter verplaatst
    Darmrijping (dit is ongeveer 6 maanden na de geboorte)

5. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Dit blijft een onderwerp waar er altijd verschillende adviezen worden gegeven. De een start bij 4 maanden, de ander zegt dat je moet wachten tot 6 maanden. Ik denk dat je vooral hierin moet doen wat je zelf wilt en denkt.

Bij mijn dochter ben ik met 4 maanden begonnen, bij mijn zoon uiteindelijk met 5 maanden.
    De rijstebloem doe ik door de laatste fles (tip als je ermee wilt beginnen doe dat dan eerst een paar dagen bij een fles overdag zodat als hij er op reageert je niet in de nacht met een onrustig kind zit). Mijn dochter vond pap uit een fles niets, mijn zoontje vind het wel lekker. Je kan er ook voor kiezen om met rijstbloem pap van een bordje te maken ipv een fles, maar dat vinden mijn beide kinderen niets.
    Qua hapjes ben ik begonnen met groente en die gaf ik in de namiddag, tussen 2 flessen in. Je kunt hierbij denken aan broccoli, bloemkool, wortelen, courgette en doperwten. Je geeft dan een paar dagen achter elkaar hetzelfde zodat ze aan de smaak kunnen wennen. Ik kook het ook gewoon vers, pureer/prak het dan en vries het dan in ijsblokjes in. Zo kan ik kleine porties pakken en heb ik altijd wat op voorraad liggen.
    In het begin zijn het echt oefenhapjes, dus een paar lepeltjes en dan hebben ze genoeg. Mijn zoontje eet nu sinds een paar dagen een grotere portie.
    Zodra de groente een beetje goed gaan ben ik fruit gaan introduceren. Ik geef banaan, peer en appel en prak/pureer dat ook. Appel eerst even koken zodat het zacht wordt, peer en banaan kan ik zo prakken/pureren.
    Nu hij 6 maanden is krijgt hij sinds kort ook een broodje. Aan de korstjes sabbelt hij, de (kleine) stukjes geef ik in zijn mond. Dit vind hij echt zeer smakelijk, brood is echt zijn favoriet.

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ben ik bij de oudste begonnen met 4 maanden, hij had direct ook al de smaak te pakken en at een paar weken later zo 100gram groente en fruit weg. Bij de jongste begonnen richting de 5 maanden, die was veel langer tevreden met alleen flesvoeding en sliep ook meer, waardoor het niet uit kwam om ook nog hapjes bij te geven.

Rijstebloem was hier voor beide kinderen drama. Continue verstopte flesspenen en ze gingen er ook moeilijker van poepen, de oudste kreeg er echt kramp van.

Wat betreft de hapjes, ik ben bij beide kinderen begonnen met groente, inderdaad koken of stomen en dan pureren. Ik vroor het in in ijsblokjesvorm en drukte dan de blokjes eruit, deed ze in een diepvrieszakje en gaf dan 1 blokje per keer. Kregen ze dat op dan deed ik er nog 1 bij en zo bouwde ik het op. De jongste had de eerste tijd echt genoeg aan dat ene blokje, die paar hapjes. Bij haar ben ik vanaf 6 maanden gaan combineren met rapley, maar wel op eigen manier.
    Kwam erop neer dat ze 's morgens een fruithapje kreeg, 's middags tussendoor komkommer of ander fruit in stukken of op te sabbelen en 's avonds eerst d'r eigen groentehapje en daarna wat van ons mee wat ze mocht en naar mate ze ouder werd kwam er steeds meer in stukken bij en gingen er geprakte hapjes af. Zij at met 9 maanden bijna alles in stukken, zelf afhappen of kleine stukjes met een vorkje.

Doe waar je jezelf goed bij voelt, je merkt snel genoeg hoe je kindje erop reageert. Onze oudste at gelijk goed en snel aardige porties. Onze jongste vond het niet zo interessant, nam er lekker de tijd voor en vooral de eerste weken sloeg ik bij haar ook gerust een dag over als we bijv. op stap waren of als we een drukke dag hadden.

Wat wel belangrijk is (vond ik dan tenminste) is om minstens 3 dagen hetzelfde achter elkaar te geven en pas daarna iets nieuws te introduceren. Zo kan je goed merken of hij er misschien krampjes of andere reactie op krijgt.

7. Wolky84

Wolky84 Bekend lid

1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Lekker je kindje volgen.....als jij het gevoel hebt dat jouw kindje er klaar voor is....

Er wordt hierboven 6 maanden geroepen. Op de site van Voedingscentrum staat toch weer iets anders;

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/eerste-hapjes/de-oefenhapjes-4-tot-8-maanden-.aspx

Kortom; zoveel verschillende adviezen zoals met zoveel baby onderwerpen.

Onze zoon is 4 maanden en heeft al twee tanden die doorkomen. Daarnaast is hij een hongerlapje. Dus gestart met 1x groenten en 1x fruit per dag. Paar hapjes. En dat doet ie super; ik zie hem genieten. En zolang hij zijn flesjes goed drinkt heb ik er alle vertrouwen in dat ik het juiste doe.

Ik stoom en pureer. En afhankelijk van zijn ontwikkeling laat ik hem straks steeds beetje grovere stukjes proberen maar dat zal wel pas tegen 6 maanden zijn.

8. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Het voedingscentrum is niet echt een onafhankelijke bron. Alle grote wereldgezondheidsorganisaties zeggen nog steeds 6 maanden.

peque vindt dit leuk.
  9. Wolky84

Wolky84 Bekend lid

1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Dat wist ik dan weer niet.....wordt soms dus echt gek van al die bronnen en tegenstrijdige info. Ik volg daarom mijn kindje en vond hem er klaar voor. Maar toevallig leek hij vandaag wel meer last van zijn buik te hebben dus nu twijfel ik natuurlijk weer. Zucht....Bedankt voor de tip!

Jackie87 vindt dit leuk.
  10. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Mijn jongste is bijna vijf maanden en ik heb echt geen tijd voor hapjes hoor. Wij zijn nog zoekende naar ritme. Van borst naar fles is nu goed maar slapen doet ze op de raarste tijden. En dan heb ik er nog twee rondlopen onder de 4. Ik zie het allemaal wel. We hebben wat zelf gemaakt en dat ligt klaar in de vriezer en als we kans zien krijgt ze het. En anders wacht ze nog maar even. Ook prima.

Zoe123 vindt dit leuk.
  11. Klavertjevijf

23 jan 2019
    14
    26
    13
    Vrouw
    Fulltime mama
    Als je Rapley wilt gaan doen, dan sowieso die 6 maanden afwachten. En ze moeten daarvoor wel zelf rechtop kunnen zitten.

zonnetje2015 vindt dit leuk.
  12. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hapjes pas vanaf 6 maanden. En ik ben fan van rapley / Stephan kleintjes.

Deel Deze Pagina