Hoi Mijn zoontje is inmiddels 9 mnd, weegt veel te zwaar en wil 's nachts ook nog drinken. Hoeveel voedingen geven jullie je kindjes nog? Hier is het zoiets: (veranderd regelmatig) 7-8u : BV 10u: boterham met smeerkaas, water 13u: boterham met fruit, water 17u30u: warme groentehap, water 20u30: BV en slapen Geen tussendoortjes verder aangezien hij veel te zwaar is (13kg!) Hij doet (nu) 2 slaapjes overdag en krijgt dan ook BV. Wil anders niet slapen (flesweigeraar!!) Verder krijgt hij 's nachts 1 a 2 voedingen. in totaal zo'n 5 a 6 BV, niet teveel?? hij eet al zijn hapjes ook echt op! Hoe is het bij jullie?
Hij heeft het fysiek niet meer nodig rond deze leeftijd, om 's nachts te drinken. Er is niets anders aan de hand waardoor hij 's nachts wil drinken? In dat geval (als er dus niets aan de hand is), is het denk ik gewenning en is de enige remedie om de bar dicht te doen 's nachts.... Heb je met het CB ook gesproken over oorzaken dat hij zo zwaar is? Aan zijn menu kan het bijna niet liggen, tenzij je enorme hoeveelheden geeft?
Ik ben het niet eens met Rozemarijke. In de eerste plaats wat was zijn geboortegewicht? In de 2e plaats kan je van BV nooit teveel geven. Ten 3e heeft BV naast voedingsaspecten, andere aspecten, zoals mamahonger,troost,veiligheid enz enz.Welke smeerkaas variant gebruik je? Veelal zitten er smeltzouten en vetten in. Als je kind nog niet veel kruipt of beweegt , dan is het logisch dat je kind wat zwaarder is op die leeftijd. Daarnaast moet je kijken naar de familieanamnese d.w.z: waren jij en je partner ook van die omvang op die leeftijd? Met 9 maanden 5-6 voeding is echt niet teveel. En 2 voedingen ´s nachts ook niet. Het slaapritme van een baby ontwikkelt zich het eerste tot anderhalf jaar nog sterk, vaak slapen ze van het één op andere moment door. Ik ben met je eens dat 13 kg aan de maat is voor die leeftijd, je zou een borstvoedingsvriendelijke kinderdieeetist kunnen consulteren. Op borstvoeding.com zijn telefoonnummers te vinden van goede kinderdieeetisten bij jou in de regio.
Mijn zoontje wordt deze maand een jaar, en hij drinkt ook nog zeker 6 keer. Bv kun je nooit te veel geven. En hij komt snachts ook nog wel eens voor een slokje. Maar dat is dan inderdaad niet omdat ze het nodig hebben, maar meer 'mamahonger'. Weet je trouwens niet waarvan je zoontje zo zwaar is dan? Wel vreemd, want als ik je schema zie dan zie ik echt niets teveel erin staan, zelfs niet als ik er nog tussendoortjes bij bedenk... Mijn zoontje weegt nu 9,7 kilo...
Mijn zoontje is net 9 maanden en dit is ongeveer zijn "schema" 6.30 BV 8.00 Boterham met evt. BV 10.00 Fruit 12.00 Boterham + 120 CC BV 15.00 Koek of fruit + 80 CC BV 17.45 BV 19.00 Avondeten 20.00 BV 23.00 Papfles & BV Ik heb dus op werkdagen ook minstens 6x BV als ik thuis ben nog wel meer (denk 8-10x) Van BV zal hij niet te zwaar kunnen worden hoor... misschien kan je deze vraag op het bijvoedingsforum posten??? daar weten ze er ook veel van Bijvoedingforum :: Home
O, om nog verder even antwoord op je vraag te geven, Hier zit er momenteel eigenlijk niet echt een schema in, (gerommel o.a. met KMA), maar het gaat ongeveer als volgt: 8.00 BV 10.30 100 gr fruit (max, regelmatig minder) 11.00 BV voor slapen gaan 13.00/14.00 paar stukjes brood (1/8 boterham?) 15.00 BV 16.30 100 gr warme hap (weer max, regelmatig minder) 18.00 toetje (2 eetlepels zuivel met een klein beetje fruit) 19.00 BV 22.00/23.00 BV 's nachts meestal zo'n 2 keer BV nog
bedankt allemaal voor jullie reacties Mijn zoontje woog bijna 4kg bij de geboorte en kwam sindsdien elke maand een kg aan. Ik heb tot 6mnd alleen maar BV gegeven en ben nadien met bijvoeding begonnen. Hij bleef hetzelfde bijkomen. smeerkaas geef ik sinds 2 weken, gewone la vache qui ri. Ik zou misschien wel eens een andere moeten proberen. Enige tips? En sindsdien eet hij ook zijn boterham helemaal op. Meestal was dat amper de helft ofzo.. Papa was ook een mollige baby, mama woog bijna 5kg bij geboorte! Hij tijgert achteruit sinds 8 mnd maar kan nog niet kruipen. Heel beweeglijk is hij nog niet maar hopelijk veranderd dat snel
CB zegt niet veel eigenlijk.. Als hij over 2 maand nog steeds blijft stijgen in zijn gewicht wordt ik doorverwezen naar een kinderarts. Ik maak me zelf geen zorgen omdat wij ook zo mollig waren als baby. Papa is lang en slank en ik was slank voor de zwangerschap, moet nu nog een 10kg afvallen Zodra hij wat meer gaat bewegen, kruipen , lopen zal dat wel verminderen denk ik. Zijn gewicht zit ook in de weg denk ik. Hij staat wel al een paar maand goed stevig. Hij probeert zich aan vanalles op te trekken maar het lukt hem niet en tja.. je kan het hem niet verwijten want hij weegt wel wat
Ons ''schema'' met 9 maanden; 'smorgens BV bij opstaan uur later een boterham met flesje thee tussendoor soms paar slokken BV uur later fruit BV voor slaapje rond 12 a 1 uur wakker rond 3 a 4 uur en stukje fruit/halve rijstwafel en BV 18.00 avondeten met flesje water 19.00 a 20.00 BV Laat op de avond of nacht nog 1x: BV Als hij gaat kruipen zal hij ook meer verbranden maar met BV kun je hem ook niet overvoeren... even afwachten dus...succes!
Het lijkt er ook meer op dat dat gewoon de groeicurve van je baby is, en niet zozeer te maken heeft met wat jullie hem te eten geven. Ons zoontje ging trouwens ook ineens veel verbranden toen hij ging kruipen. Nu is opeens een hele boel babyvet weg...
Haha, hier het omgekeerde: nu ze in beweging is, komt ze ineens in verhouding meer aan dan daarvoor. Of eigenlijk: Thirza was steeds erg lang voor haar leeftijd, maar dat is nu behoorlijk aan het afbuigen naar de gemiddelde lijn, (ze was deze week bijvoorbeeld in 7 weken tijd 1 cm gegroeid). Gewicht blijft de gemiddelde lijn ongeveer volgen, dus in verhouding wordt ze hier juist zwaarder. Zie je maar weer dat het allemaal gemiddelden zijn en je je kind niet teveel tegen die gemiddelde lijn moet bekijken Als het CB er weinig over zegt, zal het wel goed zijn toch? Lijkt me dat je het echt wel zou horen als ze daar zorgen over hadden.