Hoi, Ikhad een vraagje.. Me dochtertje is nu 4.5 kilo. Ik geef om de 3 uur 100cc voeding Mij vraag is doe ik het goed?wanneer kan ik verhogen? Soms geef ik de laatse fles 120 cc zodat ze iets beter kan slapen maar of dit goed is?? groetjes
150 cc per kilo lichaamgewicht is totaaleenheid op een dag. Dit is wat het cb geeft als richtlijn. 150 x 4,5 = 675 ml. 675 delen door het aantal flessen dat ze krijgt op een dag en dat per keer geven. bijvoorbeeld: 675 / 6 flessen = 112,5 per fles ik deed daarnaast per week met 10 ml omhoog, maar ook dat weer delen. Stel ik begon op maandag dus zeg maar met 115 ml totaal (water + aantal schepjes) dan op de donderdag ophogen tot 120 ml totaal per fles en die maandag (1 week later dus) starten met 125ml totaal per fles. Zo kon mijn zoon mooi wennen aan steeds een beetje meer. Op een gegeven moment kwam ik op 5 flessen per dag uit met max 180 + 6 schepjes = 200ml. Je mag niet meer dan een liter zuigelingenvoeding per dag aan je kindje geven. Het is een schepje per 30 ml. Ook het schepje kan je ook opdelen in 1/6de delen wanneer je net als ik het verhogen opdeelt en ander in 1/3de delen als je gewoon in een keer per week 10 ml verhoogd.
Ik geef mijn zoontje nu al 2 weken lang 6x 130 cc (120 water + 4 schepjes). Dit op advies van cb. Dit is dus 780 ml op een dag. Dus iets meer in de fles kan gerust hoor. Het is idd 150 ml per kilo lichaamsgewicht en max. ca 180 ml per kilo. Dus bij 4,5 kg liever niet veel meer dan 810 ml op een dag. Hij dronk eerst 6x 100 maar had echt nog honger daarna. Als hij op 5 flessen overgaat, krijgt hij 5x165cc. Hij weegt nu zo'n 4100 gram.
Ik zit een beetje met hetzelfde. Mijn zoontje is nu 3200 gram en krijgt iedere 3 uur 100 cc aangeboden. Ik kijk nu een beetje naar wat hij wil. Vaak drinkt hij zijn fles leeg maar af en toe laat hij wat staan. Hij krijgt dus best veel als je naar zijn gewicht kijkt. Maar hij is aan het inhalen wat hij in mijn buik tekort hebt gehad. Wel vraag ik me af hoe ga ik over op 6 of 7 voedingen. Doet ie dat zelf of moet ik hem meer per fles gaan aanbieden ?
Bedoel je met 100cc 90cc water en 3 schepjes voeding? En met 120cc 4 schepjes voeding in 120cc water? Je kunt rustig grotere flessen maken en dat gewoon op verzoek geven. Dus aanbieden als je kind er om vraagt en laten drinken tot je kind stopt (dus niet nog restjes aandringen). Je noteert dan per keer hoeveel je kind gedronken heeft. Het is het beste om alleen met volle schepjes te werken per 30cc. Als je schepjes gaat delen werk je minder nauwkeurig en is de kans veel groter dat je de voeding niet in de goede verhouding aanmaakt. Liever een beetje meer maken en dan wat weggooien!
Beste is om de flessen op verzoek te geven, dus aanbieden als je kind er om vraagt. Je merkt dan vanzelf of je 6 of 7 flessen op een dag geeft. En de ene dag 6 en de andere dag 7 is ook OK.
ik geef haar nu 120+4 schepjes ze drinkt wel alles op. Dit geef ik haar om de 4 uur is toch goed? soms laat ze wat staan maar dat gooi ik dan weg.
Uiteraard is dat de makkelijkeste manier, zoals door dirksmamma beschreven, maar het verdelen van de maatschep is bij ons altijd prima verlopen en mijn zoon heeft altijd een juiste verhouding gekregen. Het is ook maar net waar je de voorkeur aan geeft. Als ik grotere flessen maakte dan dat hij eigenlijk per fles mocht hebben volgens de berekening dan zou hij het ook allemaal opdrinken, maar dan zou hij wel te veel binnenkrijgen en spugen. Ons kind stopt nu eenmaal niet zolang het ziet dat er nog melk in de speen zit. Op de manier zoals ik hem heb toegpast heb ik altijd ene heel tevreden kindje gehad die zelden tot niet heeft gespuugd.
Dirksmama ik geef het nu ook op verzoek. De eerste 4 weken kreeg jij afgekolfde moedermelk en nu kunstvoeding. Met die moedermelk was ik toch wat makkelijker is toch licht verteerbaarder. Aan de ene kant sta ik helemaal achter het voeden op verzoek want bij mijn dochtertje was het continu rekenen of ze niet teveel. Die groeide enorm hard en was nooit echt tevreden na de fles. Had mezelf voorgenomen dit keer echt naar mijn kind te kijken en niet naar hoeveel heden. Maar merk dat ik het toch een klein beetje lastig vind. Wil hem niet overvoeden. Haha snap je het nog... Oh ja hij krijgt nu 100 water met 3 schepjes.
Ik zou het dan gewoon eens een dag of twee dagen aankijken en alles noteren wat hij drinkt en een beetje naar het totaal kijken of hij niet veeeel te veel krijgt. Maar volgens mij gebeurt dat niet zo heel vaak hoor, dat die kleintjes het allemaal prima zelf reguleren. Natuurlijk zijn er ook vreetzakjes maar als je het niet probeert zul je het niet weten. Wel ben ik het met Dirksmama eens dat die schepjes best nauw luisteren, je ziet van buiten echt niet of de verhoudingen kloppen. Ik zou dus altijd hoeveelheden maken met hele schepjes en als dat teveel is en je kindje zelf niet de maat kan houden (zoals bij Zoon) het teveel aan bereide voeding van tevoren uit de fles schenken. Bij ons ging het zo: Dronk ze ongeveer de helft van de flessen op een dag helemaal leeg? Dan door naar de volgende stap. Dronk ze bv. 3 à 4 van de 7 flessen van 105cc (ik noem maar wat trouwens, weet het niet meer precies) (90 water en 3 schepjes) leeg? Dan gingen we flessen van 135cc (120 water en 4 schepjes) aanbieden. En dan dronk ze op den duur vanzelf 6 flessen. Gingen er daarvan weer 3 helemaal op of kwam ze vaker? Hup, volgende stap. En die flessen gingen nooit allemaal helemaal leeg dus ze bleef altijd netjes onder het maximum. (nu is het een ander verhaal want wil ze haar flessen niet: te saai ofzo )