Eten het is en blijft een drama

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door fidel2010, 8 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Hallo,

Ik blijf met mijn dochter van 1 moeite hebben met eten. Het is begonnen met 6 maanden dat de bovenvoortanden doorkwamen, hier heeft ze ontzettend veel ast van gehad, van een goede eter weigerde ze alles, behalve toetjes... Met periodes ging het eten weer beter/slechter/beter/goed/ helemaal niks.. We kwakkelen al een poos zo door, meerdere keren keel oren etc na laten kijken, ondertussen 8 tanden en bijna 4 kiezen verder.. Ze krijgt nog steeds bv, merendeel afgekolfd (1 voeding life, madam heeft geen geduld )
    Ondertussen de de wijkverpleegkundige langs geweest om te zien of haar moteriek in orde was, en een schema opgesteld omdat zij vond dat ze teveel melk kreeg, daarom geen honger had en dus geen belangstelling in ander eten..
    Het schema was alsvolgt
    08.00 bv life
    10.00 fruit + 50 cc bv
    12.30 broodje + 100 cc bv
    15.00 koekje + 100 cc thee OF 50 cc bv met 50 cc water
    18.00 warm eten
    19.30 papfles lichte granen met bv,

Dit ging 3 wkn redelijk, fruit ging goed, broodje ging goed, maar alleen met smeerkaas of boter, iets anders weigert ze
    Warm weten totaal niet vers of potje, yogert is ze wel gek op, dus geprobeerd hap warm hap yogert, trapte ze niet in, fruit met groente gemend ging goed voor 1 week ( witlof met peer). Sindsdien. Weigert ze het fruit ook weer, ik geef nu alleen nog stukjes banaan/ appel uit het handje want anders smeert ze alles onder zonder 1 hap in de mond komt. Echter ze neemt er geen geduld voor om dit op te eten, teveel banaan raakt ze van verstopt.
    Volgens het cb is ze eigenwijs met een sterke wil, maar waarom heeft ze het eerder dan wel heel enthousiast gegeten.. De afspraak was met weigeren bellen, dan bracht ze me in contact met een of andere instantie met house training met video beelden.. Echter denk ik dat dit weinig verschil maakt.. Hoe willen zij haar aan het eten krijgen...
    Ohh ongeluk zijn we er achter gekomen dat ze lust wel zoutloze patat en pannenkoeken..

Ook met het schema meld ze zich snachts 2 keer, ze valt dan niet eerder in slaap tot ze weer is volgetankt..

Ht ene moment denk ik ach komt wel goed ooit, het andere moment breekt het me volledig op... Hoe krijg ik haar aan het eten ??

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Fidel2010,

Wat vervelend dat jouw dochtertje niet eet. Zoals jij het omschrijft heeft zij het geduld niet om te eten of te kauwen. Of vindt zij het echt niet lekker? Als zij het geduld niet heeft om te eten, wil het nog wel eens helpen om hele kleine stukjes aan te bieden of om het eten te pureren, zodat zij niet te lang hoeft te kauwen.

Probeer er in ieder geval geen strijd van te maken en zorg ervoor dat eten leuk is. Maak het gezellig aan tafel. Je hebt waarschijnlijk alles al geprobeerd?

Voor wat betreft de House training, baad het niet dan schaadt het niet.

Groet,
    Anne

3. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Pureren of lepelen, is momenteel zelf doen, waarna alles overal beland behalve in de mond, mag ze het niet zelf doen dan blijft de mond gewoon dicht... Lekker, ze lijkt niks lekker te vinden behalve de yogert.. En andere melkproducten.. Zelf laten knoeien ondertussen met een extra lepel werkt ook neig want ze wil de lepel die ik vast heb, ze krijgt enkele hapjes binnen ( fruit) maar groente beland gepureerd of niet op de grond..

Vandaag leek de oplossing, zet een dvd op van woezel en pip, op schoot, stukje peer in de hand en sabbel maar weg ( overrijp), maar ook hier is ze gauw flauw van.. Ik ben dan al trots op een 1/8 tot 1/4 peer, maar liever natuurlijk de hele peer.. Ook koekjes en andere verwendingen als rijstewafels, goodies baby chips kijkt ze totaal niet naar om, enigste koekje dat op gaat is een soepstengel...

Als alternatief krijgt ze dan nog steeds natuurlijk veel melk, het lijkt een cirkel wel blijven rondjes draaien... We komen niet verder... Geef je haar minder melk, zou je denken dan gaat ze alternatieve zoeken helaas,z e eet dan liever niet, als wat niet lekker genoeg is.. Waarna ze snachts weer extra vraagt... Ze kan het wel dat heeft ze in het eerste half jaar wel laten zien, alles ging erin...

Aan tafel in de kamer, op schoot in de stoel, maakt allemaal niet uit, het ene moment werkt dit, het andere moment totaal niet.

4. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Fidel2010,

Veel kindjes weigeren groente te eten, maar ze vinden dan bijv. brood, vlees of pasta wel lekker. Als ik het goed begrijp vindt jouw dochtertje alleen melkproducten, patat, pannekoeken en een soepstengel lekker en af en toe fruit. Eet zij wel iets met een grove structuur, waarbij zij moet kauwen ipv sabbelen? Mocht jij denken dat het aan het kauwen ligt of grove structuur, dan zou ik toch nog een keer langs je huisarts gaan.

Je hebt verder alles al geprobeerd zonder succes. Het beste is om een vast ritueel te creeën. Bijvoorbeeld 5 minuutjes voordat zij gaat eten dit aankondigen, zodat zij weet ik ga straks eten. Laat haar ook op vaste plekken eten (in de kinderstoel of aan tafel), zodat zij ook nu weet ik ga eten en het is geen tijd om te spelen. Weigert zij het eten, dan haal je haar bordje weg. Geen strijd van maken. Laat haar wel aan tafel of in de stoel zitten tot jij klaar bent met eten. En al wordt het een knoeiboel, als zij zelf wil eten, laat haar het proberen.

Succes,
    Anne

5. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Hoi,

Klopt wat ze eet + broodje smeerkaas of boter, dat is eigenlijk het gene wat heel goed gaat, ander beleg wil ze ook niet hebben.

Over het algemeen hebben we ook vaste rituelen en tijden, maar als het niet werkt probeer je eens iets anders. (Eten in de stoel, aan tafel)
    Banaan eet ze uit het vuistje, dus daar hapt en kauwt ze ook bij, maar ze heeft wel heel lang last gehad van het kokhalsreflex, nog met tijden als ze iets ruikt of voor het eerst proeft. Stukjes sputterde ze meestal weer uit, als dat daar volgen haar niet in hoort.

Het is niet zozeer dat ze zelf wil eten, maar het lepeltje beheersen, timmeren smeren op de grond gooien alles behalve mee eten of in de mond stoppen, net als het bakje waar het eten in zit, in slaan spetteren op de grond gooien, maar vooral niet proeven..

Deel Deze Pagina