Bij 6 maanden al van 4 naar 3 flesvoedingen?

Discussie in 'Voeding' gestart door elsa, 30 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Hoi,hoi,

Ben een beetje aan het puzzelen met voeding, weet ik ook nog van de vorige met 6 maanden. Maar kom er niet helemaal uit, willen/kunnen jullie mij helpen.......??

Hidde vindt bijvoeding heerlijk en smult er enorm van, maar dat betekent wel dat ik een beetje moet oppassen ook niet teveel melk te geven.

Ik zit nu op dit schema:

7.00 uur 180+6 opvolgmelk (zonder pap oid)
    9.00 uur klein potje fruit
    11.30 uur 180+6 opvolgmelk
    +/- 15.00 uur stukje soepstengel/broodkorstje oid en water
    +/- 16.00 uur groot potje groenten + 90cc opvolgmelk als toetje
    19.00 uur 180+6 opvolgmelk (zonder pap oid, heb wel eens rijstebloem geprobeerd, maar het leek of hij hier buikpijn van kreeg)

Met name de tijd tussen 11.30 uur en 16.00 uur is erg lang omdat hij zijn soepstengel nog niet echt eet, is meer sabbelen en daardoor had hij gisteren erg veel honger en zat hij eigenlijk al vanaf 15.00 uur te huilen, nog nooit gehad bij mijn lieve panda :p

Afgelopen maand gaf ik klein potje groente maar dan wel nog om 15.00 uur een fles melk, had toen juis het idee aan het proppen te zijn, maar nu heb ik het tegenovergestelde.

Wat doe ik niet "goed" of zou ik anders kunnen doen? Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt!!

2. PlainJane

PlainJane Fanatiek lid

1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Hoi Elsa,

Ik ben ook rond 6 maanden naar 3 flessen gegaan, het is misschien wat weinig, maar ze dronk toch geen 4 flessen leeg, dus waarom niet?

Misschien kan je wat langere tijd tussen de eerste en de tweede fles laten? bijv. een half uurtje, en dan de laatste fles rond 1800?

En anders om 1500 ipv water een half flesje melk, en het groentehapje een half uurtje/uurtje later?

3. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Hey, bedankt voor je reactie!

Bij mij gaan ze wel allemaal op hoor, maar meestal is het zo, wat ik Hidde geeft eet hij op maar wat ik hem niet geef vindt hij ook oké.....behalve nu dus......:p

Het idee van een half flesje melk is misschien wel een goed idee rond 15.00 uur. Heb het idee dat hij dan wel iets nodig heeft om de tijd te overbruggen. Maar dan weet ik niet of hij voldoende heeft aan zijn potje groenten (groot) rond 16.30 uur.

maar en een groot potje groenten en een grote fles vind ik weer erg veel.....

Het blijft een beetje puzzelen, dat merk ik wel weer.

Bedankt voor je reactie!!

4. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Ik neem aan dat je met opvolg melk de nr 2 bedoelt, toen mijn zontje 6 maanden was kreeg hij eerst nog rond 8,12,16 en 20ur een fles van 210+7(dit was nog nr1) met de laatste fles ook rijstebloem, hij kreeg ook rond 10ur fruit en rond 18uur groente. Ben toen bij het cb geweest en daar zei de arts dat ik naar nr 2 voeding kon en dan 3flessen geven van 180+6 en die van 16uur dus niet maar dan ook fruit, brood, rijstwafeltje of zoiets.
    Tim krijgt nu rond 8uur een fles 190+6 (doe iets extra water omdat hij water of roosvicee ofzo nog niet zo graag drinkt) rond 10uur een potje fruit of ik rasp zelf wat, rond 12/12.30 fles 190+6 dan slaapt hij van ongeveer 13 tot 15.30 dan krijgt hij ook wat fruit, of een broodje, met water/dixap/roosvicee(waarvan hij nog niet veel drinkt. Heb hem ook weleens uit een beker een beetje magere yoghurt met een beetje roosvicee laten drinken en dat is ook een groot succes! Rond 18uur avond eten met een danoontje en tegen 20uur een fles van 210+6+rijstebloem (de bambix fijne granen vind hij niet lekker dus maar weer rijstebloem)

De flessen gaan niet altijd leeg maar hij eet wel altijd alles op!

5. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    HIer ben ik met 6 maanden yoghurt gaan geven nadat de grote groente hap op ging ( dus vanaf 6 maanden die potjes).
    Ook ben ik fruit smorgens en smiddags gaan geven.
    Hier zag het er toen ongeveer zo uit:

7.30 180/6
    10.00 fruit ( half potje van 6 maanden) met wat water of thee erna.
    12.00 fles 180/6 met wat pap erin.
    15.30 beetje fruit wat nog over was met wat drinken.
    16.30 groente groot potje
    17.15 yogurt
    20.00 fles 210/7

Ondertussen is het nu weer veranderd, maar dat blijft het toch doen.

Als ik naar jou schema kijk zou ik:

rond een uur of half 4 een fles geven van 120/4 ofzo en evt iets te sabbelen.
    De groente daardoor wat later en als toetje wat yogurt zo komt je kindje ook niet over de 800cc heen.

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Waarom geef je hem dan 's middags niet nog een stuk fruit???
    Als je zelf het fruit maakt dan vult het ook veel meer voor hem... Dus 's morgens een stuk en 's middags nog een stuk, is niks mis mee! Ook meteen goed voor het vocht en zo...
    Kun je hem desnoods tussendoor nog ergens een broodkorst geven om te oefenen!
    Verder ziet het er prima uit hoor... op een gegeven moment kun je bijv die 90cc na het warme eten ook vervangen door wat yoghurt of zo?

7. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Ik zit ook in de 6 maanden puzzel en doe het nu zo:

07.30 180cc + pap
    10.00 200gr fruit
    12.00 broodkorst oid en fles 180cc
    15.00 om tijd te overbruggen korstje/fruit en wat sap
    16.00 warm eten
    19.00 fles 210cc met rijstebloem

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou langzaam gaan toewerken naar:
    Ontbijtfles met boterham of papfles fijne granen
    Fruit en een slokje water
    Middagfles en boterham
    Fruit, koekje ( = soepstengel of rijstwafel) en een half flesje tussendoor of schaaltje yoghurt als dat kan
    Avondeten
    Avondfles voor het slapen gaan.

Zo heb je 3,5 fles ongeveer, dat is volgens mij goed te doen met die leeftijd. Langzaam aan ga je nu toch fijne granen pap of boterhammen introduceren waardoor zn buikje 's middags ook wat gevulder is als met alleen melk.

9. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Bedankt voor alle fijne reacties! Altijd zo fijn om tips te krijgen, weet nog wel van de oudste dat de 6 maanden overgang best groot is, zeker omdat hij nu ook nog in een sprongetje zit......jippie;)....

Soepstengel, broodkorst of rijstewafel verslikt hij zich nog te erg in dus dat oefen ik wel maar vult natuurlijk niet genoeg en hij heeft wel duidelijk iets nodig rond 15.00 uur als hij wakker wordt!! Klein flesje melk is ook niet voldoende, enige dat echt genoeg vult nu is een klein berekoekje met n flesje water en dan rond 16.30 uur groenten en n stuk fruit na. Daarna voor t slapen gaan nog n fles. Dus:

7.00 180+6+granen
    9.00 fruit
    11.30 fles 180+6
    15.00 water en koekje
    16.30 uur groenten en fruit
    19 uur melk

Is dat wat?

Grtz.

10. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Hoi,

Het blijft puzzelen vind ik! Met name het overbruggen van de tijd van 15.00 uur tot 16.30 uur gaat nog niet heel goed, maar het kan ook te maken hebben met een mega ontwikkeling waarin mijnheer zit......pffffffff........niks is goed! Ben ik niet van hem gewend.

Twijfel nu of het door de verandering van de voeding komt maar dat idee heb ik toch niet eigenlijk, hij heeft nl. gewone ontlasting en ook geen buikpijn, hij is gewoon erg hangerig. Dus ga toch maar even door met dit schema. Ga wel de groenten even wat eerder geven, om 16.00 uur omdat hij nu slechter slaapt en daardoor steeds wat eerder wakker is op de dag dus de te overbruggen tijd anders nog langer wordt.

Als er iemand nog tips heeft, ze zijn van harte welkom!

11. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Hoi Elsa,

Ik denk ik zal nogmaals reageren.
    Geef je kindje lekker om 15.00 een stuk fruit of 16.00uur net wanneer hij wakker wordt.
    En dan rond 17.00 gewoon groente met een bakje yoghurt erachter aan ipv fruit.

En ipv de fles van 11.30 kan je ook 180/6 met bambix fijne granen geven uit een bordje.
    Vult wat meer dan alleen melk.
    Kan evt, ook uit de fles natuurlijk.

12. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Hi WesDaan,

Ik heb inderdaad een dag een stuk fruit gegeven om 16.00 uur en dan om 17.00 uur dan zijn groenten met een klein fles na (heb nog geen opvolgmelk toetjes gekocht, gewone mag toch nog niet wel?)
    maar dat maakt niet zo heel veel verschil qua jengeligheid eigenlijk ;).

Ook heb ik een beetje liga met fruit geprobeerd maar ik heb niet het idee dat het om honger gaat, maar dat hij erg moet wennen aan het feit dat hij dan geen fles meer krijgt ofzo, kan dat???

Gisteren was hij om 14.30 uur alweer wakker, dus dan is het helemala puzzelen.

Zal vast ook door zijn ontwikkeling op dit moment komen vrees ik. Even doorzetten! Maar nogmaals super bedankt voor de tip.

13. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Yoghurt mogen ze vanag 6 maanden hebben.
    Ook heb je bijde baby voeding toetjes staan van olvarit, alleen vind ik dat onzin, ze kregen hier tot 1 jaar gewoon yoghurt met soms wat diksap er door heen. En na 1 jaar kwamen de danoontjes op tafel ;)
    TEnzij je te maken hebt met een koemelk allergie.

Tja ieder kind is anders natuurlijk.
    Ik weet dat ons zoontje ook altijd rond 16.00 nog een fles dronk als hij uit bed kwam.
    Maar mijn dochtertje weigert pertinent alle flessen en krijgt 2x dgs pap en meer opvolgmelk krijg ik er niet in.

Het ene kind is de ander niet ;)

14. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    en ook een sprongetje met 6 maanden! dus dikke kans dat hij daar ook lekker in zit ;)

15. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Gisteren ging het goed, heb hem in de ochtend een flinke papfles gegeven en tot 18.00 uur ging het goed, maar daarna wel nog piepen tot de fles van 19.00 uur, dus denk dat ik hem dan tijdens ons eten nog iets kleins moet geven, iets van een toetje of stukje fruit oid.

Enne, springen doet hij idd ook volop op dit moment, dus grote kans dat hij hier ook last van heeft :D

Tis mij alleen nog niet duidelijk wat voor toetje te geven. Vind het idd een beetje onzin om speciale toetjes te geven, denk dat het dan gewoon yoghurt wordt.

bedankt!

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Waarom al een toetje bij 6 maanden???
    Geef hem gewoon nog wat meer groenten als hij niet tevreden is, of inderdaad nog een stukje fruit?
    En misschien heeft het inderdaad helemaal niks met honger te maken hoor... bij veel en vaak veranderen kunnen kindjes ook onrustig worden.
    Als het tot 18u goed ging en daarna jengelen tot 19u dan is hij misschien gewoon moe geweest, zoals meer kindjes gaan jengelen van een uur of 18. En als je denkt dat het dorst is kun je hem misschien wat water geven??

17. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    hai, hai,

tja, denk dat hij gewoon heel erg aan het springen is, want hij kan niet zoveel meer dan mieren, slapen en eten op dit moment ;) De momenten van lekker spelen en gezellig lachen zijn minimaal op dit moment. Ach, we gaan er maar gewoon in mee. Denk idd niet dat het perse honger is, dus probeer er niet teveel in mee te gaan en me vast te houden aan het schema dat ik nu heb, is het meest rustig voor iedereen denk ik.

Maar ik kreeg gisteren toch een raar advies van het CB! Belde hen om te vragen wanneer ze nou eigenlijk yoghurt mogen (is pas vanaf 9 maanden.....???) en daar gaven ze aan dat hij best nog om 15.00 uur een volle fles (180+6), daarna om 16.30 uur zijn groenten mag hebben (groot potje) en dan om 19.00 uur weer een volle fles (180+6). Dat is toch veel, vinden jullie niet?

Water geef ik hem al tussendoor, drinkt hij met gemak twee kleine flesjes leeg......

Dus ik geef nu nog maar geen toetje, maar rond 18.00 uur nog een beetje fruit als de oudste ook zijn toetje krijgen, gezellig samen aan tafel.

We puzzelen nog even verder....

Dank voor alle reacties!

18. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier heeft ze tot 7,5 maand 4 flessen van 180/6 gekregen (8u-12u-16u-20u ongeveer).

19. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Hai Kristel,

Kreeg je meisje toen ook al een groot potje groenten? Want icm een klein potje groente gaf ik ook nog de grote fles maar nu vind ik En een grote fles, En een groot potje groenten En dan om 19.30 uur weer een grote fles echt teveel, of ligt dat aan mij. Denk wel dat het daarmee te maken heeft.

Heb hem gisteren om 15.30 uur bij het wakker worden een klein fles en een soepstengel gegeven en om 16.30 uur zijn groenten, vervolgens om 19.30 uur zijn fles. Ging goed.

Kom er nu ook achter dat vermoeidheid ook echt parten speelt bij hem. Op dit moment is 1,5 uur wakker zijn veel, daarna begint hij aan te geven moe te zijn. Dus het blijft een beetje puzzelen, maar probeer me aan zijn ritme aan te passen en goed naar hem te kijken, dat is voor nu het beste.

Qua voeding blijf ik even op het schema dat ik had, denk nl. dat zijn onrust daar niets mee te maken heeft.

20. Elise1986

Elise1986 Lid

31 mrt 2011
    5
    0
    1
    Ons dochtertje is nu 6,5 maand en nu dit schema:
    7:00 200cc fles
    10.00 fruit + diksap
    11:30 200cc fles
    13:30 broodkorts + diksa p(soms later soms eerder)
    15:30 200cc fles
    18:00 groente (groot potje) + diksap
    20:00 200cc fles..

Heb pap eerst gegeven om te leren van 8 tot 7 door te slapen. Van de week een keer zonder geprobeerd en toen sliep ze ook prima, dus hier geen pap meer.
    Binnenkort ook maar is proberen een hele/ of halve fles af te bouwen.
    Maar ze mogen er nog steeds 4. Ik vind dat je gewoon naar je kindje moet kijken wat hij/zij nodig heeft.
    Ons dochter doet het prima op dit schema en is gewoon gemiddeld, qua gewicht en lengte, dus ik heb nog niet echt haast om er 1 af te bouwen.
    Het Cb adviseerde hier om pas een hele fles af te bouwen als ze +/- 1 bh eten = sap, dat vult ongeveer net als 1 flesje.
    liefs elise

Deel Deze Pagina