Onze dochter is nu ruim 4,5 maand. We zijn begonnen met groentenhap en ze eet ongeveer een klein half potje. Ze krijgt 5 flessen van 180/6, maar gisteren liet ze eea staan. We hebben vannacht dan ook geprobeerd om de laatste fles van 23u niet te geven. Gisteren om 17.30 heeft ze groenten gegeten en we hebben geprobeerd haar om 18.30 op bed te leggen en de fles van 19u iets te rekken. Dat is niet gelukt, dus om 19u hebben we haar de fles gegeven met wat rijstebloem en haar daarna op bed gelegd en niet wakker gemaakt om 23u. Ik moet zeggen dat het niet onaardig ging. Ze werd om 5u wakker! Alleen weet ik dan niet zo goed wat te doen. We hebben eerst paar keer speentje gegeven, maar uiteindelijk werkte dat niet. We hebben toen een klein flesje van 60 gegeven en haar weer terug gelegd. Ze had wat moeite, dus toen hebben we haar tussen ons in genomen. Toen viel ze redelijk snel in slaap en hebben we haar om 7u wakker gemaakt en 180/6 gegeven. Wat zouden jullie doen? Om 5u idd een klein flesje geven en om 7u weer normaal, zodat het ritme blijft of om 5u een volledige voeding geven? Uiteindelijk wil ik natuurlijk bereiken dat de fles van 5u verschuift naar een uurtje of 7..
Ik weet niet of het werkt, maar probeer even mee te denken. Misschien om half 7 een klein flesje geven om het hongergevoel wat te drukken en dan om een uur of half 9 de laatste fles?
Alles vanaf 5 uur telde ik als ochtend dus ik zou gewoon n volle fles geven. Ik haalde dat de rest vd dag dan weer in. Ik zou haar wel direct weer terugleggen na die fles. Dat deed ik altijd als hij voor 7 uur wakker was. Gewoon hopen dat ze dan ook steeds later komt. Was hier iig wel t geval, hoewel t best vaak met of zonder fles om 23u 5u is geworden.
Vannacht weer geprobeerd de fles van 23u weg te laten. Helaas meldde ze zich al om 1.15. Nog paar keer geprobeerd om haar in slaap te laten vallen door haar speen terug te geven, maar niet gelukt. Om half 3 fles van 150 gegeven en ging helemaal leeg en vanmorgen dronk ze hem ook op. Waarschijnlijk is ze er nog niet aan toe. Wat is de gemiddelde leeftijd dat ze zonder de fles van 23u kunnen? Als ze straks met 6 mnd naar de opvolgmelk over gaat mag ze daar maar 800 cc van per dag.. Dus dan zal er wel een fles vanaf moeten toch?
Mijn zoontje is ook 4,5 maand oud (weegt zo'n 7300g.) en sinds een paar dagen slaapt hij door tot half 7. Hierdoor schrapt hij dus ook één fles en zit dan op 4 flessen van 180/6. Ook hij eet ongeveer een klein half potje groente of fruit en hij doet het daar uitstekend op. Nu las ik echter ergens dat ze op deze leeftijd minimaal 800cc vocht binnen moeten krijgen, klopt dat? Als dat zo is dan krijgt hij niet voldoende binnen (720cc). Ik wil best ophogen naar 210cc, maar hij vraagt daar zelf niet om. Hij is na een fles verzadigd en houdt het makkelijk 4 à 5 uur vol. Wat is jullie advies? Om nog op Ammies vraag terug te komen; wij probeerden altijd de een na laatste fles rond 17.00 uur te geven. Ons mannetje wilde altijd rond 18.00 uur naar bed en sliep in de avond altijd al gewoon door. De laatste fles geven wij steevast om 22.00 uur. Dit tijdstip is een persoonlijke keuze. Wij vinden dit zelf een prettig tijdstip, want tegen de tijd dat je klaar bent ben je een half uur à drie kwartier verder dus tegen de tijd dat je zelf slaapt....enfin, je snapt het. Soms kwam hij zelf rond 22.00 uur voor de fles, maar sinds anderhalve maand moeten we hem altijd wakker maken. Hij kwam dan één keer per nacht, maar het tijdstip waarop hij kwam schoof telkens op. Dus in het begin om 2.00 uur, dan 3 uur etc etc en nu dus om half 7. Het is onze bedoeling om de laatste fles telkens een uur vroeger te geven als we zien dat hij steeds langer door slaapt. Mijn advies is om het tijdstip van de laatste fles te veranderen en dit minimaal 2 weken vol te houden. Zo lang kan het namelijk duren voordat kindjes een bepaald ritme doorbreken. Als het niet lukt om de fles van 19u te verzetten, dan misschien nog een fles om 22.00 uur ipv 23.00 uur? Ik voeg sinds 2 weken rijstebloem aan zijn laatste fles toe dus dat kan ook bij hebben gedragen aan het doorslapen. Wellicht het proberen waard..?
Oh, en ik zou inderdaad om 5u ook gewoon een volle fles geven als jouw dochtertje daar om vraagt en ook daarna weer terug in bed leggen. In het begin wilde ons mannetje na 5 uur niet meer verder slapen, maar ook dat ging elke keer beter doordat we het telkens bleven proberen.