Voor de jongetjesmoeders, vraagje over de balletjes.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door memv2, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. memv2

memv2 Actief lid

17 feb 2012
    331
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik was deze week mijn zoontje van 22 maanden aan het verschonen en zag ineens een klein bolletje boven zijn lies zitten. Ik kon hem voorzichtig weer naar beneden begeleiden en heb het sindsdien niet weer gezien. Ik las op internet dat de balletjes ook uit een reflex naar de buikholte kunnen schieten en ze vanzelf weer hun plaats zoeken. Dit zou dan in de puberteit verdwijnen. Wie herkent dit en was er verder niks anders aan de hand. Zijn balletjes waren wel ingedaald.

Groetjes

2. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Bijn ons zoontje waren de balletjes ook ingedaald na de geboorte en ineens schoten ze omhoog hij was toen 1,5 jaar ze zijn toen operatief ingedaald.
    Ik zou zeggen houd het even in de gaten en laat er anders naar kijken.

3. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Is het niet 'gewoon' een liesbreuk?
    Lucas heeft dit ook gehad, we zijn er met 6 weken achtergekomen. De bult was alleen zichtbaar als hij huilde. En zat niet in de lies maar een beetje boven zijn piemeltje.
    Het was idd een liesbreuk en hij is met 11 weken daar aan geopereerd.

Het buikvlies moet eigenlijk vanzelf dichtgaan nadat de balletjes zijn ingedaald (dit gebeurt terwijl je baby nog in je buik zit, tijdens de ontwikkeling van de baby). Maar bij veel jongetjes sluit dit dus niet goed. Je kunt het soms al vrij snel na de bevalling zien maar soms kan dat ook maanden duren. Een kindje kan er last van hebben, maar dat hoeft niet...

En het hoeft dus ook niet altijd zichtbaar te zijn. Ik zou er even mee naar de huisarts gaan en foto's maken als je het weer ziet! Want dat heeft er bij ons toe geresulteerd dat hij naar de KA mocht. De huisarts kon namelijk niets zien toen we daar waren. Maar adhv mijn foto's was het wel duidelijk.

Succes!!

4. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik zou het ook in de gaten houden, niet om je gelijk te bezorgt te maken hoor. Mijn zoontje had met 12 maanden ook opeens een klein bobbeltje (knikkergrootte) bij zijn lies. Kon hem netjes weer wegduwen en daarna 2 maanden niet meer gezien en met 14 maanden opeens een mega bal in zijn lies die dagelijks terug kwam. Bleek hij een liesbreuk te hebben die in 2 maanden tijd enorm groot was geworden... Hij is hier ook gelijk aan geopereerd.

5. memv2

memv2 Actief lid

17 feb 2012
    331
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik schrik toch wel een beetje van jullie reacties, bij jullie was er wel degelijk wat aan de hand. Als het een liesbreuk zou zijn hoe komt dat dan? Ik houd het in de gaten, volgens mij heeft hij geen last.

6. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Volgens onze Chirurg is een liesbreuk bij baby's/jonge kinderen bijna altijd aangeboren.
    Je kunt dit niet altijd zelf zien, hier viel het toevallig op bij het verschonen van lucas tijdens een huilbui.

Als je twijfelt zou ik het even in de gaten houden, zie je het dan weer, probeer er dan een foto van te maken. Mijn huisarts zag namelijk niks toen wij daar waren (toen sliep Lucas bijna en was hij heel rustig). Maar eenmaal nadat zij de foto's zag, was het wel duidelijk en werden we dus direct doorgestuurd!

Het is niets 'ergs'. Al is zoiets nooit leuk bij kleintjes. Lucas is nu zo goed hersteld dat je het sneetje niet eens meer ziet!! En de dag van de operatie vond hij alles super interessant, zelfs op de OK! Achteraf is het ons dus echt heel erg meegevallen!

7. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ze hoeven er trouwens ook niet altijd last van te hebben, maar het moet wel geopereerd worden, een liesbreuk herstelt niet vanzelf....(tenminste als het dat is he!)

Deel Deze Pagina