Pure smaken groente en fruit gehad..hoe nu verder?!

Discussie in 'Voeding' gestart door LadyT, 17 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyT

LadyT Fanatiek lid

10 jun 2011
    1.042
    1
    38
    Hallo dames,

Wij zijn met vier maanden begonnen met groentehapjes en vanaf 5 maanden ook fruithapjes erbij.
    Nu is onze jongen bijna 6 maanden en 'moeten' we van het CB beginnen met een echte maaltijd; aardappelen, groente en vlees en soms een beetje yoghurt na..

- Waar begonnen jullie mee, NA de eerste stap van pure smaken en groentesoepen gemixt?
    Ik pureer wel (steeds iets grover), dus ben ook heel geïnteresseerd in ervaringen van dames die dit ook deden. Hele stukken aanbieden vind ik echt heel spannend! Broodkorst geef ik wel, maar daar houdt het mee op...

- Bij het CB vertelden ze me dat ik een klontje margarine door het avondeten moest doen. Dit zou goede vetten zijn en een verzadigd gevoel geven. Geven jullie boter, margarine of halvarine? En welk merk?

- welke vleessoorten geven jullie in het begin en hoe bieden jullie dit aan?

Dank jullie wel!!

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik ben echt pas met vlees begonnen rond 10 maanden ofzo...
    Met 6 maanden is dat echt nog niet nodig hoor...

Wbt iets door het etenndoen.. Ik doe er meestal wat olijfolie door...
    Omdat het anders zo droog is.. En okijfolie is ook gezond

3. LadyT

LadyT Fanatiek lid

10 jun 2011
    1.042
    1
    38
    Ik vind het ook een redelijk stevig advies van het CB; ze zei letterlijk "je moet nu echt gaan beginnen met een echt prakje met aardappelen en vlees"...

Nou zie ik wel dat het jochie toe is aan meer vast eten, dat wel...dus wil het ook graag proberen, alleen de manier waarop het gezegd werd, voelt -achteraf gezien- niet heel prettig :)

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik gebruik geen boter, wel olie. Arachideolie of zonnebloemolie. Aardappeltjes erbij kan, dat verzadigt wat meer. Maar dan 1/3 aardappelen en 2/3 groente. En vlees geven op 6 maand vind ik ook wel snel. Sowieso best mager vlees: kip, kalkoen, kalf. Geen gehakt e.d.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier kreeg ze geprakt of stukjes. Inmiddels alleen maar stukjes.
    Vlees krijgt ze hier nog amper. Soms een stukje kipfilet of een hapje rundvlees om te proeven. 1-2x per week ei, zowel gekookt als gebakken. Overigens ergens tussen 8 en 9 maanden mee begonnen.

Ze eet hier gewoon met de pot mee, ik kook grotendeels zoutloos.
    Of soms iets aangepast voor haar.
    Qua vetten roomboter of olijfolie.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een aardappeltje geven met groente en (olijf)olie kan altijd en dan heb je ook een goede maaltijd.

Maar vlees met amper 6 maanden? Dat vind ik erg voorbarig en overdreven. Hier kreeg ze pas vlees en vis met 11 maanden ofzo. En dan veel witvlees en witvis, rood vlees heeft ze maar een paar keer gehad (mager lamsvlees). Het is absoluut geen probleem om tot 1 jaar geen vlees te geven, trouwens.

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook pas vanaf 9-10mnd vlees/vis/ei en dan 1 of 2x per week... Vanar 1 jaar pas vaker, maar ook nog niet dagelijks eigenlijk!
    Zou eerst eens gaan combineren met aardappel (gewone of zoete). Dan een beetje (ongezouten) roomboter of olijfolie erdoor!

Je kunt het eten steeds grover gaan prakken tot er stukken over blijven. Of nu al af en toe een stuk erbij geven..
    Dus een prakje maken van bijv aardappel en broccoli en dan een stukje aardappel en broccoli in de hand geven!

Vanaf 6 maanden kun je ook beginnen met broodkorst te geven als tussendoortje. Hier overigens pas met 7 maanden begonnen met brood.
    Voor de 6 maanden worden tarwe en gluten sterkt afgeraden ivm triggeren van een allergie (evt ook op latere leeftijd).
    Zorg er bij stukken wel voor dat je kindje goed rechtop zit, of in de kinderstoel of op schoot! En schrik niet van kokhalzen, dat hoort er bij en door het rechtop zitten kan je kindje een stukje ook weer 'terughalen' als het verkeerd is geschoten...

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Met 6 maanden vlees en yoghurt toe?

In het begin vooral aardappels of rijst met groente, vlees denk ik pas met 8/9/10 maanden en dan nog minimaal. Als je geen hele stukken wil geven dan kan je al wel beginnen met prakken ipv pureren, in die volgorde heb ik het ook gedaan en nu eet ie zowel geprakt als in stukken.

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Is er ergens meer informatie te vinden over waarom pas later vlees? Hier in Duitsland adviseren ze ook al snel vlees namelijk. En qua olie adviseren ze rapsöl. Dat is raapzaadolie als ik het zo goed zeg.
    Je zou ook kokosolie kunnen nemen of rode palmolie (alle extra vierge) maarde rode palmolie is eigenlijk niet te nassen. Heb het nu om te proberen. Men adviseert om ook met de olieën te variëren, dus niet altijd alleen maar roomboter of olijfolie.

Maar wij zitten nog pas in de eerste hapjes... en zijzelf laat het er ook echt bij verder.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In België wordt het ook vanaf 7 maand aangeraden, om de ijzervoorraad aan te vullen. Geen idee waarom het in NL dan blijkbaar nog later is.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

IJzer halen ze niet alleen uit vlees. Ik heb begrepen dat tot 1 jaar ze gerust vegetarisch mogen eten. Vlees en vis mag ook natuurlijk, maar amper 6 maanden en dan al yoghurt toe is wel erg gortig.

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik deed er dan altijd zelf aardappelen door + groente + een klein stukje vlees (gewoon een stukje kipfilet met een heel klein beetje boter in de pan bakken en als het goed gaar is pureren en door de groente aardappelen mix)

Bij onze zoon pureerde ik het in de loop van de tijd steeds minder en toen hij ongeveer 1 was at hij gewoon geprakt

Onze jongste moest niets van dit alles weten en begon met de 6 maanden dus inderdaad met het eten van stukjes (rapley)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Raar advies. Met 6 maanden zitten ze nog midden in de wenfase.
    Vlees is echt nog niet nodig, ijzer halen ze op die leeftijd nog grotendeels uit hun melk.

Heb je ze ook gevraagd waar ze hun adviesmop baseren?

Wij begonnen na de verjaardag met vlees. Schema van Eten voor de kleintjes gaat uit van vegetarisch in het eerste jaar.

Een kind van 6 maanden kan vlees nog helemaal niet eten, tenzij je het helemaal processed.

Ik zou lekker kind volgen, en niet naar het CB luisteren. Tenzij ze heel goed kunnen uitleggen waarom ze met zo'n vreemd advies komen.

14. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.910
    387
    83
    Ik had eigenlijk een beetje dezelfde vraag!
    Nu dus alleen pure groente + fruit. als je aardappel er bij gaat geven, meng je dat dan met groente net zoals stamppot? En boter/olie, is dat echt al aan te raden met 6 maanden?

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Olie heb ik vanaf het begin gegeven. Werd me zo aangeraden door kinderarts en kind&gezin.

Aardappel gewoon onder de groenten mengen ja.

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Olie inderdaad vanaf het begin geven. Neem goede olijfolie en wissel het af met roomboter en andere (goede) oliesoorten.

17. LadyT

LadyT Fanatiek lid

10 jun 2011
    1.042
    1
    38
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik enigszins "flabbergasted" was van het advies, dus heb nou niet echt doorgevraagd. ;) Ik vind het in die zin ook vreemd dat het officiële advies bij cb nog wel is om pas met 6 mnd te beginnen (wordt waarschijnlijk teruggeschroefd naar 4 mnd gebaseerd op nieuwste wetenschappelijke onderzoeken), maar aan de andere kant stemt ze wel -in zekere zin- op ons af door te zien dat we met onze jongen al twee maanden bezig zijn met groente en fruit...
    Mijn man en ik hebben vandaag wel besloten voorlopig nog geen vlees/vis te geven. We wachten ook niet tot na 1 jaar, dat vinden we niet nodig. We willen alleen eerst ons jongetje rustig laten wennen aan groente met aardappel of rijst. Ik denk dat we ergens rond de 7 maanden beginnen met wat licht-verteerbare vlees/vissoorten, maar dat kijken we wel even..

Vandaag voor het eerst broccoli-aardappel gegeven; wel even wat anders dan alleen broccoli haha! Het was eerst heel droog en toen heb ik er toch een klontje margarine doorgedaan.. dat werd wel gewaardeerd!

Nog een vraagje; welke boter/margarine gebruiken jullie? Ik heb me in de winkel suf lopen zoeken, maar bijna alles is halvarine of dieetspul... welk merk gebruiken jullie (voor op brood bijvoorbeeld?)
    En waarom gebruikt iedereen roomboter of olie? Specifieke reden? Ons werd margarine aangeraden en ook op de site van het voedingscentrum staat margarine...??

Dank voor al jullie meedenken! Fijn!

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier olie owv KMA. Maar ik vind het eigenlijk ook beter dan boter, omdat je ook daar wat kan afwisselen in soorten en smaken.

19. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik zou juist geen margarine geven maar juist zo natuurlijk mogelijke producten... Daarmaast is margarine geen boter maar een surrogaat boter... Het zijn plantaardige vetten die door een chemisch proces gehard worden, waar ook nog een kleurstof aan toegevoegd wordt zodat het op boter lijkt...
    Gewoon roomboter (al is het euroshopper boter) die ook bij de bakboters staan is allemaal prima.. Zolang je er geen heel pak doorheen gooit is roomboter echt niet slecht en veeeeeel smakelijker dan die nep-boter! ;)

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Olijfolie omdat roomboter i.v.m. KEA niet kon.
    Als ik de ingredientenlijst van halvarine en roomboter of olijfolie naast elkaar leg dan weet ik al genoeg...simpel is beter.

Deel Deze Pagina