Hoi allemaal! Mijn dochtertje is 6 maanden en 1 week oud. We zitten nu sinds een paar dagen op onderstaand voedingsschema. Ik vind het bepalen van de hoeveelheden soms wat lastig! Willen jullie eens meekijken en heeft iemand nog tips voor andere tussendoortjes dan dat ik nu heb (zo rond 15.00 - 16.00 u.)? Overigens kreeg ik van het CB te horen dat we haar drie papflessen moeten geven. Ze is goed op gewicht (ruim 8,5 kilo) en 68,5 cm. Het is een grote meid! Dus ik vond drie papflessen als vrij veel klinken.. maar van anderen hoorde ik dat zij hetzelfde advies kregen. De arts zei dat er in de opvolgmelk niet voldoende voedingsstoffen zitten, dus daarom pap van maken. Ons schema: 06:30 u. Papfles (180/6 + 2 eetlepels Bambix) 10.00 u. Fruithapje (bijv. 1 gepureerd stuk fruit met 1 baby liga erdoor) 12.00 u. Pap (uit een bordje, 180/6 + 6 eetlepels Bambix) of papfles (180/6 + 2 eetlepels Bambix) en een korstje brood. 15.00 - 16.00 u. Diksap + korstje brood of nog een stuk fruit. 17.30 u. Avondeten (potje 6 maanden, eet ze bijna helemaal op). Maak ook wel zelf wat eten en pureer dat, maar dat heeft ze tot nu toe allemaal geweigerd 19.00 - 19.30 u. Papfles (180/6 + 2 eetlepels Bambix) V.w.b. het diksap - ik maak 's ochtends een flesje van zo'n 120-130 cc. Hier drinkt ze gedurende de dag kleine beetjes uit. Ze vindt het erg lekker! Som gaat hij leeg, soms niet. Bedankt alvast!
Hier kreeg hij met 6 maanden ook 3 flessen, maar echt geen 3 papflessen hoor! Geen idee hoe heb CB daar bij komt? Wat een vreemd advies zeg! Ik zou het bij 1 papfles per dag houden en die zou ik dan in de ochtend geven. In de middag begonnen wij dan vanaf 6 maanden met een boterham en 's avonds voor het slapen gaan ook nog een fles. Tussendoor 's morgens kreeg hij 2 stuks fruit gepureerd. Ik gaf liever geen liga's i.v.m. de suikers die erin zitten en het fruit extra zoet maken, waardoor ze de smaken van het fruit niet leren kennen. Ben vanaf 6 maanden zacht fruit ook gaan prakken en dat afzonderlijk te geven. Dus bv. een geprakte peer en een geprakte perzik. 's Middags gaf ik een rijstwafel, cracotte cracker, soepstengel of koekjes van goodies en een enkele keer een nijntje koekje of soms nog een keer fruit.
Je hebt je advies toevallig niet in België gekregen? Hier heet een fles melk altijd een papfles, maar dat betekent niet dat het pap is Eerlijk, drie papflessen per dag is complete onzin.
Hoi Olifantje1991, dank je wel voor je snelle reactie! Goed dat je het zegt van de liga - naar het suikergehalte had ik nog niet gekeken. Ik zocht iets voor naast het fruit en zag baby liga's.. maar dat is goed om te weten. Gaf je in de middag, bij de boterham, dan ook een fles? En soepstengels e.d. Kunnen ze dat al eten met 6 mnd?
@Shakes, nee niet in Belgie Hmm.. nou vreemd verhaal dan.. dus 's ochtends een papfles, 's middags een gewone fles en 's avonds ook een gewone.. of dan wel wat rijstebloem er door bijv.? Dan worden het toch 2 papflessen
Ik heb nooit pap gegeven, ik zag er de meerwaarde niet van. Verse groenten en fruit leren eten vind ik veel belangrijker. Dus op die leeftijd kreeg dochter ook nog geen tussendoortjes, enkel groente en fruit. En occasioneel eens een rijstwafel, maar zeker niet dagelijks. Wil je gepureerd fruit wat vaster maken, kan je ook olvarit 7granen kopen om eronder te mengen.
Ja snap ik hoor, ik heb ze in het begin ook gebruikt, maar door de verhalen hier kwam ik erachter dat het helemaal niet zo goed is voor je kindje als men doet laten geloven. Hier gaf ik in de middag eerst een fles en dan daarna nog een boterham, zat vaak wel een uurtje tussen. Het was met 6 maanden ook alleen maar om te proberen, maar hier ging al snel een hele boterham naar binnen. Korstjes snapte hij niet, dus vandaar dat ik met de binnenkant van een boterham begon. Toen dat goed ging ook de korstjes eraan gelaten. Met 7 maanden at hij een complete boterham. Soepstengels was hier rond de 6 maanden nog wel lastig, was alleen sabbelen. Rijstwafel was ook alleen sabbelen, maar daardoor brokkelde er wel stukjes af waardoor hij ook echt wel wat binnen kreeg.
Wij hadden met 6 maanden 2 papflessen, smorgens en savonds. 10gram (5 schepjes) per fles. De 6 maanden pap vult beter dan de rijstebloem (8mnd pap nog beter maar nu nog ff niet ) Iedereen zegt wat anders op het cb. Laat je vooral niet gek maken en doe wat jij goed vind.