geen obstipatie, wel 3x per dag enorm harde poep, hoe kan dat?

Discussie in 'Voeding' gestart door Annemeis, 17 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi dames,

Wie heeft er verstand van darmen?
    onze zoon van 6 maand heeft 3x per dag hele harde poep. Ook veel. Hij zit dus niet verstopt want hij poept vaak en veel, dit komt doordat zijn maag en darmen heel snel en hard werken (hevige en snelle darmperistaltiek noemde de KA het)
    Nu had de KA gezegd dat lactulose niet meer nodig is (we liepen bij de KA ivm reflux). Want hij heeft geen obstipatie. Maar hij huilt dus wel 3x per dag omdat ie het er niet uit krijgt. Het poepen zelf doet geen pijn maar even ervoor doet het wel pijn.

Nu pak ik als het echt erg is een wattenstaafje en drenk die in olijfolie. Dan smeer ik heel zachtjes zijn kringspier in zeg maar en dan zet ie kracht en komen er keiharde keutels uit... Maar ik ben bang dat ie hier aan gaat wennen en t straks zelf niet meer eruit werkt zeg maar...

Hoe kan zijn poep zo hard zijn als hij 3x per dag poept? en moet ik dan wel of geen lactulose geven?

Hij heeft dit trouwens sinds de bijvoeding, hij krijgt nu 125ml groente per dag en 125ml fruit per dag.... We doen in elke fles 10ml extra water en bij de groentehap ook extra water. Verder krijgt hij al maandenlang probiotica.

Andere gekke vraag misschien: zou het kunnen dat zn anus of kringspier te klein/strak is t.o.v zn dikke darm ofzo? dat de poep dus te breed/dik is om erdoor te kunnen?

Lekker onderwerp maargoed ;)
    Mn opa zei altijd: 'Wat heb je aan al die miljoenen Piet, als je poepen moet en je kan het niet!' Hahaha

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier hebben we hetzelfde probleem gehad. Ook de eerste maanden lactulose gebruikt, maar uiteindelijk daar maar mee gestopt, want leek niet zoveel nut te hebben.
    Hier hoefde hij alleen nooit te huilen bij het poepen (ja heel in het begin, maar met 6 maanden niet meer) hij lag alleen gigantisch te persen en ook lang voor soms maar een paar keutels.
    Maar naar mate hij meer bijvoeding kreeg konden we er meer invloed op uitoefenen. Dus rijstwafels, rijstebloem en gerechten met rijst vermijden, want dat verstopte hier heel erg. Verder heeft hij ook bijna nooit banaan gehad en hij lust het nu niet eens. Altijd donker bruin brood gegeven, bij wit brood merken we gelijk weer verschil.
    Nog steeds heeft hij vaak stevige poep en zal het je niet ontgaan dat hij z'n luier aan het volmaken is. Echter heb ik niet het idee dat hij er last van heeft, dus we laten het zo. Eens in de zoveel tijd zit er opeens een hele smeuiige luier bij, maar nog nooit kunnen ontdekken waar dat nou aan ligt.

Dus ik weet niet of jullie zoontje ook iets van rijstebloem ofzo krijgt, anders zou je daar nog mee kunnen stoppen.
    Verder gaf ik hier juist laxerend groente en fruit. Ondanks dat ze kiwi bv. voor het 1e jaar afraden ben ik dat rond de 7/8 maanden wel gaan geven, zo ook pruimen en af en toe wat uitgeperste sinaasappelsap.
    Aardappel was ik ook altijd zuinig mee, veel aardappel verstopte hier ook.

3. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook een poeper. Toen we begonnen met bijvoeding kon hij 5 keer per dag poepen, is nu eindelijk naar 2 gegaan. Heel veel fruit heeft geholpen en wat vet toevoegen aan eten. Beetje boter of olijfolie wordt alles weer zachter. Of wat avocado overal in doen(is ie gek op)

Van banaan nooit harde poep gehad, wel van appel. Peer valt hier heel goed.
    Heeft nog steeds soms ongemaken voordat ie moet poepen ook al is het heel zacht poep.

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Misschien een rare vraag, maar gezien ook je andere topic, waarom stop je niet een week of 2 met bijvoeding om te kijken hoe het dan gaat? Of ben je al zo lang bezig met bijvoeden dat hij er al helemaal aan gewend is? Want blijkbaar verteert hij de bijvoeding niet, maar krijgt er wel harde poep door? Hij heeft een supersnelle darmperistaltiek, maar de darmen hebben wel de tijd om heel veel vocht te onttrekken? Het klinkt allemaal wat tegenstrijdig, dus misschien reageert hij heel sterk op iets heel specifieks? Makkelijkste manier om dat te achterhalen is stoppen en na de rust heel voorzichtig 1 voor 1 dingen te introduceren, eigenlijk zoals je zou moeten beginnen met bijvoeding (dat heb je misschien ook wel gedaan hoor, is me niet helemaal duidelijk uit je verhalen).

Deel Deze Pagina