Mijn dochter van 6 maanden krijgt vanaf 4,5 maand groentenhap, dit at ze in het begin erg goed, bijna een potje leeg. De laatste paar weken eet ze minder van de groentenhap, soms is het met een half potje al bekeken. Ik vind het lastig om te zeggen of ze nu moe is of dat ze het niet lekker vind. Ik heb de laatste paar dagen uitgeprobeerd of ze een voorkeur heeft, bij het verse zelfgemaakte eten eet ze maar 60 gr van, in het begin at ze daar meer van. De potjes eet ze wel helemaal leeg 125gr. Zal het dan aan de structuur liggen? Ze vind het wel fijn om het eten van de lepel te slurpen. Ze krijgt haar groentenhap rond 17.30-18.00 ze is dan vaak al erg moe, en wrijft regelmatig in haar oogjes. Mijn vraag is zal ik de groenten op dit tijdstip blijven geven of een ander tijdstip, en wat is handig als je straks op een gegeven moment naar 3 flessen moet? Dit is haar schema nu: 7.15 fles 180-6 9.00-10.00 slapen 10.00 fruit 100-125 gr 11.30 fles 180-6 12.30-14.30/15.00 slapen 14.30 ( als ze wakker is, als ze slaapt niks) klein beetje drinken thee/diksap en wil beginnen met tussendoortje. 15.30 fles 180-6 16.30-17.30 slapen 17.30 groentenhap 18.30 bad 19.00 fles 210-7 19.30 slapen Tips zijn welkom!
Misschien kun je het omruilen met de fles van 15.30u??? Maar je kunt het zelf wat beter inschatten denk ik als je na gaat wanneer je dochter het meest wakker en alert is... Of een tijd ruilen met het fruit?? Wij hebben uiteindelijk die fles van 15.30u als eerste laten vervallen bij 7,5mnd... ging eigenlijk min of meer vanzelf. Zie wel dat ze net geslapen heeft voor haar groenten, maar is ze dan eigenlijk nog zo moe?? Wat betreft vers en potje: vers vult veel meer vandaar dat ze er minder van eet dan van een potje. Daarbij is namelijk veel meer water gebruikt om het te maken... Dus denk dat het ip op hetzelfde neer komt qua hoeveelheid!
Dat wist ik niet dat vers veel meer vult!, dat zou het wel eens kunnen verklaren. Ze lijkt tijdens het eten wel moe, maar als ik haar na het eten nog wat yoghurt geef ( 2 eetl om mee te starten) eet ze die wel weer heel enthousiast op. Na het eten gaan we vaak nog even naar buiten of ze is gewoon lekker aan het spelen en dan maakt ze niet een heel vermoeide indruk, vanaf 18.30 wordt ze wel echt heel erg moe. Ik zat te denken om vanaf volgende week over te gaan op de opvolgmelk en dan om 14.30 drinken met tussendoortje te geven en dan om 16.00 groentenhap en yoghurt. of nog een klein flesje erbij als ze dat wil. Wanneer moet je over dan op 3 flessen?? ( Ik snap wel dat het kind het zelf aan geeft, maar wat is een beetje gemiddelde?)
Hoi Wat een gepuzzel met zes maanden ! Mijn dochter is vandaag net 6 maaanden en sinds een week zit ze op drie flessen. Dit is ons schema: 7.00 fles 210 8.30-9.30 slapen 9.30 fruithap 11.30-14.00 fles 210 en dan slapen 14.30 liga of broodkorst met diksap 16.30 groente met wat yoghurt 18.45 papfles en dan naar bed Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Ik zit zelf ook te denken om dat schema aan te houden. Maar ben je in één keer gestopt met de fles van 15.30 of steeds minder gaan geven? Ik ben nu begonnen met de opvolgmelk te mengen met de zuigelingenmelk, denk dat ik over een week wel over ben op volledige opvolgmelk.
Ik heb eerst de 2 middelste flessen verlaagd en na ongeveer 2 weken heb ik die fles eraf gehaald, ik merkte dat ze toe was aan wat vastere voeding. Succes met het schema
Deed je dan in het begin om 15.30 een kleinere fles en dan om 16.30 groentehap? Ik zat zelf te denken om dan om 16.00 groentehap te geven en dan als toetje bijv 120 cc melk. Zal dat wat zijn? Ze vind yoghurt ook wel lekker, kan ik ook dan ipv de fles yoghurt geven?
Ja, tot dat ze het hele potje groente op kon, toen heb ik de fles eraf gehaald. Je kan yoghurt prima als toetje geven en de fles weg laten, ze moeten er de eerste 2 dagen even aan wennen dat ze geen fles meer krijgen, maar daarna gaat het super!
Onze zoon is nu 8,5 maand oud. Dit is zijn schema 7.00 / 7.30 uur fles 180cc 9.00 - 10.00 slapen 10.00 uur fruithap 12.00 uur halve boterham en fles 180 cc 16.00 uur groentehap en fles 150 cc 19.30 uur fles 210 cc met 3 schepjes rijstebloem Willen de fles van 16.00 uur eigenlijk vervangen door yoghurt. En de andere flessen dan 210 cc maken. Weet eigenlijk niet of de fles van 12.00 uur ook minder moet omdat hij nu een halve boterham eet. Lastig hoor!
Hier bijna 6 maanden maar vanaf 5 maanden het volgende schema; 07.00 fles 180/6 09.00 fruit Naar bed 12.00 kwart broodje (binnenkant geef ik in zijn mond korst in zijn hand en af en toe sabbelt hij erop maar echt snappen doet hij dat nog niet) Tuitbeker met een klein laagje water/limo denk 10 a 20 cc en dit doet hij "zelf". En weer fruit. 14.00 fles 150/5 16.30 groot potje groente. 19.00 fles 210/7 Tijden varieren ligt eraan hoe laat hij wakker wordt. Brood groente en fruit gaat de ene keer helemaal op en soms de helft. Nutrilon nr 2 al vanaf 5.5 maanden en door de fles gaat nutriton.
ik zou de fles van 15.30 laten vervallen en dan rond 16.00 het groentehapje geven en dan als toetje rond 16.30 een klein flesje. Dat flesje vervalt dan als ze meer van het groentehapje gaat eten.
Ons zoontje is ook 8,5 maand en hij heeft het volgende schema 7.30 papfles 180 cc 9.00/10.30 slapen 10.30 fruithapje 12.30 1 boterham 13.30 klein flesje 65 cc 13.45/16.00 slapen 17.00 groentehapje + kwark 19.30 fles 180 cc
Ik ben nu de groentehap om 16.00/16.30 gaan geven, ook omdat ik naar 3 flessen mocht. Op zich gaat het redelijk, ze eet nu zo'n 100/125 gr groenten en 60 gr yoghurt. Ik heb ze een uur later nog een klein flesje van 60 cc gegeven, maar denk dat ze meer moe was dan honger. Als ik sommige lees die dit schema pas hebben met 8 maanden, ben ik er vroeg mee. Ik heb het gevoel dat ze met 6 maanden opeens alles moeten --> bijna alles eten, uit beker leren drinken, 1 fles eraf. Dat kan toch allemaal niet in één keer. Wordt er soms een beetje onzeker van. Hoelang duurt het dan ongeveer voordat een baby echt brood gaat eten. Ze sabbelt er nu wel op, maar krijgt kokhals neigingen en spuugt het dan weer uit.
Ze sliep hier nog heel lang van 8.00 tot 9.00 of 10.00 (nu niet elke dag meer) en toen begonnen daarna met het fruit als ze daar van wakker werd en daardoor is de fles van 11.00 opgeschoven naar 12.00 en daar kreeg ze eerst nog half fles half pap van en nu een klein flesje 120+4 met brood en heeft ze een mooi slaapje gekregen van ongeveer 13.00 tot 15.00 Ik zou de fles die je tussen 11.30 en 14.00 hebt rond 12.00-12.30 geven en dan in plaats van zo'n grote fles dan de helft als fles en de helft als licht volkoren pap geven tot ze het brood goed eet. Dan heeft ze door de pap ook een lekkere vulling. Hier ben ik niet meteen gestopt met de fles van 15u maar steeds kleinere flesjes blijven geven om 15u tot ze het zelf niet meer wilde. Heb heel lang 90+3 aangeboden maar op een gegeven moment hoefde het niet meer. Dus die ging eraf. De fles van 22u verviel hier pas een paar weken geleden. En ze heeft nog heel lang 1 tot 1,5 uur geslapen na de warme hap totdat ze de laatste fles kreeg. Sinds kort kan ze het volhouden en kunnen we het rekken met een badderbeurt niet elke dag natuurlijk maar als je het een beetje zat gaat worden en het is nog maar 18u dan even badderen. Het is nu wel met naar bed gaan hier een beetje rottig met ons eigen eten en we zijn aan het proberen als het lukt om met haar te gaan eten. (zou eigenlijk alles op moeten schrijven want je vergeet het zo snel...)
Sundance probeer haar dan na de warme hap eerst nog even naar bed te brengen, hier had ze zo snel na het eten nog geen zin in een fles. Misschien dat ze dan eerst nog even slaapt en dan kan je alsnog rond 19u de laatste fles geven.
Ze gaat na de groentehap van 16.00/16.30 ook nog even slapen, meestal van 17.00-18.00. Ze is de laatste tijd nogal veel moe, ook al slaapt ze best veel. Misschien van alle indrukken.