Hai Eveline, Nog een ander vraagje. Mijn dochter (17 mnd oud) is ook niet zo'n fantastische eter. Ze eet tegenwoordig eiegenlijk alleen als je haar afleidt met speelgoed. Anders is ze niet geïnteresseerd.Gevolg is natuurlik wel dat ze gevoerd moet worden met een lepeltje, terwijl ze nu misschien al wel zelfstandig zou moeten kunnen eten? Ik heb echter ook wel vaker geprobeerd eten als 'fingerfood' dus in hapklare stukjes voor haar neer te leggen, zodat ze met haar handen kan eten, maar dan eet ze een paar stukjes vlees en aardappels en maait de rest van tafel of gaat ermee zitten kleien en knoeien. Alles prakken en een lepel geven werkt niet omdat ze dan met haar handen erin gaat zitten en ook weer 'roeren' en 'kleien' ermee. Dingen zoals erwtjes en rijst zijn al helemaal rampzalig omdat ze die per drie in haar mond stopt, en dan ben je anderhalf uur later dus nog bezig. Maar zover laat ze het ook niet komen, want na een kwartier wordt alles toch weer van tafel afgemaaid. Het enige wat dus resulteert in 'genoeg' eten is haar iets anders te doen te geven en ondertussen een prakje voeren met een lepeltje. Mijn vraag is wat eigenlijk normaal is op deze leeftijd met eten aanbieden? Met de handjes en in stukjes, of met een lepel of vork en in stukjes? Of toch een prakje? Alles door elkaar, of juist niet? En hoe kom ik van dat speelgoed tussendoor af, want zonder speelgoed lijkt het gewoon niet te werken, maar met speelgoed wordt het eten één grote chaos. Ik hoop dat jij kan helpen! Groetjes!
Hallo Jessmin, Op zich kan het afleiden geen kwaad hoor, als je kindje op die manier goed eet. Er komt vanzelf een fase dat ze alles zelf willen doen. Groetjes eveline
Gelukkig dat het geen kwaad kan. Moet wel eerlijk zijn dat ik gek word van alle speelgoed dat op de tafel en eronder ligt hoor. Dus als het even kan zou ik er wel weer vanaf willen. Wat is de beste manier om een kindje van haar leeftijd nu eten aan te bieden? (stukjes, prakje, door elkaar, apart, etc.) En met of zonder bestek?
Hallo Jessmin, Het eten in kleine stukjes aanbieden is goed. Apart of door elkaar maakt niet veel uit. Het verschilt ook per kindje of ze al zelf willen/kunnen eten of geholpen worden. Groeten eveline
Inmiddels ben ik door al het interessante speelgoed heen en het eten gaat steeds slechter. Niets helpt echt meer en het is een puinhoop na het eten omdat ik maar allerlei afleidingsdingetjes probeer te geven aan haar... Misschien moet ik dan maar gewoon meteen stoppen met proberen als ze het eerste hapje dan niet wil? Zoals nu wil ik het ook niet, wordt er echt tureluurs van...