eten

Discussion in 'Voeding' started by martjemar, Feb 18, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. martjemar

martjemar Actief lid

Mar 11, 2007
    150
    0
    0
    Brabant
    Heb een zoontje van 16 maanden.

Ik vraag me af hoe jullie het met avondeten doen.

Ik geef eerst mijn zoontje eten en dan gaan wij eten.Dan pikt hij ook nog wat eten mee van ons.

Alleen twijfel ik of ik het goed doe.Of ik niet eten moet geven als wij aan het eten zijn.Zelf eten kan hij nog niet.

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Waarom laat je je kindje niet zelf eten dan eigenlijk vraag ik me af? Dat zal ie toch een keer moeten leren en 16 maanden lijkt me zeker oud genoeg om dat te oefenen/leren, maar oke das mijn mening.

Hier hebben alle drie de kinderen vanaf 6.5 maand bijvoeding gekregen. De oudste twee eten vanaf ong 7.5/8 maanden op dezelfde tijd als wij en dus ook gewoon samen met ons aan tafel. De eerste ong 8/9 weken aten ze op een andere tijd dan ons, dit omdat dat iets beter uit kwam met de voedingstijd aan de borst, we wilden het namelijk tussen 1 voeding aan de borst in doen. De jongste krijgt de bijvoeding vanaf het begin om dezelfde tijd als dat wij zelf eten, ook gewoon bij ons aan tafel dus.

De eerste weken gaven wij een hapjes/stukjes van de vork en gaven daarnaast een stukje ongesneden groenten in de hand, dit voor extra herkenning van de groenten en het leren wat je ermee 'hoort'/'moet' doen, en hoe die groenten er dus uitzien wanneer ze niet in grove stukken gesneden zijn. Vanaf ongeveer 9 maanden eten ze zelf hun groenten/rijst/pasta met hun vorkje of 'stiekum' met hun handjes. Gaat hier prima. Daarbij vinden wij het dus belangrijk om met zn allen aan tafel te zitten, dingen te bespreken dan, en gewoon de gezelligheid van het samen aan tafel eten. En vinden het dus belangrijk dat dat gewoon vanaf kleins af aan word 'aangeleerd'.

Das dus zoals wij het doen.

Dit topic hoort overigens niet bij Baby&Dreumes, maar zou beter staan bij Voeding, gezien eten mi voeding is ;)!

Liefs, Hanneke!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier een zoontje van 18 maanden en wij wisselen het af. Een paar dagen per week eten we samen. Kick krijgt dan zelf een bakje met een lepel of vork en gaat dan proberen (gebruikt vaak zijn handen) en ondertussen geven wij goeie happen. Is gezellig maar voor ons wel vroeg (18:00)
    Andere dagen krijgt Kick eerst eten (zelfde principe: zelf een beetje om te oefenen en tussendoor mama / papa happen geven). Ik vind het prima als hij met zijn handen eet en we juichen hard wanneer het lukt om met een vork of lepel te eten. Hij mag niet gooien met z'n eten en verder zoekt ie het maar uit.

Je doet het goed wanneer jij je er goed bij voelt. Het is handig als je kindje leert met anderen aan tafel te zitten en zien eten doet vaak ook eten etc maar het is geen absolute must.

4. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Wij eten met z'n viertjes aan tafel. Ik geef mijn zoontjes (tweeling) met rechts het eten en zelf eet ik met links. Dus dan eten we allemaal tegelijk. Zie het absoluut nog niet zitten dat ze er zelf mee aan de slag gaan. Dat word 1 grote bende.
    Ik vind het ook belangrijk om met z'n allen aan tafel te zitten.

5. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Jan 1, 2008
    4,557
    0
    0
    Mijn meisjes
    Hellevoetsluis
    Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat jullie je kindjes het niet zelf laten proberen met 16 maanden!
    Lisa eet vanaf een jaar al altijd zelf en tegelijk met ons.
    Daarvoor wel tegelijk maar gaf ik het nog vaak aan dr.

6. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Dat is toch juist hoe kinderen leren? Door dingen zelf te doen en er een lekkere knoeiboel van te maken; gezicht schoonpoetsen, tafel en grond ook en de kleertjes in de was; niks aan de hand!!
    Iris is nu 21 maand en eet veel met bestek maar ook nog wel met de handjes hoor en soms zit de yoghurt achter d'r oren; prima toch?

Iris eet al heel lang met ons mee; gezellig met z'n allen aan tafel. Soms at ik eerder met haar omdat ze te moe was om tot 18u te wachten. Nu al heel lang eten we met z'n 3-tjes. Vind t echt een sociaal gebeuren en voor haar ook goed om te leren dat ze bv even moet wachten voor ze van tafel mag.

7. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83

Dat ze vies worden maakt me niks uit, maar wel wat ze allemaal op de grond smijten. Alles word altijd van hun tafeltje af gegooit. Weet nu al zeker dat de borden er af gegooid worden. En weet ook zeker dat ze het bestek op de grond gooien. Dus nee ik zie dat absoluut nog niet zitten.

8. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Iris heeft dat ook even gedaan, maar dan was de consequentie dat we haar bord even wegzetten...dat vond ze vreselijk, uiteindelijk is dat dus 3x gebeurd en daarna niet meer.

9. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    We hebben het wel eens geprobeerd hoor maar dan heel simpel met brood en een vorkje maar dat ging ook voor geen meter.
    Daarom zie ik het nu nog niet zitten met warm eten. Komt vanzelf wel, ze proberen wel eens hun lepel uit hun bord te pakken maar vervolgens word er mee rond gegooit.

10. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    wij eten vaak laat omdat we tot laat moeten werken, en mannetje heeft rond 5u honger. Dan schuiven we hem vaak aan met zijn stoel en werkt hij nog wat van ons naar binnen :).
    Als ik eerder thuis ben, geef ik hem in de keuken eten, kan hij mooi met mij meekijken en ondertussen stop ik er af en toe een hapje in.
    Als we allebei op tijd thuis zijn, eet hij tegelijk met ons. We geven hem wat stukjes om zelf te klooien en ondertussen af en toe die lepel er in ;)

11. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,206
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Wij eten altijd met elkaar gezellig aan tafel en passen ons ook een beetje aan aan zijn etenstijden. Vroeger aten we meestal later en nu rond 17.30 á 18.00. Met elkaar eten doen we vanaf het moment dat hij echt avondeten krijgt. Zelf eten doet hij nog niet. Af en toe geven wij hem wel een grof stukje in zijn handje en dat lukt hem wel het op te eten:)

12. martjemar

martjemar Actief lid

Mar 11, 2007
    150
    0
    0
    Brabant
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik heb ook een lepel geven kijken wat hij ermee gaat doen.

Share This Page