Voedingsschema beeb 7 mnd? Te veel?

Discussie in 'Voeding' gestart door minimee, 29 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Vroeg me eventjes af hoe dat jullie schema eruit ziet, en of dat mijn schema een beetje 'ok' is:p. Mijn zoontje is nu 7 maanden. Vind het best lastig!

07:00/ 07:30: Papfles 180+6 schepjes opvolgmelk
    10:00: 200 gram fruit+ wat diksap
    12:00/ 12:30: 1 boterham met een beetje boter/smeerkaas of appelstroop+ wat diksap
    15:00: fles 180+ 6
    17:00: 200 gram groente+ wat diksap
    19:00/19:30: fles 180+6

Op een dag drinkt hij dus ook nog zo'n 200ml diksap (thee en water probeer ik ook te geven maar dat drinkt hij tot op heden écht niet).

Mijn zoontje weegt nu 8 kilo. Is dit een beetje een regulier schema? Heb aan t CB een schema gevraagd, maar kreeg te horen dat ze die niet meer geven en je het een beetje moet aankijken:(:(

Alle flessen gaan overigens schoon op, en groente en fruit en boterham gaan er ook moeiteloos in.. Heb soms wel eens t idee dat t best behoorlijk 'veel' is, maar hij werkt t allemaal moeiteloos weg :p. Gewicht zit ook netjes op schema geloof ik!

2. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Ik zou toch echt proberen diksap te minderen tot 1 beker per dag. Het is een kwestie van wennen. Baby's vinden zoet nou eenmaal lekkerder dan andere smaken. Mocht je toch iets lekkers willen geven: er zijn pakken spa bosvruchten (zonder prik) daar zit weinig toegevoegde stoffen in. Geen suiker, geen calorieën e.d. Mijn dochter drinkt dit vanaf 9 maanden en is er nog steeds dol op!

Misschien een tip om water te leren drinken: een bordje pap geven 's morgens met een fles/beker water. Dan is de dorst het grootst. Op die manier begin je de dag goed en zit je niet gelijk aan het diksap.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje is wat ouder en eet graag maar eet toch wel iets minder. Hij is wel groter (9,3 kg 73 cm denk ik)
    ontbijt: bv + cracker
    fruit: meestal vers anders een potje van 200 gram + water
    lunch: 1 boterham (boter of niets) + thee
    tussendoor: bv (150 ml) soms met een rijstwafeltje, fruit of rauwkost
    avond: flink bordje vol (voornamelijk vega) + bakje volle kwark
    voor het slapen: bv

hier eigenlijk geen diksap nog (komt wel in de vakantie of daarna)

Ik zou veel liever diksap geven trouwens dan Spa Bosvruchten

(Ingrediënten: Spa® mineraalwater 82,9%, vruchtensappen 7,6% (appel, mix van bosvruchten: zwarte bes - vlierbes - framboos - braambes - blauwe bosbes - kers (3,3%), druif, citroen), glucose-fructosestroop, suiker, voedingszuur: citroenzuur, natuurlijke aroma’s, vitamine C)

diksap bevat geen glucose-fructosestroop en geen toegevoegde suiker...

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou de dag begin je echt slechter dan met diksap. Maar water drinken is wel een goeie tip.

Je geeft dan light vrees ik?

Bosvruchten Light

Ingrediënten: Spa® mineraalwater 86%, vruchtensappen 12% (appel, mix van bosvruchten: vlierbes - zwarte bes - framboos - braambes - blauwe bosbes - kers (4,2%), druif, citroen), zoetstoffen: cyclaamzuur - acésulfaam K - sacharine, zuurteregelaar: trinatriumcitraat, natuurlijke aroma’s, voedingszuur: citroenzuur, vitamine C.

5. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Cygnet, ik dacht idd ook dat diksap het minst 'slecht' was qua 'zoete' drank. Het is ook maar een inie mini laagje wat ik in zn flesje doe en vul de rest aan met water. Net om even het 'smakeloze' van water af te halen.
    Vind t lastig vergelijken met jouw schema, aangezien jij natuurlijk BV geeft, en je niet weet hoeveel je kleine binnen krijgt.

Maar zal ik hem dan iets minder fruit of groente geven? Of kleinere flessen? Ik vind t zo lastig! Zien de tijden van de voedingen er wel goed uit?
    Iemand een alternatief of aangepast schema wat ik zou kunnen proberen?

6. gusto

gusto Niet meer actief

Ik snap niet zo goed waarom het 'smakeloze' van het water af moet. Als ze niet anders gewend zijn wordt het ook niet gemist. Mijn dochter en zoon (ook 7 mnd) drinken gewoon de hele dag water.

Maar goed, schema lijkt me prima! Wij zitten eigenlijk op hetzelfde, werkt hier prima en lijkt me niet teveel. Mijn zoontje is tegen de 9 kilo.

8:30 180/6
    10:30 fruit
    12:30 pap *
    15:30 180/6
    18:00 warme hap (groente met pasta/rijst en soms een beetje vlees)
    20:00 180/6

* wij wonen in het buitenland, hier wordt geen brood gegeven en de pap is op basis van groentebouillon met mini pasta er in
    ** als we een dag niet thuis zijn krijgt hij zijn 15:30-fles als lunch met een beetje granen, en om 15:30 een tussendoortje, rauwkost oid

7. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Thanks voor je schema, fijn om een beetje te vergelijken :). Het is niet zo dat ik hem perse iets zoets te drinken wil geven, liever niet dan wel. Probeer hem dagelijks water of afgekoelde lauwe thee (rooibos/kamille) te geven. Ben zelf ook heel erg gericht op gezond eten en drinken, en vind dat voor mijn zoontje bijna nog belangrijker dan voor mezelf...maar hij weigert dan gewoon echt te drinken. Zodra ik een beetje diksap toevoeg, drinkt hij ineens wel en dan ook vaak best veel. T is dus ook niet zo dat hij geen behoefte heeft aan drinken. Ik ben ook niet begonnen met diksap, maar met water en thee..alleen weigert meneertje gewoon pertinent het te drinken ;)

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij geven thee (met een 1/2 lepeltje kv erdoor). We zijn begonnen met 50% melk en 50% thee... thee met een beetje melk is volgens mij heel gewoon toch? Ik vind het niet lekker maar goed... er zijn hele naties die het zo drinken ;)

TS: ik geloof niet dat er iets mis is met je schema maar ik zou persoonlijk de flessen kleiner maken. Als ze vaste voeding gaan eten dan verandert de melk van voeding naar vocht en je hoeft in zo'n klein lijfje dan geen volwassen beker te 'gieten'.

Die tussendoortjes zijn eerst melk maar worden op een gegeven moment vervangen door iets anders. Degene voor het slapen als laatste

Het was:
    ontbijt: melkvoeding is nu melkvoeding + cracker
    tussendoor: fruit (nieuw voedingsmoment) + water
    lunch: melkvoeding is nu boterham + thee (kan ook melk zijn)
    tussendoor: melkvoeding wordt snackje + water/sap
    avondeten: avondeten (nieuw voedingsmoment) + water
    tussendoor: melkvoeding

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

TS: mijn andere kinderen kregen op deze leeftijd flessen en toen was het:

180/6 + pap
    fruit
    boterham + thee of kleintje melk 90/3-120/4
    melk 150/5
    warme maaltijd + volle Franse kwark (vanaf 9 mnd dagelijks)
    voor het slapen gaan 180/6

Mijn dochter heeft nooit flessen van 180/6 gedronken (behalve in de ochtend).. zij kwam niet verder dan 150/5

Diksap is prima hoor maar het is handig om je kindje op een heel jonge leeftijd water te leren drinken. Het is naast enorm gezond ook heel handig (want eigenlijk altijd wel beschikbaar). Zoete drankjes hoeven ze niet leren te drinken.. dat vinden ze bijna zonder uitzondering wel lekker.

10. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Ohja, das ook wel een idee Cygnet. Ga ik eens proberen.

Dus eigenlijk de flessen van 180/6 minderen. Ik weet dat beebs tot een bepaald aantal maanden eigenlijk alleen goed groeien op melk en dat de bijvoeding eigenlijk niet zo van belang is. Meer om ze te laten 'wennen' zegmaar..maar die fase zijn we dus al voorbij ;)?
    Misschien dan de middagfles minderen naar bijvoorbeeld 120/4?

11. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Prima schema hoor!
    Ik heb ongeveer hetzelfde, alleen krijgt ze hier na de boterham een kleiner flesje van 120/4.
    Mijn ervaring is, dat wanneer ze te veel krijgen, ze gaan spugen. Dan kunnen ze niet alles verwerken.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou beginnen met 150/5 en de diksap te vervangen door water. Volgende stap een crackertje, rijstwafeltje of rauwkost oid erbij geven en verder terugbrengen of uiteindelijk vervangen door water / thee / diksap (mag best een keertje per dag hoor)

Wat voor een pap gebruik je in de ochtend?
    thee 50%/50% en dan langzaam de verhoudingen veranderen :D

13. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat ik me dan afvraag is of hij het dan wel drinkt door het smaakje of dat het echt dorst is?

Met 7 maanden zag het er bij ons ongeveer zo uit:
    o: borstvoeding
    t: 1 a 2 stuks fruit
    l: borstvoeding en brood met roomboter
    t: borstvoeding
    d: groenten (evt wat pasta/aardappel/peulvruchten, afhankelijk van at we zelf aten), soms een beetje griekse yoghurt
    voor het slapen: borstvoeding
    (beetje schematisch neergezet, liep wel eens anders ;) ).
    Bij de maaltijden een beker water op tafel.

Op die leeftijd dronk ze naast melk ook niet meer dan een paar nipjes water of thee, dit kwam pas later. Ze drinkt nu ook alleen water of thee en incidenteel wat zonnatura/goodies sap (pakje op verjaardag, sinds ze ruim een jaar is en ook graag een pakje wil als de andere kinderen dat hebben).

Spa fruit zou ik zelf inderdaad niet doen, de gewone variant bevat glucose-fructosestroop en de light-variant kunstmatige zoetstoffen. Diksap bevat alleen suikers uit fruit en geen toegevoegde (in mijn ogen) rommel en vind ik dus een betere keuze.

Ik begrijp dat vergelijken met mijn 'schema' wat moeilijker is maar bij ons kwam het pas iets later dat ze echt wat meer ging drinken van water/thee.

Wij kregen nog wel een richtlijn mee van cb (heb ik niet echt gevolgd, hebben gekeken waar onze dochter op dat moment aan toe was). Als je het fijn vind kan ik het wel even overtypen:
    7-8 maanden
    o: bv of opvolgmelk (evt met granenpap)
    t: fruit 3 eetlepels en bekertje water
    l: borstvoeding of opvolgmelk en 1/2-1 sneetje brood met margarine (geef zelf liever roomboter) evt met beleg of soep (???)
    t: water met cracker/bisctuit/rijstwafel/soepstengel of broodkorst
    d: 3 el groenten, 2 el rijst/aardappel/pasta/couscous/peulvruchten, 1 el vlees/vis/kip/ei/tahoe (deden wij zelf later)
    voor het slapen borstvoeding of opvolgmelk

14. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Thanks, hier kan ik wel wat mee! Hij krijgt ook echt zéker meer groente en fruit.. krijgt de ene keer vers en de andere keer potje. Even om een idee te geven; bij vers bijvoorbeeld een banaan+kiwi+peer (3 stuks dus, gaat er moeiteloos in....!!) En bij potje; 200 gram (zo'n groot potje zegmaar van 6+ of 8+). Groente idem. Misschien dit dan ook iets minderen? Of is dit niet nodig?
    Ik ga dan toch maar eens proberen de diksap achterwege te laten.. ik had alleen zoiets van; je bouwt natuurlijk flessen terug, dus krijgen ze minder vocht binnen. Op een gegeven moment zaten we namelijk met flesvoeding op zo'n liter vocht per dag. Dat is nu zo'n 500-600ml..het leek mij dat ze dan toch echt extra vocht nodig hadden, maar aangezien hij weigerde lauwe thee en/of water te drinken ben ik toen wat druppels diksap gaan toevoegen om er toch voor te zorgen dat hij voldoende vocht binnen krijgt.. maar ik begrijp dat dat dus niet echt nodig is en dat een paar slokjes water op een dag gewoon genoeg is?

15. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Nee ik geef geen light.

16. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Cygnet; ik geef granenpap van Bambix 'smorgens!

17. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik heb niet alle reacties gelezen, dus als ik het een en ander herhaal...sorry ;)

Heb je het idee dat hij te veel krijgt? Is hij te zwaar? Ik denk dat het op zich wel meevalt hoor.
    Ik zou echt echt minderen met de diksap. Als je niet consequent water aanbiedt, zal jouw kindje dit ook niet gaan drinken. Mijn dl drinkt nu nog liever water dan wat anders, het eerste jaar kreeg ze alleen water en thee. Ook een beetje oppassen met broodbeleg als smeerkaas. Erg zout. Hier is vaak ongezouten roomboter nog steeds een prima broodbeleg. Sommige mensen vinden het zielig om kinderen water of brood met boter te geven, maar ze weten toch niet beter?? Wij zijn degene die verpest zijn met alle toevoegingen...:)

18. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Ja hoor. In fruit en groente zit ook veel vocht.
    Wel water en thee aan blijven bieden hoor!

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

IN de andere variant zit suiker vandaar dat ik het dacht.. je was nogal duidelijk dat er GEEN suiker in zou zitten.

@TS: vergeet niet dat in groenten en fruit ook veel vocht zit. 500 ml vocht naast groenten en fruit is genoeg hoor. Liever iets meer maar dat hangt natuurlijk ook enorm van de persoon af. Je hebt altijd ergens natnekjes :D

Granenpap is prima 's ochtends.

Mijn zoon kreeg ook diksap (nog trouwens.. hij wordt 6) en hij drinkt het allerliefst water. Ach, een beetje diksap is echt niet zo'n punt maar alleen maar diksap lijkt me niet de bedoeling. Hier was het: één beker en daarna water. Nu trouwens nog.
    Thee met een smaakje (aardbeien of bosvruchten oid is ook een optie)

20. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hier

7.30 fles 180/6 met 2 eetlepels granenpap van Bambix
    9.30 fruit 1 banaan of 2 kleine stuks fruit met water, nog niet veel ivm reflex.
    11.30 boterham en fles 100/3
    15.00 rijstwafel en fles 100/3
    17.30 1 aardappel en 3 wortels/bloemkoolroosjes/broccoliroosjes oid en 50ml yoghurt
    20.00 fles 180/6

Zoals gezegd, gewoon water proberen idd, verder ziet het er prima uit.
    Heb wel een mannetje die qua lengte en gewicht 2 lijnen boven het gemiddelde zit

Deel Deze Pagina