Hallo allemaal, Mijn dochter van 13 maanden lust geen brood. Ze lust ook geen wit brood. Ook geen beschuitje. Wat ze sinds een paar dagen bij het ontbijt eet: rijstwafel een klein stukje maar. Met een beetje jam erop. Dit is haar voedingsschema: 8:00 uur: 120 ml flesje melk 9.30 uur: stukje rijstwafel met jam en een schaaltje yoghurt 10.00 uur: Water/thee/sapje 11.30 uur: knijpfruit/banaan 13.00 uur: 120 ml flesje melk 15.00 uur: water/thee/sapje 17.00 uur: baby potje en daar eet ze een paar eetlepels in een schaaltje opgewarmd in de magnetron. Het cb zei dat ze gewoon gemiddeld is. Met 11 maanden was ze: 10 kilo en 75 cm. Graag tips en advies. Liefs, Mama van Sanne
Ik vind het eerlijk gezegd vooral erg weinig wat ze krijgt. Krijgt ze geen verse groente of fruit of evt andere tussendoortjes? Eigenlijk lees ik in je schema 1-2 tussendoortjes en 1 hoofdmaaltijd. Hier gingen ze vanaf 1 jaar grotendeels mee in ons eetruimte van 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. Eet ze ook geen pap? Of bijvoorbeeld (havermout) pannenkoekjes of een bakje yoghurt met fruit? Ter vergelijking wat ze hier toen (ongeveer) kregen: Vaak vroeg in de ochtend al een fles van 150cc melk Ontbijt: 1 boterham met beker thee of bakje yoghurt Tussendoor fruit 1-2 stuks, bijv halve peer en halve banaan, maar ook druiven, aardbei, kiwi en appel Lunch 1-2 boterhammen en water of volle melk erbij Tussendoor nog een keer fruit of een koekje oid zoals rijstwafel, soepstengel of een cracotte cracker Avondeten was meestal met de pot mee, soms wat uit de vriezer of een potje. Oudste kreeg grof geprakt, jongste at het liefst gewoon stukjes net zoals wij aten. Daarna nog een beetje griekse yoghurt. Voor het slapen nog een flesje melk en later bekertje water, volgens mij verviel die fles rond de 13/14 maanden bij allebei. Heeft ze wel beter/meer gegeten of altijd zo weinig (variatie)?
Ja, ze heeft altijd zo gegeten. Pap vindt ze ook niet zo lekker. Maar 's avonds eet ze dus van die 12 maanden potje. Soms eet ze ook fijn gepureerd met de pot mee.
Oh en vanochtend heeft ze een halve boterham met boter en jam gegeten. Misschien gaat het wel de goeie kant op.
Maar heb je haar wel meer/anders aangeboden en blijf je dat doen? Baby's/kleine kinderen, maar ook volwassenen hebben minstens 10-15x aanbieden en proeven nodig om aan een smaak te wennen en te ontdekken of ze iets lekker vinden. Ik zou dus bijv dagelijks fruit aan blijven bieden ipv knijpfruit, samen eten kan daarbij ook goed helpen. Is er een reden dat je alles nog fijn pureer? Wel fijn dat ze in elk geval wat brood heeft gegeten! Kan ook prima een fase zijn dat ze bepaalde dingen even niet willen eten of weigeren.