Mijn zoontje is nu 6,5 maand en het eten is de laatste weken echt een drama Melk, fruit, groente het wil allemaal niet van harte, het enige wat hij met smaak eet is pap van een lepeltje (maar ook dat doet hij bij het kdv en oma niet met gemak) Van de melk drinkt hij ongeveer 150ml, fruit en groente gaan met een hele boel geduld met een half uur erin. Zijn schema is nu als volgt: 7.00 uur fles (op mijn werkdagen om 6 uur) 10.00 fruit 200 gram, evt met geprakte liga en met sap 14.00 uur pap 16.30 uur halve fles (wil hij vaak niet) 17.00 uur groente 200 gram en sap, evt babyyoghurt als hij niks van de halve fles op heeft 20.00 uur fles, verschuiven we nu naar 19.00 uur omdat hij vaak in slaap valt tijdens de laatste fles Naast dat het me erg onzeker maakt is het ook echt frustrerend (voor ons, het kdv en de oppasoma's). Iedereen heeft een mening, maar geen oplossing. Nou weet ik wel dat ik zn mama ben en hem het beste ken, is het toch heel irritant om te horen dat dit echt extreem is, vervelend gevonden wordt en iedereen zich zorgen maakt. Geeft mij niet het gevoel dat ik n goede mama ben :x terwijl ik dat nou toch echt wel heeeeel graag wil zijn. Thijs is druk bezig met zijn eerste tandjes, heeft dubbele reflux die we onder controle houden met aangepaste voeding en vaste voeding. In mijn ogen kan het dus ook een fase zijn, maar ja, ik weet t niet.... Mijn grootste punten van zorg zijn; - krijgt hij wel genoeg melk binnen - wat kan ik eraan doen om mn mannetje met wat meer plezier te laten eten? Of is dit best wel veel? Ik ga nu overal aan twijfelen...Ik dwing hem niet meer, dat werkt echt alleen maar averechts Ik kijk uit naar jullie tips!!!!
Ik heb geen flauw idee hoeveel gram fruit mijn mannetje eet, maar 200 gram groente vind ik behoorlijk veel voor een kindje van net 6 maanden. Begint hij er wel met smaak aan? Want ik kan me voorstellen dat hij op een gegeven moment vol zit, zeker na die halve fles om 16.30 (oké, die drinkt hij vaak niet, maar ik neem aan dat hij er dan toch wel iets uit drinkt). Is die pap ivm de reflux? Anders misschien brood proberen? En misschien het sap bij het fruit weglaten (fruit bevat al veel vocht) en dan later een (klein) flesje geven om de tijd tot de "lunch" te overbruggen? Ik weet niet hoe zijn slaapritme is? Moeilijk om zo tips te geven.. ik wens je in elk geval veel succes!
De pap is omdat hij "te licht" is, hij is qua curve lengte +1 en gewicht en hoofdomtrek -1 van het nederlands gemiddelde geadviseerd door het cb. Na de eerste voeding en na het fruit slaapt hij weer, dus dan zou ik hem weer wakker moeten maken voor een flesje. De sap heb ik gedaan omdat hij wel dorstig is, maar geen melk wil drinken. Brood proberen we wel, maar meer dan wat sabbelen op n broodkorstje is het niet, dat spuugt hij vrolijk weer uit. Die halve fles, bij mij drinkt hij een paar slokken, maar dan houdt het echt op, en aan fruit en groente begint hij ook niet met enthousiasme, alleen de bruine bonen met appel worden nog met een open mond ontvangen. Bedankt
Misschien dan toch wat minder fruit en groente geven, als hij te licht is? Kindjes van die leeftijd halen de calorieën uit de melk en niet uit fruit/groente (wij trouwens ook niet, denk maar aan een simpel dieet, volle zuivel laat je dan staan, terwijl je juist meer groente en fruit eet).
Hmm, door zijn reflux en lichte gewicht is juist geadviseerd meer groente en fruit te geven. En hiervoor at hij de groente en fruit met smaak op.
Het is wel een beetje een fase. Hier gaat het nu aardig. Op het middageten na. Wel vind ik dat je het in de middag allemaal dicht op elkaar probeert te proppen en dat kan best wel eens het probleem zijn! Ons zoontje heeft ook erge reflux dus dat probleem kennen we. Hij drinkt al ruim een maand geen flessen meer. Wij hebben dit: 07.00 200 ml pap (bord) 09.00 100 gram fruit met 1 liga (waarom geef jij 200 ? ) Na het fruit naar bed en dan slapen tot 11.00 a 11.30 12.00/12.30 135 ml pap (gaat moeizaam, maar hij eet het wel) bord tussen 13.30 en 14.00 naar bed tot ong. 16.00 16.00 als hij hongerig lijkt mag hij op een liga sabbelen. 17.15 200 gram (potje 6 maanden) groente 18.00 toetje 19.00 bed toe Hier is het ook met fase vreselijk geweest (helemaal bij de oudste) dit schema werkt hier wel)
Ons zoontje drinkt geen flesjes meer en groeit als kool. Het is per kind verschillend. Als een kind het goed doet op groente en fruit is dit het beste. Mijn zoontje deed niks anders als krijsen door de melk. Sinds hij het eerste hapje bijvoeding kreeg heeft hij melk geweigerd. Zelfs zo jong hebben ze al door wat ze wel kunnen hebben. Met de reflux kan het namelijk best eens zijn dat hij daardoor zo slecht eet. (en ja controle kinderarts, prematurenpoli, cb etc. die niet zelf bedacht!) TO: krijgt hij nog medicijnen
Raar, want tot 9-12 maanden halen ze hun meeste groei uit de zuivel. Dik je al het eten en drinken in?
Tja, ik heb het ook niet zelf verzonnen, maar als advies gekregen. De melk is friso comfort 2, de pap is al dik van zichzelf, fruit en groente niet ingedikt, of enkel een lihga erdoor. De sap is niet dikker gemaakt, dat lijkt me zo vies! Aan het einde van de dag is het idd meer opgepropt, komt voort uit de combi willen dat hij genoeg krijgt en op tijd zn bed in. Een voeding laten vervallen lijkt me nog te vroeg.