Hoe doen jullie dat? Mij lukt het meestal maar 2 dagen en dan gooit mevrouw het schema weer overhoop door bijvoorbeeld de 1e fles een uur eerder te komen. Kan haar toch moeilijk een uur laten huilen? ( Dit doe ik natuurlijk niet, langst wat ze ooit gehuild heeft om eten was misschien 15 min)Geef haar een speentje en de ene keer valt ze in slaap en de andere keer pikt ze het niet en moet ze METEEN eten!!! Ben wel benieuwd hoe jullie dat doen, want een beetje regelmaat is ook wel fijn, zeker sinds ze de laatste 4 ochtenden opeens pas na 7 uur kwam (jippie!) en vanmorgen opeens weer besloot zich om 05:45 te melden. En dan denk ik: hmmm, ze kan het dus wel, de nachtvoeding overslaan, dus waarom komt ze dan opeens weer zo vroeg? Moet er wel bij zeggen dat ze bij het CB met 12 weken 4865 woog bij een lengte van 56.5cm, ze is dus niet zo groot. Had btw wel eens gehoord dat kindjes meestal doorslapen ( en dan bedoel ik dus echt doorslapen, dus langer dan 6 uur) zodra ze de 5 kilo gepasseerd zijn.
Hier ben ik ook benieuwd naar..Ik hoor allerlei mensen zeggen: ze krijgt de fles om 9 / 12 / 15 uur enz., maar wij wachten in de nacht altijd tot ze zichzelf meldt, en aan de hand daarvan gaan we weer verder. Dan heb je toch nooit vaste tijden? Hoe doen mensen dit?
Er zullen vele reactie komen van voeden op verzoek, maar toch hanteren wij gewoon vaste tijden al vanaf minuut 1 en dat gaat heeeel goed! Natuurlijk als siem meer nodig heeft kan er incidenteel tussendoor een extra klein flesje komen... Zit nu in zijn 12 weken sprong dus vraagt iets meer... Maar we hebben idd een schema... Met 5 flessen was het 07:00/11:00/15:00/19:00/22:00 Nu met 4 flessen 07:00-08:00 / 12:00-13:00 / 16:00-17:00 / 20:00-21:00, incidenteel om 14:30 60 cc extra of water. Siem kon met 5 flessen overdag de nachten ook doorslapen van 22:00-07:00 keer kwam ie 05:00 dan een klein flesje en om 07:00 gewoon de normale fles. Soms is het ook geen flesje om 05:00 dan was speen en tutdoekje voldoende of hij bleef brabbelen... Meestal deed ik de laatste en de eerste fles 180 en de 3 flessen overdag 150
Nu is het bijvoorbeeld lastig om iets af te spreken qua tijd. Ik maak haar het liefst niet wakker. Als ze nu op vaste tijden zou eten kun je tenminste eens iets afspreken, want dan geef je het flesje en kun je meteen weg. Nu is het zo rommelig allemaal.... Ze zou 'volgens schema' om 11u weer moeten eten, maar om 10.40 werd ze al chagerijnig. Heb haar om 10:45 maar een flesje gegeven, want kan echt niet tegen een huilend kindje!!
Gewoon laten gaan. Jij en ik hebben ook niet standaard om de 4 uur evenveel honger? Ze zal in de ochtend misschien meer willen en in de namiddag minder, en ook niet steeds vaste tijden hanteren. Waarom zou je dat willen?
Hier niet precies vaste tijden maar wel ongeveer. Hij komt altijd tussen 04.00 en 05.00 uur dus kom je altijd op ongeveer dezelfde tijden uit. We geven zijn laatste fles nooit later dan 21.00 uur n proberen 20.00 aan te houden. Soms schuiven we dan met tijden om rond 20.00 uit te komen dus dat betekent dat hij dan weleens een flesje krijgt na 3,45 uur ipv na 4 uur
Nescio, als ik volledig op verzoek zou voeden dan zou ik uitkomen op 4 flessen en daar is ze nog te jong en te licht voor. En meer regelmaat vind ik zelf erg fijn, dan kan ik eens wat gemakkelijker de deur uit.
Ik voed om om de 4 uur en het hangt net als bij jou af van de eerste fles en wanneer hij die vraagt. Maar daarna wel standaard om de 4 uur en niet eerder (tenzij 15 minuutjes eerder of zo, dat wel). Als hij eerder komt, leid ik hem af door te spelen, speen te geven, etc.
Ik voed om de 4 uur (met een verschil van een kwartier eerder of later maximaal) De eerste fles 's ochtends is op verzoek maar meneertje heeft een redelijk vast slaapschema waardoor hij om 6 uur wakker wordt. Mocht het een half uurtje eerder zijn, dan rekenen we vandaar uit 4 uur verder. Mocht het later zijn dan 6 uur wakker, dan rekenen we wel verder maar dan wel zo dat ik 's avonds weer tussen 22 en 22.30 uur uit kom. Dus dan kan het zijn dat hij na 3.45 uur al een fles krijgt ipv 4 uur. Ik weet wel altijd wanneer het ongeveer flestijd is. Oh trouwens... de mijne slaapt sinds 7 weken van 22uur tot 6 uur maar was toen nog geen 4,5 kilo. Dus die doorslapen met 5 kg regel gaat niet altijd op
Slaapt ze zolang tussen de voedingen of komt ze er zelf niet om? Wat gebeurt er als je kleinere flesjes geeft?
Hier kreeg ik er pas een schema in met 4,5 a 5 maand... Toen woog ze ruim 6 kilo maar vanaf toen kon ze ook langer wakker blijven... Je is er een tijd die ze ongeveer wakker wordt 's ochtends? Hier werd ze altijd tussen 6.30-7.30 wakker en ik liet haar dan op verzoek komen en hield max 4 uur tussen de flessen aan...
Ik geef op verzoek en weet ongeveer wanneer ze kan komen. Ik ga gewoon weg als ik wil of moet en zorg dat ik altijd voeding bij me heb een thermoskan met gekookt water, fles alvast gevuld met koud water en je kan voeden waar je maar wilt.
Mee eens! Mijn dochter wordt standaard ergens tussen 5.45 en 6.15 wakker. De nacht slaapt ze vanaf 19.30. Tussendoor heeft ze meestal 4 slaapjes (veel voor 8 mnd zeggen ze) maar ze had ook al 4 slaapjes toen ze 4 maanden was. Het grote middagslaapje is alleen iets verkort. Ze gaat naar bed als ze moe is. Lekker boeiend! Blij dat ze de nacht doorslaapt, ze eet goed, lust water, is vrolijk. De rest zal mij dus een rotzorg zijn
Ik had bij mijn oudste ook een schema, en ik zie het zo dat hij niet om 11uur de fles moest maar rond 11uur uiterlijk een 15a20min ervoor of erna. Dus heb hem ook weleens wakker gemaakt. Mijn dochter is nu net 3 weken en ze komt keurig om de 3uur. Soms is het 2.5 soms 3.5uur maar een schema heb ik nu nog niet. Ik nam met mijn zoontje en dat doe ik nu ook weer, altijd een thermoskan met gekookt water mee en poedertorens zodat ik altijd en overal een fles kan geven.
Hier bij de 2e al heel snel gaan voeden op verzoek, omdat het ook steeds rommelde, en doordat we op verzoek gingen voeden maakte hij zelf een eigen schema, wat eigenlijk iedere dag wel terug kwam...sochtends zat er vaak veel tijd tussen en dan smiddags wat minder...
Ik vond dit in het begin ook lastig! Ik snapte niet hoe mensen zo'n vast schema konden hebben want mijn dochter gooide het ook ineens om. Maar ik heb wel geleerd om mee te veren met je kind. Als ze een uur eerder kwam voor de fles ' s ochtends dan kreeg ze die. Gedurende de dag trok zich dat wel recht, dat ze bijv tussen andere flessen weer wat meer tijd liet. Soms kwamen we ' s avonds ook echt veel vroeger uit dan 'normaal' maar wat maakt het uit? Dan kreeg ze een extra flesje, en toen ik in de gaten kreeg dat ze een paar dagen niet meer voldoende tijd tussen de flessen kon laten heb ik de flessen groter gemaakt. Dan zag je dat ze er weer mooi 4 uur tussen liet. Zo is het telkens stoeien maar vooral kijken naar je kind. Ik heb heel krampachtig geprobeerd om een schema te hanteren, veel op forums gelezen en daar zag ik altijd vaste schema's en werd er kriegelig van dat het hier niet altijd lukte en als m'n dochter het weer omgooide dan zat ik weer te puzzelen in m'n hoofd. Maar het geeft veel meer rust als je je kind gewoon volgt en niet vasthoudt aan een schema die anderen zogenaamd hebben. Elk kind is anders. Moet er wel bij zeggen dat m'n dochter nu 18 weken is en ze zelf haar schema heeft gemaakt. Het wisselt nog weleens als ze 's ochtends ineens eerder wakker is maar het is nagenoeg elke dag hetzelfde. Ze regelt het zelf. Sinds een paar dagen is ze ineens heel vroeg wakker (5.45 ipv altijd 6.30) en daardoor loopt het weer ff anders, maar joh wat maakt het uit. Waarschijnlijk is het nu een sprongetje ofzo, maar als ze genoeg voeding krijgt per dag en slaap dan is het goed toch. Dan passen wij ons weer aan. Echt als ik iets heb geleerd van het moederschap en baby's dan is het om niet de 'standaard' regeltjes te moeten hanteren en een vast schema moeten hebben, want zodra ze het omgooide was ik ook weer van slag bij wijze van. Kijken naar de behoefte van je kind en onthouden dat ze het zelf wel regelen! Dat gaf en geeft mij veel meer rust!
Waarom ze de ene nacht het langer red dan de andere nacht? Tja.. Dat doen kindjes. De reden? Geen idee! Ik denk dat het ook te maken heeft met de ene dag meer trek/honger dan de andere dag. Als je merkt dat ze het af en toe doet is dit vaak een teken, in mijn ogen, dat ze het wel willen maar niet altijd kunnen. Vaak was het vlak erna ook ineens goed en sliepen ze langer door, althans hier. Oudste heb ik op schema gevoed, mede dankzij alle medische problemen die niet erkent waren. Ook op schema voeden is niet precies 11 uur. Wat ik bij mijn oudste deed was zo; onafhankelijk wat er snacht gebeurde maakte ik hem om 7 uur wakker en kreeg hij een fles. Normale grote en keek wat hij wou. Dan kreeg hij rond 11 er weer een, half 11 wakker? Nou ja dan half 11. Etc. Toen hij een periode om 05:00 kwam gaf ik hem gewoon een net iets kleiner flesje, zodat de dag alsnog om 7 uur kon beginnen. De jongste voed ik op verzoek en richting de 3 maanden kwam er een vastere regelmaat in. Ervoor was het standaard om de 3 uur (overdag) en de dag begon vaak op een ander tijdstip. Nu met ruim 5 maand hebben we een mooi ritme van om de 4 uur. (Om de 4 uur is er tussen door gekomen ineens, maar al wel eerder) Het ene kindje doet het perfect op een klokritme en een ander kindje doet het perfect op verzoek. Soms ook net wat de ouders fijner vinden
Ik voed op verzoek maar toch zit er dan een soort van schema in haha.. ze regelt dat zelf maar het is eigenlijk elke dan om de zelfde tjjd. In het begin ook altijd op verzoek gedaan met de bv Met fv ging ik om.de 3 a 4 uur doen maar dat werkte idd niet. De ene keer had ze na 4 u honger naar en de anderen keer om de 3u
Jullie hebben helemaal gelijk hoor! Zo strak volgens schema voeden is ook niet handig.. Heb een compromis gesloten; Als ze komt krijgt ze haar fles en ik laat er niet meer dan 4 uur tussen, want anders kom ik niet uit, want 's avonds wil ze echt niet meer gewekt worden. Dus de laatste fles krijgt ze rond half 9 en het werkt prima. Het is nu zeg maar half op verzoek en half op mijn verzoek haha. Heb haar inmiddels ook buiten op een bankje en in een winkelcentrum gevoed en het werkt prima. Dat is het voordeel van dat ze ouder wordt; ze heeft geen last meer van prikkels.