Ik heb even een vraagje. Mijn zoontje van 6 maand kauwt alsof hij dat al jaren doet haha. Voor mij heel verrassend aangezien mijn dochter tot een jaar geen stukjes kon eten en dus erg beperkt was met potjes. De eerste keer dat mijn zoontje een liga kreeg heeft hij misschien 1x gekokhalst en voor de rest gewoon heerlijk zitten kauwen en genieten. Ook probeert hij soms dingen te pakken uit mijn hand (niet alleen eten hoor ook spullen) maar dat gaf mij wel het idee om misschien de rapley methode te doen. Vooral omdat zijn moteriek wat dat betreft al best goed is en hij dus ook goed kauwt. Ik gaf hem vandaag stukje witte vis en hij zat er gewoon lekker op te kauwen. Dus daarom vroeg ik me af hoe je dat nou precies moet doen en wat ze mogen hebben? Lijkt mij ook veel beter en gezonder dan potjes maar heb er helemaal geen ervaring mee.
Gewoon doorgaan zoals je nu doet, je kindje grotere stukjes geven om zelf te 'eten' en te ontdekken. Daar heb je toch geen 'methode' voor nodig joh?
ik wou net zeggen, ik doe dan ook rapley.. Heb haar vanaf het begin al heel vaak grote stukken fruit, koek, vlees, groenten, aardappels. En als dat nu dan rapley is het zei zo maar zo heb ik het gedaan,,,
hahaha oke dus je bied gewoon stukken eten aan maar over mijn eigen eten heb ik natuurlijk zout dus dan zou ik wat apart moeten laten voor hem? en vlees dan? en fruit want bijv peer en banaan zie ik wel zitten maar appel is bijv weer zo hard?
Vergis je niet hoor! Zelfs zonder tanden kunnen die kleintjes goed kouwen met hun kaken en tong! Appel is inderdaad heel hard maar ik gaf dan gewoon wat kleinere stukjes! Ging best! En anders kun je de appel misschien eerst even wat koken (niet tot moes!!), dan wordt het wat zachter. Veel plezier, enne....koop een groot tafelzeil, halveer dat, zodat je de helft op tafel hebt en de andere helft op de grond onder de kinderstoel!
haha nou wij hebben een lopend stofzuigertje die alles opeet wat op de grond komt.. maar bedankt voor de tip en ik zal eens gaan experimenteren.. maar hoe doen jullie dat met vlees?
Vlees zijn wij nog heel spaarzaam in omdat we zelf ook maar weinig vlees eten. Thije heeft tot nu toe (met veel smaak) kip, beetje gehakt en veel vis (makreel, zalm, koolvis en kabeljouw) gegeten. het gehakt vond hij het minst lekker, de vis vloog erin! We geven het gewoon in stukken ter grootte van een luciferdoosje aan hem, en succes verzekerd!
Gewoon doorgaan zoals je bezig bent. Rapleyen is helemaal niet ingewikkeld. Vlees is inderdaad wat moeilijker. Het heeft best wel even geduurd voordat we het Kyra aanboden en ze het opat (het ging pas echt heel goed nadat haar kiesjes waren doorgekomen). De vleessoorten die het makkelijkste zijn zijn de zachtere soorten zoals gekookte of gestoomde kip. Maar ook een beetje rul gehakt werd goed ontvangen. Een eitje kan trouwens ook goed als vleesvervanger. En vis, zoals je al weet, is vaak ook een groot succes. De appel sneed ik meestal in parten en ik stoomde of kookte ze eventjes zodat het hele harde ervan af was. Hetzelfde kun je doen met alle wat hardere fruitsoorten als je merkt dat je kindje er moeite mee heeft.
appel gaf ik zowieso niet zo uit de hand onder de 1 jaar dat kreeg ze niet weg. Wij koken zonder zout en ze eet met de pot mee, haar portie gaat eerst uit de pan en dan gaan de kruiden erbij Als je graag appel wilt geven kan je de appel in de magnetron doen dan wordt het zacht. Vlees snijd ik wel in stukjes omdat wat moeilijker is weg te krijgen. Maar ze eet het wel zelf.
vis gaat hier er ook goed in .. misschien omdat het zo zacht.. ze zeggen dat ze voor hun 1e nog geen vlees nodig hebben, maar het zit wel in potjes .
Wat je nu doet is "rapleyen". Maar je mag het ook: "zelf stukken laten eten" noemen. Je mag alles geven, behalve een aantal allergene zaken en vlees is nog lang niet nodig. Er is nu al zoveel lekker (zacht) fruit! Ik gaf al meteen een volkorenboterhamkorst en voor de 7 maanden at mijn zoontje een dik gesneden volkorenboterham. En veel groente en fruit. Appel kreeg hij ook niet goed weg. Zout gewoon weglaten voor de baby. Na een jaar kan je daar iets makkelijker in worden, dan mogen ze 2x zoveel zout. Ik zou zeggen: geniet!