Vreemd ritme

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Snowtje, 5 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons dochtertje van 10,5 week heeft een beetje een vreemde regelmaat in haar voedingen.
    Ze komt telkens 4x overdag voor de fles en 1x 's nachts, vaak rond een uur of drie. Ze kan lang tussen haar voedingen laten en dit verschilt overdag nogal. De tijden zijn dan ook erg wisselend. Dit maakt verder niet uit, maar na haar vierde fles op de dag maakt zij haar lange slaap. Of dit nu om 17 uur is of om 21 uur, ze slaapt daarna erg lang. Zo had ze gister om 17 uur haar fles en kwam ze pas om 3 uur 's nachts. Lang slapen kan ze dus wel, maar bijna altijd 's avonds en niet lekker 's nachts.
    Twee weken lang hebben we geprobeerd haar rond 23 uur wakker te maken voor een extra flesje in de hoop dat ze daarna haar lange slaap zou maken, maar dit was tevergeefs. Ze kwam doodleuk weer om 3 uur en maakte dus helemaal geen lang slaapje meer. Bovendien was ze vaak zo diep in slaap, dat we haar met moeite wakker konden maken. Daar zijn we dus maar weer mee gestopt.
    Ze eet trouwens erg goed. We maken flessen van 180/6 en kijken hoeveel ze ervan op wilt. Soms is dat helemaal, soms wat minder, maar in ieder geval 160 ml. Meestal in totaal ongeveer 850 ml/24 uur. Ze weegt nu 5,5 kg.

Heeft iemand tips hoe we kunnen zorgen dat zij haar lange slaap 's nachts gaat maken, ipv 's avonds??

2. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Misschien kan je haar eerder wakker maken voor de laatste fles? Dus als ze om 17:00u wat heeft gehad, dat je haar dan om 20:00u wakker maakt. Dus haar in het zelfde ritme van de dag houden. Om de 3 of 4 uur een fles. En dan kijken of ze na 20:00u aan haar lange slaap begint.

3. Que

Que Niet meer actief

Zou haar overdag een vast ritme geven.

Dat jij dus bepaald hoe laat 1e fles.

Voorbeeld:

07.00 1e fles
    11.00
    15.00
    19.00
    23.00 laatste fles.

Eventueel als ze s nachts wakker wordt een fles aanbieden. Dit is mij toen door het CB geadviseerd. Zou wel eerst een speentje proberen wie weet is het gewoon ik wordt gezellig wakker om papa of mama te zien. Gaat ze niet verder slapen dan dus het flesje geven.

Succes!!

4. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja eerder wakker maken hebben we geprobeerd, hielp helaas niet. Overdag heeft ze geen ritme. De ene keer wil ze na 3,5 uur, de andere keer na 5 uur..
    Een vast ritme van 4 uur tussen de voedingen lukte tot nu toe dan ook niet, want soms heeft ze gewoon eerder honger en gaat ze huilen. Dat stopt niet totdat ze de fles krijgt. En ik wil haar niet laten huilen van de honger.
    Maar 's nachts wordt ze dan echt wakker van de honger volgens mij, niet voor de gezelligheid. Er heeft immers ook vaak 8 uur tussen de voedingen gezeten dan. We proberen altijd eerst een speentje, maar dat lukt dan voor 10 minuten en daarna gaat ze echt huilen en wil ze de fles. Daarna slaapt ze ook wel weer snel door, dus dat is wel mooi.
    Maar bedankt voor de tips! misschien als ze wat ouder is, dat een vast schema wel wil lukken. Ga het gewoon nog een keertje proberen.

5. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    En als je de 4e fles nou eens kleiner maakt, wanneer ze die tegen 17:00u/18:00u wil? Misschien dat ze dan 's avonds laat nog even wakker wordt omdat ze nog honger heeft?

Wat je ook kan proberen om haar een beetje in een soort van schema te krijgen (als je dat zou willen natuurlijk..), is haar eerder wakker te maken overdag om te drinken. Daarentegen zou ik niet erg gaan rekken wanneer ze de fles eerder wil.

6. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    De eerste 4 maand was er ook geen peil te trekken op het ritme van Milan. We zijn maar gewoon in zijn ritme meegegaan ook al was dat soms erg vermoeiend en frustrerend.
    Langzaam maar zeker kwam er een ritme in (al zijn er soms nog rommelige dagen) en slaapt nu zo'n 3 weekjes 's nachts door (hij is volgende week 6 maandjes)
    Mijn ervaring is, dat je kúnt proberen om zelf het ritme een beetje te sturen, maar over het algemeen doen baby'tjes toch lekker wat ze zelf wellen :D:p Dus ik zou zeggen: lekker in het ritme van je baby meegaan. Dit geeft het minste stress voor iedereen. Dit trekt echt nog wel bij. Ze is nog zo klein...

7. Que

Que Niet meer actief

Ik zou max 4 uur tussen de voedingen laten zitten. Als ze na 3,5 uur al een fles wil. Dan in de kinderwagen en een half uurtje gaan wandelen. Zo heb ik het hier ook wel eens gedaan. Zou echt proberen dat jullie het ritme bepalen overdag. En misschien is het wel wat om over te stappen op voeding voor hongerige baby's zodat ze overdag wel de 4 uur er tussen laat, maar dat zou ik eerst met het CB overleggen.

8. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Re: Vreemd ritme
    De eerste 4 maand was er ook geen peil te trekken op het ritme van Milan. We zijn maar gewoon in zijn ritme meegegaan ook al was dat soms erg vermoeiend en frustrerend.
    Langzaam maar zeker kwam er een ritme in (al zijn er soms nog rommelige dagen) en slaapt nu zo'n 3 weekjes 's nachts door (hij is volgende week 6 maandjes)
    Mijn ervaring is, dat je kúnt proberen om zelf het ritme een beetje te sturen, maar over het algemeen doen baby'tjes toch lekker wat ze zelf wellen :D:p Dus ik zou zeggen: lekker in het ritme van je baby meegaan. Dit geeft het minste stress voor iedereen. Dit trekt echt nog wel bij. Ze is nog zo klein...

Ben blij dat ik niet de enige ben die dit heeft :)
    Ben het er wel mee eens dat je wel wat aan het ritme kan doen, maar niet extreem veel. Een half uur een voeding rekken vind ik erg knap, ik zou willen dat dat lukte, maar ze blijft dan echt brullen. Ook in de kinderwagen.. We hebben nu Nutrilon Omneo voeding, omdat ze veel krampjes had en moeilijk poepte, dat gaat gelukkig nu eindelijk goed.
    Gister heb ik haar maar even laten gaan. Mijn vriend was ziek, en Kayla (ons dochtertje) verkouden. Beetje chaos in huis.. Na de voeding van 14.45 sliep ze pas om 18.30. Ze heeft geslapen tot 00.15! daarna netjes om de vier uur. Vanavond maar eens kijken of we een beetje kunnen sleutelen aan de tijden.. De 4e fles wat minder geven, zodat ze eerder honger heeft lijkt me eigenlijk wel een goede optie. Misschien komt ze dan wat eerder inderdaad. We zullen zien :)

9. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk

De Omneo voeding is licht verteerbaar, daarom is het goed voor krampjes en moeizame ontlasting. Dus het zou kunnen dat ze niet genoeg verzadiging uit de flessen haalt en daarom snel weer honger heeft. Mischien kun je omneo en standaard samen doen? Wij hadden dit ook met onze kleine. Deden we omneo samen met forte en nu ondertussen weer helkemala op omneo.

Liefs Sassie

10. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL

ah ok, dat wist ik niet. Weer wat geleerd! thnx voor de tip! :)

11. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Inderdaad, overdag niet meer dan 4 uur tussen de voedingen laten zitten...
    Na de fles van 17.00 niet later dan om 21.00 weer geven, anders raakt ze in haar diepe slaap.
    Deze diepe slaap maken ze maar 1 keer per nacht en dus is het logisch dat ze daarna al 3 of 4 uur later komt...
    Dus als ze de laatste om 21.00 heeft gehad, gaat ze haar diepe slaap maken.
    Persoonlijk zou ik toch proberen om 23.00 haar laatste fles te geven door haar een ritme te geven...
    Maar misschien slaapt ze vanaf 21.00 ook wel goed.
    Laat je het even weten?

12. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik probeer haar nu elke 4 uur overdag een fles te geven. Afhankelijk van hoe laat de ochtend begint (meestal rond half zeven/zeven uur) reken ik uit hoe laat ze maximaal haar fles mag hebben.
    Gister was nog even een beetje een zooitje, ze had toen om 17 uur de fles en daarna om 21.30. was idd net even te laat. vannacht weer om 02.45 en toen vannochtend om 06.30.
    Ik ga proberen de laatste fles rond 22 uur te geven. 23 uur is voor mij zo laat. ik slaap normaal nogal veel en ga vrij vroeg naar bed. heb het al geprobeerd om 23 uur vol te houden, maar ben dan echt te moe. Heb liever dat ze om 22 uur de laatste krijgt en dan eventueel vroeger in de ochtend wakker wordt. Beter voor m'n eigen ritme ;) Maar ze kan 9 uur tussen de voeding houden, dus van 22 tot 6/7 zou ze eigenlijk wel kunnen als ze haar diepe slaap op het goede moment maakt. Dan zit er tussen de laatste voeding van de dag alleen soms maar 3 uur. is dit een probleem :(
    Het enige lastige nu is dat ik bang ben dat ze niet veel wil drinken als ik haar om de 4 uur een voeding geef. Dan krijgt ze 5 flessen overdag en heeft ze er die nacht ervoor natuurlijk ook al 1 gehad. Dus dan krijgt ze wel erg veel.. Ik ga proberen overdag 5x 165ml te geven ipv haar tot de 200 te laten drinken. dan lukt het misschien wel :( anders heeft ze waarschijnlijk overdag geen honger. Klinkt dat als een goed plan :(

13. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Nee hoor, als het maar niet meer dan 4 uur is...
    En het is ook niet erg als je meer geeft dan is aanbevolen... als je maar niet over de liter heen gaat.
    Mijn zoontje dronk ook altijd teveel; zal het dan wel nodig hebben;)
    Maar als ze de fles niet opdrinkt, is het ook prima toch!
    Volgens mij is je plan goed... Ben benieuwd:)

14. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou hier ff een update: wat een nacht hebben wij meegemaakt zeg.
    Gister super goed schema, om de 4 uur eten met als laatste flesje 21.45. Perfect dus. Maar vannacht stipt om 3 uur begon ze te pruttelen. Geen honger, dus telkens weer die speen erin. Alleen ging dat zo door tot 5 uur vannacht.. Pff.. toen echt tijd voor een voeding. Heb haar 120 ml gegeven en toen weer laten slapen. om 7.15 wakker gemaakt voor weer 120, want ik wil nu gewoon dat de dag tussen 6 en 7 uur begint en rond 22 uur eindigd. En anders kom ik weer niet uit met 5 flesjes overdag, aangezien ze dan om 5 uur begint en 's avonds dan weer de laatste fles heel vroeg krijgt..
    ik denk zelf dat ze even aan het nieuwe ritme moet wennen en die 3 uur 's nachts moet loslaten.. dat ze misschien gewoon daarom wakker werd :( want honger was het niet.

15. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Klopt; ons mannetje werd ook standaard om dezelfde tijd wakker; denk dat het in zijn systeem zit.
    Op een gegeven moment ben ik niet gelijk naar hem toe gegaan toen hij ging pruttelen; en wat bleek: hij viel weer in slaap.
    Goed dat je je kindje tussen 7 en 8 wakker maakt, dan begint zijn dag om hetzelfde tijdstip.

Het boek : de tevreden baby van Gina Ford heeft hier ook inzichten gegeven. Je moet het niet te letterlijk nemen (ons kindje laat ik meer slapen dan wat er in het boek staat), maar er staan wel goede dingen in. bijv. wat jij nu doet, tussen 7 en 8 starten van de dag.

16. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL

17. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Je moet echt overdag niet langer als 4 uur doen, had dat ook en toen ik dit deed kreeg ie pas dag/nacht ritme dus gewoon niet langer als 4 uur ertussen dan komt dat vanzelf

18. mamaatje1

mamaatje1 Actief lid

7 jan 2010
    455
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb even alles meegelezen.

zit ook een beetje met hetzelfde probleem.
    de dagen zijn nog te rommelig.
    wil ook graag s'morgens tegen uur of 6/7 beginnen en om 22.00 laatste fles geven.
    23.00 vind ik ook te laat.(hebben nog een dochter van 3)
    ga vanaf morgen ook eens proberen om er overdag 4 uur tussen te laten.

19. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb even alles meegelezen.

zit ook een beetje met hetzelfde probleem.
    de dagen zijn nog te rommelig.
    wil ook graag s'morgens tegen uur of 6/7 beginnen en om 22.00 laatste fles geven.
    23.00 vind ik ook te laat.(hebben nog een dochter van 3)
    ga vanaf morgen ook eens proberen om er overdag 4 uur tussen te laten.

Kan ze al zo lang slapen? want ze is pas 7 weken toch? zou wel fijn zijn he, een beetje ritme :) hier vandaag wel heel goed gegaan met elke 4 uur voeding geven. ik maak haar nu gewoon wakker als ze nog slaapt en dat gaat heel goed. als ze moe is, slaapt ze daarna gewoon verder.
    Ze wil vandaag alleen wel weinig eten. Per keer ongeveer 130 ml. Denk dat het komt omdat ze gewoon niet gewend is om elke 4 uur te eten, dan heeft ze gewoon nog geen honger..
    Ben erg benieuwd wat de nacht ons ditmaal weer brengt :) maar heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat het op deze manier uiteindelijk gaat lukken ;)

20. joja

joja Actief lid

24 aug 2010
    153
    0
    0
    NULL
    NULL
    wilde hier ook net een topic over openen.
    Mijn zoontje (12 weken van 't weekend) drinkt namelijk opzich goed sinds een paar dagen 180+6 bijna op. Maar blijft 's nachts rommelen. Om 7 uur krijgt hij z'n fles en is echt moe. Pyama aan en naar bed. Maar dan start hij ook aan z'n nacht. Als we hem wakker maken om 11 uur slaapt hij daarna 4 uur en komst dus stipt om 3 uur en om 7 uur. Maken we hem niet wakker slaapt hij zo'n zes uur achter elkaar. Maar komt dus ook 's nachts. Wat is nou handig....

Deel Deze Pagina