steeds verslikken na fruit papje.. Is dat normaal?

Discussie in 'Voeding' gestart door kiddie, 15 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kiddie

kiddie Niet meer actief

Mijn dochter is bijna 5,5 maanden en heeft drie keer een paar hapjes fruit uit een potje gehad. Na een paar hapjes gaat ze kokhalzen en verslikt zich erg. Hoe kan dat? Moet ze er aan wennen? En hoe doe ik het verder, gewoon doorgaan en ze gaat het vanzelf lusten? Of steeds iets anders proberen? Of laten rusten? Ook groentepotje of 1 van beide eerst? Wat is dit moelijk zeg.. Wat wordt ik hier vreselijk onzeker van.. Nooit gedacht!

2. kiddie

kiddie Niet meer actief

En hoe zit het dan met dingen als liga, rijtwafel of broodkorst.. Zucht..

3. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo!

Je dochter heeft last van het zogenaamde kokhalsreflex of wurgreflex.
    Bijna alle kinderen hebben er last van, vooral bij het starten van de bijvoeding, maar ook als het eten in de potjes wat groffer van structuur wordt.
    Hier onlangs ook met mijn jongste dochter gehad.
    Ze ging van de 6 maanden potjes naar de 8 maanden potjes en begon erg te kokhalzen.
    Ik heb gewoon doorgezet en na een paar dagen ging het goed.
    Zo ging het bij onze oudste dochter destijds ook.

Als het eten beter gaat, kun je rustig aan beginnen met ligakoekjes en rijstwafeltjes.
    Brood raden ze pas vanaf 7 maanden aan.
    Stapje voor stapje dus...

Liefs Elly.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zit je kind rechtop in de kinderstoel en hangt ze niet in de wipper?

Als je haar zelf een stukje fruit aanreikt, kan ze het zelf in haar mondje stoppen en zal ze zich minder gauw verslikken. Sommige kinderen kokken van die lepel die op de tong wordt geduwd.

5. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ze zit wel in de wipper, redelijk rechtop. Kinderstoel dat kan nog niet.

Ik laat haar 'happen' van de lepel, dus niet naar binnen duwen. Of ze likt het een beetje op. Dus daar ligt het niet aan.

Partje appel heb ik haar een paar keer gegeven, maar ze knaagt er stukjes af en verslikt zich er in. Levensgevaarlijk vind ik dat.. Sorry voor degenen die het wel doen!

Misschien wordt het nog beter over een poosje?

6. zogelukkig

Ik vind dat als ze nog niet zelfstandig rechtop kunnen zitten en kokhalzen ze er nog niet aan toe zijn!

Appel is zo hard, dat wou mijn zoontje pas na maanden! Probeer eens een rijp stukje perzik of een stukje banaan. Laat het haar maar zelf doen. Als ze er geen interesse in toont en ermee gaat viesteren ipv het in haar mondje steekt is ze miz nog niet toe aan bijvoeding!

Het wordt zeker beter over een poosje, het heeft geen haast hoor!;)

7. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ze heeft er echt wel interesse in, ze bekeek de appel verbaasd en proefde het meteen. Ze vond de smaak ook lekker.

Het is ook niet mijn bedoeling te overhaasten, maar wilde het proberen. Anders toch met 2 weken beginnen!

Maar in de kinderstoel mag pas met 8 mnd toch? Ze is erg sterk in de nek maar zitten kan niet. Hoe dan verder, 2/3 nmaanden wachten??

8. zogelukkig

De meesten kunnen met ruim 6 maanden zelfstandig rechtop zitten, dus ook in de kinderstoel.

Je moet op je eigen gevoel vertrouwen, als je over een maand pas wil starten met bijvoeding, ook helemaal prima!;)

9. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ik dacht dat dat voor de rug nog niet mocht, net als op de fiets.

De meeste mensen snappen al niet dat je 6 mnd wacht, laat staan 7.. :(

Maar daar zou ik me niets van aan moeten trekken..

10. zogelukkig

Als je kind zelfstandig rechtop kan zitten (dus zonder hulp en steun) dan kan ze in de kinderstoel. Ondersteund met handdoeken is ook geen probleem. Is toch wat anders dan fietsen hoor!

Ik heb gewoon gewacht tot 6,5 maand met bijvoeden en toen ging het meteen heel goed.

Deel Deze Pagina