Beste Eveline, Mijn dochters (9 maanden, maar 10 wk te vroeg geboren. Gecorrigeerd zijn ze dus 6,5 maand) krijgen nu: 8:00 uur 180 / 6 opvolgmelk 10:00 uur 1/2 potje fruit (eten ze niet altijd op) 12:00 uur 210 / 7 opvolgmelk 16:00 uur 210 / 7 opvolgmelk 18:00 uur 1/2 potje groente (eten ze niet altijd op) 20:00 uur 210 / 7 opvolgmelk + 3 schepjes rijstebloem Mijn eerste vraag: Is er een ander maximum qua milliliters aan de opvolgmelk (Nutrilon 2) dan aan de melk die je de eerste 6 maanden geeft (Nutrilon 1)? Bij Nutrilon 1 is het 1000 ml, maar ik hoorde laatst dat het bij Nutrilon 2 800 ml. per dag is, klopt dat? Ze drinken niet alle flessen helemaal leeg, maar als ze dat op een gegeven moment wel gaan doen komen ze boven de 800 ml per dag uit. Ik heb altijd geleerd dat je de rekensom van 150 ml per kilo moet maken voor de hoeveelheid melk die ze nodig hebben per dag. Ze wegen nu ongeveer 6200 gram, dus ze zouden dan 930 ml melk per dag nodig hebben (daar komen ze niet aan, want zoveel drinken ze niet). Maar geldt dat dan niet meer voor als ze boven de 6 maanden zijn en ze opvolgmelk gaan drinken? Hoe kan ik hun voedingsschema het beste invullen dat ze voldoende (maar niet teveel) melk binnenkrijgen? Van de KA moeten ze ook meer eten, omdat ze te licht zijn, maar ik krijg gewoon niet meer naar binnen (ook qua groente en fruit niet). Ze groeien ongeveer 400 gram per 4 weken. Heb je daar nog tips voor? Hoop dat je me kunt adviseren! Groet, Margit
Hallo Margit, Kindjes mogen van de opvolgmelk inderdaad maximaal 800 ml per dag drinken, de opvolgmelk heeft een groter schepje en levert ook meer voedingsstoffen per flesje. Kindjes die net gestart zijn met bijvoeding eten niet veel meer dan jouw dochters hoor. Straks kun je een begin gaan maken met brood, dat je in het begin kunt overgieten met opvolgmelk. Je kunt het rustig aan opbouwen. Groeten eveline
Beste Eveline, Dank voor je reactie. Nog een paar vragen: - Kan het zo zijn dat ze nog niet zoveel fruit en groente eten omdat ze nog zoveel melk krijgen? Dat ze zeg maar te vol zitten van de melk? - Ik lees op het forum veel moeders die ook diksap, water en lauwe thee geven. Ik doe dat nog helemaal niet, omdat ik dan bang ben dat ze ook weer te vol komen te zitten en daardoor hun melk, fruit en groente niet opeten/drinken (en daar moeten immers de calorieën vandaan komen om goed door te groeien). Is het erg dat ik dat nog niet geef? - Wanneer kan ik beginnen met brood en liga's? En wanneer mag ik vlees, vis, pasta en rijst toe gaan voegen aan de groentehap? - Wanneer laat je de 4e fles vallen voor een 'echte' maaltijd (van vast voedsel bedoel ik)? Ik hoor het graag! Groetjes, Margit
Hallo Margit, Wanneer je kindjes nog 800 ml opvolgmelk vragen, kan dat wel gewoon naast de bijvoeding hoor, je zou kunnen kijken of ze meer gaan eten wanneer je minder flesvoeding geeft. Vaak gaan kindjes vanaf 8 maanden ongeveer over op 3 voedingen. Extra vocht is niet per se nodig, zeker niet wanneer ze daardoor ook minder gaan eten. Vanaf 6 maanden mag je ook vlees en vis, pasta en rijst geven. Groeten eveline