Goedemorgen Teddy, Ik heb weer een vraagje, dit keer over ons schema van de kleine man (geboren 7 december). Het schema van 7 voedingen ziet er als volgt uit: 09.00 bv 12.15 fv 150 cc 15.00 bv 18.15 bv clusteren 21.30/21.45 fv 150 cc 02.45 of 03.45 bv 05.45 fv 120/150 cc Ik vroeg me af of wij de voedingen van de nacht (03.45 uur) en ochtend (05.45 en 09.00 uur) te snel op elkaar hebben? 's Nachts komt hij vanzelf (vandaar twee verschillende tijdstippen) en de voeding van 05.45 uur gaat er ook goed in. Wij laten de kleine op demand komen 's nachts en hopen dat hij binnenkort dan naar 04.45 uur zal gaan en dan langzaam naar de fles van 05.45 uur, maar we zitten al even met dit schema. Daar komt bij dat de nachtvoeding niet altijd lekker loopt, zoals vannacht. Dan ben je gauw ruim een uur bezig. Hij lijkt voldaan maar wil dan toch meer. Een speen wil hij dan ook niet. Overigens zijn de voedingen overdag allemaal on demand, waarbij de ochtendvoeding van 09.00 uur de ene keer wel goed loopt en de andere keer weer niet. Ik zie natuurlijk liever dat hij de nachtvoeding naar achteren gaat ipv een mindere ochtendvoeding. Wat is jouw idee over dit schema? Hij zit goed op gewicht (zo'n 5200 gram) en is tevreden. Moet de avondvoeding misschien later worden gegeven? Dank voor je tijd!
Hoi Ilma, Zoals je misschien ondertussen wel van mij weet ben ik er een voorstander van om helemaal de baby te volgen. Probeer als ouders in het ritme van de baby te komen, ipv je best doen om de baby in jouw ritme te krijgen. Je baby is er nog niet aan toe om al te leren. Wat dan ook. Hij ontdekt en ontwikkelt zich op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Geef hem dan ook die ruimte in zijn voeding. Ik vind dan ook niet dat sommige voedingen te dicht op elkaar zitten. Er mag gerust korte tijd zitten tussen 2 voedingen. Ik neem ook wel eens snel na elkaar wat lekkers, niks mis mee. Het valt mij op dat je van de 7 voedingen maar 4 borstvoedingen geeft. Is dat een bewuste keuze? Je melkproductie staat nl op deze manier wel heel erg onder druk. Ik kan me dan ook voorstellen dat de nachtvoeding daardoor lastiger verloopt. Bij een combinatie van borst en fles staat de melkproductie onder druk omdat er onvoldoende hormonen aangemaakt worden om de melkproductie op gang te houden. Zou je het nog anders willen of ben je hier tevreden mee?
Hoi Teddy, Ik ben bewust overgegaan naar een derde fles en wil zo elke week een fles toevoegen en een borstvoeding vervangen. Misschien dat ik daardoor 's nachts wat minder melk heb en meneer dat niet pikt . Vannacht bleef hij tussen half vier tot het flesje van 05.45 uur rommelen, dus ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben!Ik dacht zelf met het clusteren de productie op peil te houden, maar wellicht is een keer extra kolven overdag geen verkeerd idee? Groetjes, ilma
Hoi Ilma, Voor een goede melkproductie, zeker in de beginfase, is het belangrijk om het prolactine niveau hoog te houden, gedurende de hele dag. Dat doe je door minimaal 8 x daags (met tussenpozen van 3 uur) de borsten te stimuleren door te kolven of te voeden. Als er dan lang episodes van niet voeden/kolven zijn, zakt de prolactine standaard naar een lagere waarde en is de productie niet in stand te houden, ook niet met clusteren. Extra kolven is dan zeker nodig, maar of 1 x genoeg is vraag ik me wel af. Succes in elk geval.