Wat mag een baby van 8 mnd wel/niet?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Jessmin, 9 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Beste voedingsdeskundige,

Ik had wat specifieke vraagjes over verschillende soorten voeding voor een baby van 8 maanden.

1- Moet ik, voordat ik zijn appels door de staafmixer haal, deze eerst koken? Waarom?

2- Mag mijn zoontje bijvoorbeeld ook gepureerde spekblokjes door zijn andijvieprutje? Hetzelfde voor slavinken, braadworst e.d.? Of zijn deze allemaal te zout?

3- Mag mijn zoontje al vis? En pasta?

4- Ik geef hem nu de volgende 'vloeistoffen': 540 ml flessenmelk (14 schepjes in totaal melkpoeder, 4 scheppen pap in totaal en 4 scheppen jbpm in totaal, maar met veel water erbij), 200-250 ml fruitpuree, 200-250 ml avondetenpuree (vaak zonder vlees, maar soms ook met) en 150 ml biogarde. Hij drinkt verder geen water of roosvicee want is dat niet gewend met zijn verdikte voeding (reflux). Hij plast niet bizar veel, maar ook niet heel weinig en zijn ontlasting is soms wat hard, maar vaak ook gewoon 'pasta'-structuur. Krijgt hij genoeg vocht door wat hij eet of moet ik iets bijgeven? Hoe dan?

Alvast hartelijk bedankt voor uw tijd en het beantwoorden van al deze vragen :)

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Jessmin,

Je hoeft de appels niet te koken hoor, wanneer je de appels wel kookt, krijg je meer een appelmoes idee, dat kan ook prima.
    Spekjes, slavinken en braadworst zijn inderdaad te zout, je kunt beter kiezen voor vlees dat nog niet gekruid is. Je kindje mag zeker al vis en pasta.
    Je kindje krijgt inderdaad ook vocht binnen met de fruit en groentehapjes. Mocht de ontlasting wat harder blijven kun je overwegen om aan de flesjes melk nog wat extra vocht toe te voegen. Er zijn ook smoothies voor kleine kindjes verkrijgbaar, deze kun je ook zelf maken, door gebruik van banaan blijven deze ook dikker.

Groetjes Eveline

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ha Eveline!
    Dank voor de vlugge reactie! Hij krijgt dus nog maar twee flessen, en daar geef ik dan per fles 250 ml water in met 7 schepjes voeding er nog bij. Dus dan kom je al op zo'n 280 ml in totaal uit. Meer water erbij doen lijkt me niet goed?? Van de andere kant, maagje uitrekken lijkt me ook niet aan de orde want 200 mg avondeten met een toetje van 150 ml, geeft ook al 350 ml voeding in één keer... toch?

Over de smoothies: gek genoeg wil hij alleen maar dingen waaraan zijn melk is toegevoegd uit de fles drinken. Alsof hij andere smaken uit de fles maar raar vindt ofzo.. Wat ik me wel weer kan voorstellen. Hebben veel kindjes dat? Dat ze alleen melk uit hun fles willen? Of heb ik een rare? Haha, hopelijk niet. Zo'n smoothie, maak je dat gewoon door fruit te staafmixen en er dan wat water bij te doen om het iets dunner te maken? Of moet er iets van zijn melk bij?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Ik zou inderdaad in een flesje van 250 ml water nog etra water. Dit is al best een grote hoeveelheid om in 1 keer te geven.
    Je kunt een soort fruitshake maken door bij de klaargemaakte melk banaan te doen. Je kunt ook een smoothie maken op basis van alleen fruit, alleen fruit pureren. Wanneer je als fruitsoort ook banaan erbij doet wordt het wat dikker qua consistentie.
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina