Voedingsschema

Discussion in 'Voeding' started by grasspriet84, Nov 21, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

Jun 17, 2016
    1,778
    32
    48
    Ha meiden

Ik zit een beetje met het voedingsschema te klooien van de kleine. Aanstaande vrijdag is hij zeven maandne. Het ziet er nu zo uit:

7:00 fles 180/6
    10:00-10:30 fruit (zoveel hij lust)
    11:30 fles 180/6
    15:30 boterham (meestal een halve) + fles 150/5
    Tussen 17/18 uur warme hap
    19:30 fles 180/6 en naar bed

Sinds een paar dagen merk ik dat de kleine in de middag oprispingen heeft. Misschien een teken dat hij teveel krijgt?
    De tijden willen nog wel eens veranderen, aangezien hij onregelmatig slaapt en ik hem niet wakker maak voor een fruithapje. Het hangt er namelijk vanaf hoe laat hij smorgens wakker is.
    Als hij om 6:00/6:30 wakker is, is hij meestal weer moe tegen 8:00/8:30. Hij slaapt dan soms een uur, maar soms ook twee uur. Als ik twee uur slaapt, dan zit ik te dicht op de fles van 11:30 uur. Dit is een fles van 180/6 en om hier nu fruit of brood bij te geven...

Vanmorgen ging goed. Van 9-10 geslapen en toen can 12-15 uur. Een halve boterham en 150/5 gegeven. Net de warme hap gegeven, maar hij at de helft maar op.

Dus ik kom er even niet uit. Ik wil natuurlijk wel dat hij genoeg vocht en eten binnen krijgt. Thee krijgt hij overigens wanneer het uitkomt. Vandaag bijv niet omdat hij vanmiddag zo lang geslapen heeft.
    Ik weet het even niet meer. Hebben jullie tips?

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ik deed het op die leeftijd ongeveer zo:

Fles- fruit- slapen- fles- brood (volgens mij begon ik toen met hier tussen wat drinken en een rijstwafel- slapen- groentehap - fles - slapen.

Alleen hier sliep hij in de ochtend langer, dus klinkt een beetje gek om in jullie geval om 8.00 al fruit te geven, maar misschien dat hij dan wel wat meer plek heeft voor de rest.
    Nu krijgt hij in de morgen tussen 6.00-10.30 alleen een fles en dan komt er veel achter elkaar.
    Even met de tijden zag het er hier toen ongeveer zo uit:

8.00 fles 180+6
    9.30 fruit (zo'n 200gram) met wat drinken
    10.00-12.00 slapen
    12.00 fles 180+6, maar al langzaam afbouwen vanaf toen naar 120+4 met 8 maanden (hij hoefde 'm niet zo graag meer).
    13.00 1 boterham met boter
    14.30 rijstwafel of iets, met wat drinken
    15.00-16.30/17.00 slapen
    17.30 warme maaltijd (aardappel en groente zo'n 200gram)
    Als hij 't laatste slaapje al vroeg en slecht had gedaan ging hij hierna soms nog een uurtje naar bed, maar dan was z'n warme eten ook al wat vroeger geweest en sliep hij vaak van 17.30-18.30.
    20.00 fles 180+6

3. grasspriet84

Jun 17, 2016
    1,778
    32
    48
    Dank je, Olifantje.

Hoeveel vocht moet de kleine minimaal binnen krijgen op een dag? Thee drinkt hij misschien een keer 50 a 60 cc van. Diksap lust hij wel meer van, maar hoorde van cb dat ik dit niet iedere dag mocht geven..?

4. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

May 13, 2015
    731
    82
    28
    Mijn zoontje is een paar weken ouder en eet vergelijkbaar.
    Ik begin 's ochtends met een bordje pap, na zijn slaapje krijgt hij fruit, uurtje later wat brood en dan een fles, na zijn middagslaapje weer een fles, rond 5 uur zijn avondeten en rond 7 uur zijn laatste fles.
    Als hij 's ochtends lang slaapt, schuif ik het brood op of sla het die dag over. Ik probeer het zoveel mogelijk tegelijk met mijn peuter en mijzelf te doen, alleen het avondeten redt hij niet.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Volgens mij zo'n 750cc?! Maar weet ik niet zeker.
    Hier mag je uiteraard melk gewoon bij mee rekenen.
    Tja... diksap blijft altijd een discussie. Ik was/ben er nooit zo moeilijk in, maar er zijn ook genoeg moeders die het inderdaad niet nodig vinden en hun kindje alleen water of thee geven.
    Dus die keuze is heel persoonlijk.
    Hier dronk hij meestal naast z'n flessen over de hele dag genomen nog 2 kleine flesjes met thee/roosvicee en vanaf 8 maanden ging dat in een rietjesbeker. Moest hij even leren, maar na 2 weken dronk hij daar gemiddeld 1 beker per dag van leeg, zo'n 250cc.

6. She1986

She1986 Lid

Feb 19, 2011
    49
    0
    6
    Ooo ik zit hier ook met mijn handen in het haar. Ik weet het echt even niet meer. Mijn kleine meid is aankomende week 7 maanden. Ben al vanaf 4 maanden begonnen met fruit- en groentehapjes. Groentehapjes gaan redelijk maar tot op de dag van vandaag vertikt ze het om fruit te eten. Heb van alles al geprobeerd: vers, potjes, met en zonder stukjes, gekruimeld koek er doorheen... Van de week komt zo'n baby feeder binnen om te proberen of ze het er daar wel uit sabbelt. Maar daardoor kom ik totaal niet van de flesjes af. Avondeten doet ze ook niet veel. Ze eet maar de helft van wat ze volgens 'het boekje' moet eten. Ook tussendoortjes als koek vertikt ze. Ze blijft net zolang huilen totdat ze haar fles krijgt. Zit dus nog gewoon aan 4 soms 5 flessen per dag en dat terwijl ik dit allang moet afbouwen. Blijf elke dag alles steeds aanbieden maar het werkt gewoon niet. Hebben jullie misschien nog tips?

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,948
    113
    Female
    Ik zou er vooral niet te veel druk op leggen.
    Het ligt er ook maar helemaal aan hoe je het bekijkt..Toen mijn kindjes 7 maanden waren, kregen ze nog veel borstvoeding en waren we net een paar weekjes begonnen met bijvoeding. En aten ze dus waarschijnlijk net zoveel als jouw meisje. Dat jij met 4 maanden bent begonnen is prima,maar pas met 6 maanden is het echt nodig dat er wat hapjes bijkomen. Melk is ook dan nog steeds heel belangrijk. Als ze groenten wel goed eet is dat al mooi. Fruit gewoon op een leuke manier aanbieden (verschillende stukjes op een bordje leggen bijvoorbeeld,en haar lekker zelf laten rommelen). Tussendoortjes hoeven nog niet.

Het ligt er denk ik ook helemaal maar aan welke "boekjes" je als leidraad wil gebruiken. Ik heb altijd voornamelijk rapley gedaan, en het voedingsschema van Stefan Kleintjes gebruikt. Dus in mijn optiek doet je kindje het dan prima!

8. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    van wat ik weet hoeven kinderen als ze 1 worden 25% van de voedingsstoffen uit melk te halen en de rest uit bijvoeding. Ik denk dus dat jullie het prima doen.

Je hoeft niet te eten volgens het boekje.
    Je hoeft geen flessen af te bouwen.

Geef het gewoon de tijd. Zolang ze groeit, poept,plast en vrolijk is, is er nog geen reden tot zorgen.

9. grasspriet84

Jun 17, 2016
    1,778
    32
    48
    Vandaag heb ik drie flessen gegeven ipv vier. Waarom? Meneer had genoeg aan zijn boterham 😎 Morgen kunnen het weer vier flessen zijn.

Geef nu om 8:30 uur fruit en om 9:30 gaat hij slapen. Zo kom ik beter uit en krijgt ZL niet alles achter elkaar in de middag. Hij eet overigens nu ook meer brood. Vandaag ging er iets meer san een halve boterham met smaak in.

Bedankt voor de tips!

Share This Page