Mijn zoontje is nu 7 weken en sinds het begin wilt hij meer dagen wel dan niet uren achter elkaar drinken. Als we ergens naartoe gaan dan houd hij het wel vaak 3/4 uur vol. Iedereen denkt dat ik hem bij elke kik aanleg en hij vast gewoon wilt sabbelen, maar hij drinkt vaak echt en een pinkje wilt hij dan niet en een speen moet hij helemaal niet. Vaak zit ik minstens tot 2 uur op en ben ik al bezig vanaf 9/10 uur en soms is het zelfs tot 5 uur 's ochtends, maar dat is gelukkig minder want in de eerste twee weken viel hij dagelijks pas rond 6 uur in slaap en wilde hij dan constant aan de borst. Het gekke is dat hij zelfs een keer op een goede nacht 5 uur achter elkaar had geslapen dus h ij kan het wel. Of het ermee te maken heeft weet ik niet, maar ik heb nu voor de tweede keer last van overproductie. Het spuit eruit, alles is nat en zoontje is heel erg onrustig aan de borst en heeft last van spugen enzo. Ik probeer nu elke drie uur maar 1 borst aan te bieden soms lukt dat, maar vaak ook niet want dan word zoontje heel onrustig aan de ene borst dan gaat hij huilen en dan geef ik hem weer de andere borst. Ik probeer af en toe met de hand mijn borsten leeg te maken, ik heb ook een kolf maar die gebruik ik maar niet omdat ik straks nog meer melk krijg. Op het moment wilt zoontje zeker om het uur weer drinken, ik probeer het wel te rekken maar dat lukt bijna niet. En dan ook nog uren achter elkaar in de avond vaak. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik word er gek van en zoontje ook. Moet ik hem nou hysterisch laten huilen of moet ik hem op verzoek blijven voeden. Moet ik blokvoeden ookal merk ik dat hij huilerig word aan de ene borst omdat het om de een of andere reden niet meer goed gaat en prettig is voor hem? Hij slaapt vaak naast mij in bed, maar liggend voeden en slapen lukt niet i.v.m grote borsten dus het begint me een beetje op te breken de hele dag een kind aan de borst. Sorry voor de spelfouten met 1 hand typen op de laptop is erg onhandig haha.
HIer wilde zoon vaak drinken, ik ben inderdaad gaan blokvoeden. Daarnaast heeft de lactatiekundige mij als tip gegeven om met een tepelhoedje te voeden, een maat te groot. Zo kwam de melk wat rustiger bij hem binnen, hierdoor was hij na een voeding ook langer verzadigd en was zijn zuigbehoefte meer bevredigd. Draagdoek werkte hier ook. Had ik mijn handen vrij, maar kon toch voldoen aan zoon's mamahonger.
Hoi! Wat vermoeiend joh. Ik heb ook een aantal keren overproductie gehad. Blok voeden werkte erg goed. En goed kijken wat je kindje aangeeft. Als hij niet tevreden is na de eerste borst zou ik ook de ander aanbieden net als jij. De draagdoek was ook altijd een uitkomst. De jongste heb ik echt heel veel gedragen (en nog steeds) en dat is echt de rustigste meest tevreden baby van de drie. Ik denk dat dat geen toeval is. Dragen werkt hier eigenlijk voor alle ongemakken, van krampjes tot overprikkeling tot niet alleen willen zijn en reflux klachten. Zo kun je zitten met een baby aan de borst nog eens afwisselen met bijvoorbeeld een wandeling.
Tip die mijn lactatiekundige ook nog gaf (naar blokvoeden), was af en toe (ik doe het een keer per week), na een voeding beide borsten helemaal leeg te kolven. Zo "reset" je je borsten. Bij mij werkt dat goed, er staat minder druk op nu!
Bedankt voor de reacties! Ik heb gister en vandaag mijn borsten leeg proberen te kolven, maar een paar uur later weer stuwing en verslikt zoontje zich weer van alle melk. Ik heb een draagdoek en sinds een paar dagen gebruik ik die wat vaker en dat vind zoontje volgens mij wel heel fijn. En ook vriend kan zo af en toe met hem wandelen en dan is hij ook tevreden, maar zodra hij thuis is begin hij weer te huilen en wilt hij drinken. Nouja ik blijf toch maar blokvoeden zo ver het kan, en dan hopen dat het weer wat minder word.
Mijn lactatiekundige gaf aan dat baby's ook huilen als de melkstroom minder wordt. Ze zijn "verwend", omdat ze bijna niets hoeven te doen en worden gefrustreerd als ze voor de melk moeten werken. Zij adviseerde dus het bij 1 borst, zodat de baby ook de vette achtermelk binnen krijgt. Succes!
Toen ik bij ons eerste kindje overproductie had adviseerde de lactatiekundige mij 1 keer per dag beide borsten leegkolven en baby direct daarna aan lege borsten aanleggen. Dan wordt vraag en aanbod weer afgestemd. Er wordt meteen nieuwe melk aangemaakt, dus het is niet zo dat er niets uitkomt. Het werkte super goed bij mij. Mijn dochtertje vond dit de fijnste voeding van de dag omdat ze lekker lang aan de borst kon drinken (zonder verslikken)